Bukefalos 28 år!

Tips/råd med fjording i dressyr?

C

Cascade

Hej, har nu börjat hyra en fjording på 20 år. Hon är ganska enkel att rida, har väl lite svårt för galopp men inget stort problem. När man ridit henne ett par gånger så lär man sig hur man ska hantera det.

Men jag hade tänkt mig att börja tävla lite lättare dressyr klasser med henne (L.C). Jag undrar om någon av er har några bra tips/råd att dela med sig när det gäller fjordingar i dressyr. Dem kan ju vara ganska stela men ni kanske har några tips om något jag kan tänka på som gör att hon går finare.

Hon kastar inget med huvudet och är hur snäll som helst i ridning. Men vet inget om hur man får en häst i form då jag inte ridit så länge... (ca 1 ½ år) Men jag kan mer än dem flesta. Jag är 15 ½ år så har lyssnat noga och förstått det mesta. Men min ridlärare jag har har knappt gått igenom form alls, endast ställning i volt... Så skulle gärna vilja vet hur jag kan göra för att få hästen att se finare ut :)

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

Mvh
Cascade
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Mycket klassiskt svar, men jag skulle ta hjälp av en kunnig tränare :)
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

En fjordhäst är inte mer stel än någon annan ras, en felriden eller oriden häst kan däremot vara stel, oavsett ras.

Mitt tips är att ta privatlektioner för en bra tränare som ser till hästen som individ och inte rasen.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

En fjordhäst är inte mer stel än någon annan ras, en felriden eller oriden häst kan däremot vara stel, oavsett ras.

Mitt tips är att ta privatlektioner för en bra tränare som ser till hästen som individ och inte rasen.

+1 på den :)
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Okej ;) Då vet jag! Har inte råd att ta privatlektioner. Men har ni några tips/ råd om hur man får hästar i fin form då? :)
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Är målet LC behöver du inte oroa dig för formen, utan så länge du har en mjuk fin kontakt och rider noga vägar så är det bra nog för en bra LC! Se till att du har 'hästen framför skänkeln (alltså att den jobbar på framåt själv) och 'sitt fint' så är det :banana:
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Har inte tävlat något än men har tagit Grönt kort. Så L:C är ju bra att börja med sen får vi se hur det går efter ;)
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Hej! Jag tycker inte att fjording skiljer sig så mycket från andra raser när det gäller dressyr på den nivå du beskriver. Det handlar mycket mer om individen.
När man kommer upp i högre klasser kan det ju vara skillnad i att fjordingens byggnad hindrar en del från den högre dressyrformen, men remontformen som är lagom och funktionell i LC klarar de förstås av.

Jag tycker att det är omöjligt att via ett internetforum instruera en person i hur den får hästen att gå i form. Man behöver se resultatet av ryttarens inverkan för att kunna ge vidare råd.

Grunden är dock att driva in bakdelen så att det verkligen är därifrån energin kommer, och att med mjuk men tydlig tygelkontakt med munnen, eventuellt hjälpt av att böja hästen mot öppna, be den att slappna av i nacken och hitta formen.
Det är nog inte ett helt enkelt arbete på en 20-årig häst om hästen inte sedan tidigare är van att arbeta i form:)

Det bästa du kan göra är att rida för instruktör. Kanske du kan ta med den aktuella hästen till ridskolan och rida lektion där?

För övrigt håller jag med om att formen nog inte är så viktig i LC.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Två gratistips som iaf kan vara en hjälp på vägen:

Låna böcker på biblioteket och skaffa dig en grundläggande teoretisk kunskap så du får en hum om dressyrens grunder.
Åk sen och var åskådare på dressyrträningar, alldeles gratis och mkt lärorikt:)
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Låna böcker på biblioteket och skaffa dig en grundläggande teoretisk kunskap så du får en hum om dressyrens grunder.

Där kan jag verkligen rekommendera Reiner Klimkes böcker samt boken "Proffsryttarens ridlära". De böckerna lärde mig vikten av lösgjordhet och att man inte bara sågar ned hästen bakom hand som jag fått lära mig på ridskola. :angel:
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Det är ju dock en annan sak : P

Men allt upp till Msv är utbildning. Hellre att hästen är lite lång och ryttaren rider mjukt och prydligt (prydligt samlar också en massa småpoäng hela programmet igenom!) än att ryttaren verkligen -tävlar- LC och frenetiskt försöker få till form (brukar sluta med att dra eller såga i munnen genom hela programmet). Har man bara ridit i 1 1/2 år och bara ska börja tävla så ska det var rätt kravlöst, man måste få lära sig hur det funkar, hur man rider fram, hur är atmosfären, tävlingsnerver etc.

