Tips på yrkesval

Turali

Trådstartare
Tillhör egentligen ungdom, men skriver här för att jag hoppas att jag kommer få mer förslag och inputs av de med mer arbetslivserfarenhet :)

Jag känner att det börjar dra ihop sig för studier för mig och har inte en aning om vad jag vill bli. Det känns som att jag har snöat in mig på ett par yrken och bara genom att läsa om dem, tyckt att de låtit intressanta. Finns säkert massor jag inte ens tänkt på finns eller annat som jag bara hoppat över.

Jag fastnade för biomedicinsk analytiker förra vintern och har varit helt inställd på att läsa till det. Har dock inte fått tillfället att prata med någon som arbetar som det, så skriv gärna om det finns någon här.
Mina planer lades på is då jag träffade min sambo förra vintern och jag bytte jobb. Nu har jag börjat vela och vet inte alls om det är det jag vill. Vi har flyttat till ett hus på landet med våra hundar där jag trivs väldigt bra och bor billigt. Helst skulle jag vilja plugga på distans och det blir omständligt om man läser till biomedicinsk analytiker.
Senaste veckorna har jag börjat kika på farmaceut, men vet inte om jag skulle tycka att det var ett för socialt och enformigt jobb?
Skulle bli glad om någon som jobbar på apotek skriver om hur det är.

Jag vill ha ett yrke med variation där dagarna inte ser likadana ut, är väldigt flexibel och har lätt för att ställa om till olika situationer. Är inte rädd för att ta i, bli skitig och gillar när det är lite högre tempo.
Trivs inte med lugna jobb eftersom jag blir rastlös och känner mig "onödig". Jobbar för tillfället på en industri och det är inte särskilt stimulerande, går ofta och letar efter någonting att göra. Ibland längtar jag efter att någon maskin ska gå sönder så jag får tänka ut hur jag ska lösa problemet.

Jag är introvert och tycker det är jobbigt att träffa mycket nya människor. Har jobbat på att kallprata med folk men det suger energi. Jobbade på veterinärklinik ett tag och kände mig ofta mentalt trött när jag kom hem. Trivs bäst i små grupper där jag känner arbetskamraterna väl. Jag är självgående och trivs med att lägga upp mitt eget arbete.
För mig är det viktigare att ha ett stimulerande arbete framför ett där man tjänar mycket pengar. Kan jag betala räkningarna varje månad och ha ett par slantar kvar efter det är jag nöjd.

Hade det funnits bättre arbetsmöjligheter hade jag läst biologi som jag tycker är intressant men tyvärr är det ont om jobb. Tycker sjukdomar, medicin, språk och beteenden också är spännande (skriver inte bara människor, eftersom det är mycket jag är nyfiken på).

Vid jul tar min anställning slut och till våren har jag tänkt gå en bastermin och läsa in naturvetenskapliga ämnen som inte ingick på gymnasiet. Till nästa höst har jag tänkt att jag ska börja läsa. Jag är trött på osäkra anställningar och min mardröm är att bli arbetslös. Räknar inte med att ha samma arbete i 40 år framöver men vill ha goda förutsättningar för att hitta rätt.

Vad tror ni skulle kunna passa mig? Är öppen för alla förslag (utom rena datoryrken, för de kommer jag inte överens med)!
 
Sv: Tips på yrkesval

Jag har ingen aning om vad du ska läsa eller erfarenhet av de yrken du nämner. Det jag kan säga, och som du antyder i slutet av ditt inlägg, är att det kommer säkert att förändras under åren. Man måste inte veta allt i förväg ;)

Det låter som en jättebra idé att läsa in det du behöver komplettera med i vår. Under den tiden kan det kanske klarna, eller inte... Sök lite olika kurser till hösten och se vad du blir antagen till. När det väl är dags att tacka ja eller nej kanske du vet, eller inte...

Själv är jag glad att jag har låtit mitt intresse och slumpen styra min väg i arbetslivet och att jag som 51-åring jobbar med nåt helt annat än jag trodde när jag var 25. Det jag har lärt mig kan ingen ta ifrån mig (klyscha) och jag hade inte varit där jag är idag om jag inte hade gjort det jag gjorde.

Förstår att det säkert inte hjälper dig ett dugg men vill ändå inge hopp och förväntningar på framtiden.
 
Sv: Tips på yrkesval

Byggingenjör tycker jag låter som något för dig. Och då menar jag högskoleingenjör som jobbar på byggen, ex anställd av Skanska, NCC eller liknande. Det kan man dock inte läsa på distans. Även någon form av driftingenjör som jobbar t.ex. i driften på ett kraftvärmeverk låter som det skulle kunna vara något.
 
Sv: Tips på yrkesval

Tack för tipsen!
Jag har sökt lite olika kurser till våren också, räknar med att kunna läsa åtminstone en av dem vid sidan om basterminen.
Har alltid varit väldigt spontan och inte haft några problem med att dra iväg långt hemifrån för jobb eller utbildning, med varierande resultat. Ibland har jag gett mig in på saker där magkänslan sagt nej redan innan och jag ignorerat. Det har inte blivit bra, så av den anledningen vill jag ha framförhållning och mer tid att tänka på.

Helst läser jag på distans, men slår inte bort andra studier. Har tre universitet inom en 10-15 mils radie så pendling skulle kunna vara ett alternativ ett par dagar i veckan.
Läste om byggnadsingenjör och det lät lite intressant. Tyvärr är inte matematik min starkaste sida och det verkade vara en stor del av utbildningen. Kommer läsa matte under våren och tror det kommer vara det jag får svårast med.
 
Sv: Tips på yrkesval

Datavetenskap! Positiv arbetsmarknad, som kvinna är man lite unik bara i att vara kvinna ;) Om du är introvert kommer du inte vara ensam om det...

Jag har biologisk bakgrund och håller nu på att skola om mig så att säga. Jag började läsa data nu i höst utan att tidigare ha haft någon som helst intresse eller fallenhet för datorer. Men att programmera är kul! Du får lösa problem och du får omedelbar återkoppling på om det fungerar eller inte.

Biomedicinsk analytiker verkar vara ganska tråkigt och ganska dåligt betalt, även en del oregelbundna arbetstider (jag vill ha kontorstider), fast jag har kompisar som jobbar som bma och trivs.
Farmaceut verkar inte vara så mycket bättre, men även där har jag kompisar som trivs med sitt jobb. Dock att de tycker om att träffa människor i sitt arbete. Farmaceut går väll i alla fall delvis, om inte helt att läsa på distans?

För tillfället läser vi matte med byggingenjörerna och där är det också en "äldre" tjej som håller på att skola om sig, hon från ett vårdyrke. Om du inte känner att du klarar av matten så finns ju också systemvetare som brukar ha lägre krav på matte, det verkar dock vara en mer social utbildning, i alla fall som det verkar på min kompis som läser systemvetare (även hon omskolar sig från biologi).
 
Sv: Tips på yrkesval

Tack för tipset men jag är mycket skeptisk till datorer. Jag är en riktig naturmänniska som trivs bäst ute i skogen och som smiter undan datorer så mycket jag bara kan. Helst umgås jag inte med dem överhuvudtaget.
Har varken tålamod eller intresse att hålla på med datorer, vill bara att de ska fungera.

Är införstådd med att det är dåligt betalt som bma, men har tyckt det verkat intressant när jag läst om det. Vad jobbar dina vänner med? Tycker det verkar vara ganska brett i och med att man kan vara på sjukhus, lab och på djurkliniker.
Jag har ingenting emot att jobba utanför kontorstider. Just nu jobbar jag 4-skift och längtar efter att slippa jobba natt, de veckorna sliter mycket på kroppen och är svåra att ställa om sig efter.

Någon som har mer tips att dela med sig av?
 
Sv: Tips på yrkesval

Gillar du att labba? För då kan biomedicinsk analytiker vara ett bra jobb ändå. Om du helst inte träffar folk hela dagarna verkar apotekare ingen höjdare, för de gör väl oftast precis det, träffar folk alltså.

Forskare kan ju vara ett alternativ också, om du har lätt för dig med studier. Då jobbar man ofta självständigt eller i en mindre grupp med problemlösning. Nackdelen är att det är väldigt osäkert, räkna med 7-10 års jobb innan du får en fast anställning, och att du dessutom får gå på stipendium en stor del av den tiden (ingen sjukpenning, ingen föräldrapenning, inga pensionspoäng och ingen a-kassa).

Som ingenjör ska man nog ha väldigt lätt för matte för att inte behöva slita ihjäl sig, så det är kanske inget alternativ.

Vill du ha ett skrivbordsjobb, eller lika gärna något där du är ute och jobbar fysiskt? Kanske kunde jägmästare vara värt att titta på?

Jag skulle inte välja bort utbildningar för att de inte finns just där du bor, det är ändå en kort tid man pluggar jämfört med hur länge man sen kommer ha ett jobb man trivs med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp