Tips på yrkesval

Turali

Trådstartare
Tillhör egentligen ungdom, men skriver här för att jag hoppas att jag kommer få mer förslag och inputs av de med mer arbetslivserfarenhet :)

Jag känner att det börjar dra ihop sig för studier för mig och har inte en aning om vad jag vill bli. Det känns som att jag har snöat in mig på ett par yrken och bara genom att läsa om dem, tyckt att de låtit intressanta. Finns säkert massor jag inte ens tänkt på finns eller annat som jag bara hoppat över.

Jag fastnade för biomedicinsk analytiker förra vintern och har varit helt inställd på att läsa till det. Har dock inte fått tillfället att prata med någon som arbetar som det, så skriv gärna om det finns någon här.
Mina planer lades på is då jag träffade min sambo förra vintern och jag bytte jobb. Nu har jag börjat vela och vet inte alls om det är det jag vill. Vi har flyttat till ett hus på landet med våra hundar där jag trivs väldigt bra och bor billigt. Helst skulle jag vilja plugga på distans och det blir omständligt om man läser till biomedicinsk analytiker.
Senaste veckorna har jag börjat kika på farmaceut, men vet inte om jag skulle tycka att det var ett för socialt och enformigt jobb?
Skulle bli glad om någon som jobbar på apotek skriver om hur det är.

Jag vill ha ett yrke med variation där dagarna inte ser likadana ut, är väldigt flexibel och har lätt för att ställa om till olika situationer. Är inte rädd för att ta i, bli skitig och gillar när det är lite högre tempo.
Trivs inte med lugna jobb eftersom jag blir rastlös och känner mig "onödig". Jobbar för tillfället på en industri och det är inte särskilt stimulerande, går ofta och letar efter någonting att göra. Ibland längtar jag efter att någon maskin ska gå sönder så jag får tänka ut hur jag ska lösa problemet.