LC är LC, det är insteget till tävling, kraven ska vara låga.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Är målet LC behöver du inte oroa dig för formen, utan så länge du har en mjuk fin kontakt och rider noga vägar så är det bra nog för en bra LC! Se till att du har 'hästen framför skänkeln (alltså att den jobbar på framåt själv) och 'sitt fint' så är det :banana:

Men om man vill ha en hållbar häst bör den ridas i form, oavsett om det är i tävlingssyfte eller ej.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Då tycker jag att du ska ta hjälp av en kunnig ryttare som hjälper dig, ofta billigare.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Fast faktum kvarstår att formen är en bedömningspunkt i LC. Så att säga att det spelar ingen roll så länge du sitter prydligt, inverkar prydligt och rider rätta vägar, stämmer inte ö.h.t. Du rider inte godkänt i LC på det.

att sitta och knyckla för att få till en form som existerar, lär inte höra hemma i ngt dressyr program ö.h.t : )
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Fast i LC är kraven på formen betydligt lägre än i de högre programmen. Visst är det med som bedömningspunkt men det är ändå inte några höga krav. Godkänd procent går att få ihop utan att rida i form om hästen är någorlunda avslappnad, lyssnar och man rider prydligt/noggrannt. Men självklart blir procenten högre om man dessutom rider i form också.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Men om man vill ha en hållbar häst bör den ridas i form, oavsett om det är i tävlingssyfte eller ej.

Har du missat att tråden handlar om en 20-årig häst?:)
Jag tror att häst kommer att hålla tillräckligt länge om den rids i fri form, också.
Jag inbillar mig att häst i fri form håller bättre än häst riden i fel form pga okunskap.

Detta blir lite off topic, men finns det verkligen faktaunderlag som pekar på hästens hållbarhet satt i relation till vilken form den rids i?
Min (dock något begränsade) erfarenhet säger att många hobbyskogsmullehästar (där fick jag till ett långt ord) som rids i skogen och längs vägarna i fri form, verkar hålla sig ganska skadefria.
Medan många hobbyhästar som rids i "form" på ridbanor verkar få en hel del hältor, senskador, överansträngningar.
Så fri form kanske ger en lika hållbar häst, genom att faktiskt inte begära så mycket mer än hästen faktiskt orkar?
Obs! Bara spekulationer som spin-off på ditt inlägg.
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Fast faktum kvarstår att formen är en bedömningspunkt i LC. Så att säga att det spelar ingen roll så länge du sitter prydligt, inverkar prydligt och rider rätta vägar, stämmer inte ö.h.t. Du rider inte godkänt i LC på det.

att sitta och knyckla för att få till en form som existerar, lär inte höra hemma i ngt dressyr program ö.h.t : )

Ja, det är en bedömningspunkt eftersom det inte är godkänt att rida med 'kamelform' eller med mulen i bringan, det betyder dock inte att det är några 'höga' krav på formen. Det räcker, faktiskt, att bara ha kontakt och stöd på bettet, den behöver inte kröka på nacken för det. Så länge den inte är avstängd i munnen så är det bra.

Det finns en ponny (fjording) i mitt distrikt som tar placeringar typ varje gång den är ute och rider t.o.m. LA på mer än godkänt, trots att hästen inte går i form alls. Den är lång och oengagerad, men har huvudet i lodplan och har en jäkligt stadig takt. Den är högst troligen hård som sten att rida på... man kan t.ex. se tygeltagen (lite sågande här med), men det rör sig inte en mm i munnen. Den ser ut lite som en oxe som tänker köra huvudet i väggen : P Men ritterna är 'prydliga', inga stora missar, det vinner dom på. Senaste tävlingen vann den LA på 70%.

Det är bara en, har ju sett fler och innan jag lärde mig rida så var jag ju också en av dom som red på gockänt och uppåt trots avsaknad av form (dock var det inte helt fel form, ex. kamel).
 
Sv: Tips/råd med fjording i dressyr?

Fast punkten "hästens form på tygeln" är en bedömningspunkt i det allmänna intrycket som väger rätt tungt. Denna punkt är även kopplad till en av de andra punkterna "ryttarens inverkan".
Jag vet inte vart du bor, själv bor jag i Östergötland och vistas även regelbundet i stockholm. Jag har även skrivit protokoll på många tävlingar då jag brukar hjälpa till som sekreterare. Här hade det ALDRIG räckt till vare sig godkända procent eller placering om inte hästen arbetar i en korrekt arbetsform på tygeln. Aldrig.

vad som gällde när du lärde dig rida är ju en helt annan sak. Tidigare i LC så var det som du beskriver, att rida LC så räckte det med att rida nogsamma vägar och göra sakerna på rätt plats. Men senaste åren har kraven ändrats och det är klart reflekterat i bedömningspunkterna i programmet.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 662
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 341
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 055
Senast: Pilot
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp