Tips på yrken?

_FiA_

Trådstartare
Jag funderar på om jag måste börja tänka på att försöka byta yrke. Detta är för att jag har värk i fingrar och händer.

Nu undrar jag om ni har tips på yrken ( med eller utan utbildning) där man använder händerna så lite som möjligt.

F*n att det ska vara just händerna man har ont i, dom använder man ju i alla yrken typ..
 
Vad för yrke har du nu och vilken typ av rörelse/situation är det som skapar smärta?
Jobbar med posthantering kan man säga. Blandat med lite annat. Läkarna vet inte varför jag har ont. Får mer ont desto mer jag använt händerna. Allt gör ont . Till och med att skriva på touchtelefon. Verkar få mer värk i slutet av dagen desto mer jag använt händerna.
 
fast att skriva på touchplatta kräver att man "spänner" fingrarna ganska mycket för finmotorikens skull.
Funkar det bättre att skriva på tangentbord?

Jag själv läser till farmaceut för att jag tror att det är ett jobb jag kan klara av trots min ledvärksproblematik (inkl händerna....)

Får du någon behandling/medicinering mot dina smärtor?
 
fast att skriva på touchplatta kräver att man "spänner" fingrarna ganska mycket för finmotorikens skull.
Funkar det bättre att skriva på tangentbord?

Jag själv läser till farmaceut för att jag tror att det är ett jobb jag kan klara av trots min ledvärksproblematik (inkl händerna....)

Får du någon behandling/medicinering mot dina smärtor?

Jo det är ju finmotorik, gör lite mindre ont att skriva på tangentbord men även det gör ont.

Nej det finns ingen behandlige eftersom dom inte hittar något fel. Är väl mer värktabletter i så fall, men jag tar inga. Känns på något sätt så hemskt att jag bara är 26 och ska börja äta värkmediciner redan.

Farmaceut skulle faktiskt vara intressant, jag tycker mediciner är väldigt intressant. Men läste nu att det är 5 års studier. vilket känns för länge för min del
 
Jag funderar på om jag måste börja tänka på att försöka byta yrke. Detta är för att jag har värk i fingrar och händer.

Nu undrar jag om ni har tips på yrken ( med eller utan utbildning) där man använder händerna så lite som möjligt.

F*n att det ska vara just händerna man har ont i, dom använder man ju i alla yrken typ..

Optiker (säger jag utan att veta hur mycket de använder händerna).
Badvakt
(Barn)pedagog av olika former?

Kom jag på just nu.
 
Jo det är ju finmotorik, gör lite mindre ont att skriva på tangentbord men även det gör ont.

Nej det finns ingen behandlige eftersom dom inte hittar något fel. Är väl mer värktabletter i så fall, men jag tar inga. Känns på något sätt så hemskt att jag bara är 26 och ska börja äta värkmediciner redan.

Farmaceut skulle faktiskt vara intressant, jag tycker mediciner är väldigt intressant. Men läste nu att det är 5 års studier. vilket känns för länge för min del
Receptarie? Det är tre år studier, så det är lite kortare.
 
Det låter exakt som mitt problem! Jag hade ont i händerna, handlederna och en bit upp på underarmarna. Blev fumlig tappade saker och kunde till sist knappt knäppa täckesspännerna eller hålla tyglarna. Det blev alltså värre och värre. Jag började tro att det var reumatiskt och gick till doktorn. Efter två kurer med antiinflammatoriskt så är jag bra! Jag jämför det lite med typ kotledsinflammation, jag behövde lite hjälp på traven. Så jag skulle prova mediciner om jag var du, det fungerade för mig. Hoppas att det ordnar sig!
 
Jo det är ju finmotorik, gör lite mindre ont att skriva på tangentbord men även det gör ont.

Nej det finns ingen behandlige eftersom dom inte hittar något fel. Är väl mer värktabletter i så fall, men jag tar inga. Känns på något sätt så hemskt att jag bara är 26 och ska börja äta värkmediciner redan.

Farmaceut skulle faktiskt vara intressant, jag tycker mediciner är väldigt intressant. Men läste nu att det är 5 års studier. vilket känns för länge för min del
Nej, då är det ju bättre att ha ont i händerna, än att äta värktabletter - eller? :cautious:
Ärligt talat, ledvärk har ingen ålder. Det är väl attan så mycket bättre att äta tabletter än att gå och ha så ont att man inte kan sköta sitt jobb? Jag är förvisso lite äldre än du men det spelar inte så stor roll i sammanhanget. Jag äter värktabletter dagligen sedan många år tillbaka. Jag skulle inte ta mig upp ur sängen på morgnarna om jag lät bli.
Mina smärtor började diffust med ont i fötterna och mer specifikt i tumleden och stortåleden. Och efter att ha fått mitt tredje barn bröt eländet ut ordentligt. (jag har psoriasisartrit, typ - fast det sitter inte i själva lederna så det är inga artriter egentligen utan entesit/entesopati)
Receptarie? Det är tre år studier, så det är lite kortare.
Exakt! Det är apotekare som är 5 år, receptarie är 3 och finns även på distans. Och det är stor brist på receptarier...
(säger hon som tänker göra ett studieuppehåll nu, delvis pga orsaker hon inte själv kunnat styra över)
 
Om du har problem med händerna känns det som du själv säger lite knepigt eftersom man använder dem så mycket! Men skulle kanske ett jobb fungera som involverar att du använder händerna om det är så att det inte är dylika handrörelser hela dagen? Alltså är det de upprepade rörelserna du gör dagligen som blir problemet eller allmän smärta vid all handrörelse?
 
Jo det är ju finmotorik, gör lite mindre ont att skriva på tangentbord men även det gör ont.

Nej det finns ingen behandlige eftersom dom inte hittar något fel. Är väl mer värktabletter i så fall, men jag tar inga. Känns på något sätt så hemskt att jag bara är 26 och ska börja äta värkmediciner redan.

Farmaceut skulle faktiskt vara intressant, jag tycker mediciner är väldigt intressant. Men läste nu att det är 5 års studier. vilket känns för länge för min del
Någon form av guide?
 
Nej, då är det ju bättre att ha ont i händerna, än att äta värktabletter - eller? :cautious:
Ärligt talat, ledvärk har ingen ålder. Det är väl attan så mycket bättre att äta tabletter än att gå och ha så ont att man inte kan sköta sitt jobb? Jag är förvisso lite äldre än du men det spelar inte så stor roll i sammanhanget. Jag äter värktabletter dagligen sedan många år tillbaka. Jag skulle inte ta mig upp ur sängen på morgnarna om jag lät bli.
Mina smärtor började diffust med ont i fötterna och mer specifikt i tumleden och stortåleden. Och efter att ha fått mitt tredje barn bröt eländet ut ordentligt. (jag har psoriasisartrit, typ - fast det sitter inte i själva lederna så det är inga artriter egentligen utan entesit/entesopati)

Exakt! Det är apotekare som är 5 år, receptarie är 3 och finns även på distans. Och det är stor brist på receptarier...
(säger hon som tänker göra ett studieuppehåll nu, delvis pga orsaker hon inte själv kunnat styra över)

Nej egentligen borde jag kanske äta värkmedicin, Alvedon hjälper rätt så bra på full dos. men jag undrar om det finns några dåliga effekter av att äta alvedon regelbundet varje dag? Känns bara så hemskt att jag som är så ung redan ska börja äta medicin, men jag jag får väl inse att det kanske behövs,.
 
Jag har gått i tankar på att faktiskt plugga nästa år.. men hur ska jag våga göra det, när jag inte vet om jag faktiskt kommer kunna arbeta med det sen? Jag vet ju inte hur värken kommer vara. är sugen på att jobba med någon inom psykiatri eller liknande då jag älskar psykologi har också lätt att lära in just det ämnet.. sen så är jag sjukskriven på 50 % tack vare psykiska problem och kommer nog vara det även framöver, hur funkar det då med utbildning om jag bara kan plugga på halvtid, är det kört då? de flesta utbildningar är väl på 100 %?

Har ni något tips på något inom psykiatri eller liknande där man inte jobba så mkt med händerna?
Psykolog är uteslutet då jag bara har medelmåttiga betyg och får rätt dåligt resultat på högskoleprov. Man oroar sig för att ta CSN lån, och sen kanske blir sjukskriven när det väl ä rdags att börja jobba och kommer då inte kunna betala tillbaka? Jag har även haft soc i omgångar innan , tänk om jag kommer få lov att ha ekonomisk hjälp igen och så sitter jag där med CSN lån, det lär väl knappast ingå i normen för bidrag.
 
Nej egentligen borde jag kanske äta värkmedicin, Alvedon hjälper rätt så bra på full dos. men jag undrar om det finns några dåliga effekter av att äta alvedon regelbundet varje dag? Känns bara så hemskt att jag som är så ung redan ska börja äta medicin, men jag jag får väl inse att det kanske behövs,.

Leverskador. Därför är det nog bra att du stämmer av med din läkare om du tar Alvedon så regelbundet.
 
Jag har gått i tankar på att faktiskt plugga nästa år.. men hur ska jag våga göra det, när jag inte vet om jag faktiskt kommer kunna arbeta med det sen? Jag vet ju inte hur värken kommer vara. är sugen på att jobba med någon inom psykiatri eller liknande då jag älskar psykologi har också lätt att lära in just det ämnet.. sen så är jag sjukskriven på 50 % tack vare psykiska problem och kommer nog vara det även framöver, hur funkar det då med utbildning om jag bara kan plugga på halvtid, är det kört då? de flesta utbildningar är väl på 100 %?

Har ni något tips på något inom psykiatri eller liknande där man inte jobba så mkt med händerna?
Psykolog är uteslutet då jag bara har medelmåttiga betyg och får rätt dåligt resultat på högskoleprov. Man oroar sig för att ta CSN lån, och sen kanske blir sjukskriven när det väl ä rdags att börja jobba och kommer då inte kunna betala tillbaka? Jag har även haft soc i omgångar innan , tänk om jag kommer få lov att ha ekonomisk hjälp igen och så sitter jag där med CSN lån, det lär väl knappast ingå i normen för bidrag.

Hur mkt du betalar på ditt lån beräknas på hur mkt du tjänar, tjänar du mindre betalar du mindre. Har för mig att man kan få lite uppskov på CSN också om man har svårt att betala. Kan du inte ringa och berätta läget och höra vad de säger? Så vet du hur det ser ut om du får problem att betala i framtiden.

Det finns en hel del utbildningar som man kan läsa på halvfart eller 75% takt och en del där du kan läsa i din egen takt men kolla med CSN hur det ser ut med studiemedel i de fallen.
Bra yrken vet jag inte, det känns ju nästan som att du får välja ett yrke där du använder händerna på ett så skonsamt sätt som det går. Kan inte tänka mig ngt yrke utan att händer används i alla fall lite grann. Men kanske på ngn form att kundtjänst? Typ sitta och svara på frågor i telefon? Eller ngn typ av säljare? Hoppas det löser sig för dig...
 
Min första tanke är att du inte ska välja yrke efter din funktionsnedsättning, utan först fundera på vilka yrken du verkligen är intresserad av och därefter ta reda på hur dessa kan anpassas efter dina behov. I vilken utsträckning skulle du t ex kunna diktera istället för att skriva?
 
Jag har gått i tankar på att faktiskt plugga nästa år.. men hur ska jag våga göra det, när jag inte vet om jag faktiskt kommer kunna arbeta med det sen? Jag vet ju inte hur värken kommer vara. är sugen på att jobba med någon inom psykiatri eller liknande då jag älskar psykologi har också lätt att lära in just det ämnet.. sen så är jag sjukskriven på 50 % tack vare psykiska problem och kommer nog vara det även framöver, hur funkar det då med utbildning om jag bara kan plugga på halvtid, är det kört då? de flesta utbildningar är väl på 100 %?

Har ni något tips på något inom psykiatri eller liknande där man inte jobba så mkt med händerna?
Psykolog är uteslutet då jag bara har medelmåttiga betyg och får rätt dåligt resultat på högskoleprov. Man oroar sig för att ta CSN lån, och sen kanske blir sjukskriven när det väl ä rdags att börja jobba och kommer då inte kunna betala tillbaka? Jag har även haft soc i omgångar innan , tänk om jag kommer få lov att ha ekonomisk hjälp igen och så sitter jag där med CSN lån, det lär väl knappast ingå i normen för bidrag.

Jag jobbar natt inom psykiatrin, och ja, några händer behövs knappt alls. Beroende på hur dålig du är i dina händer förstås.... Psykiatrin innebär sällan jobb med just händer om man nu inte har väldigt mycket städ ( beroende på om du vill jobba med BST, gruppboende, på klinik).

Vill inte vara negativ men däremot ifrågasätter jag att du är sjukskriven för psykiska problem? Beroende på vad du har för problematik, så är det sällan det blir så lyckat med att själv ha behov att stöd och samtidigt hjälpa andra?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
701
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: turbofling
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 225
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp