Tips, råd och förklaringar om hästpass önskas.

E

Empooo

Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt.

Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för senare köp, men denna hästen har inget pass. På den tiden jag hade häst innan så var ej pass något måste, men som jag har fattat det så måste hästen ha pass vid ägarbyte bl.a?

Ägaren har inga papper på hästen mer än vac.
Hästen är en korsning mellan varmblodig travare och nordsvensk och har alltså ingen rasklubb som jordbruksverket vill att man ska vända sig till?

http://www.svehast.se/allm/fraga5.htm hittade jag denna information..

Grundpass med okänd härstamning:
På ansökan om utfärdande av hästpass ska samtliga uppgifter fyllas i. Ange fullständig adress och telefonnummer på ägare.
En signalementsbeskrivning som utfärdats av godkänd ID-kontrollant. (ID-kontrollen får inte utföras av hästägaren eller uppfödaren). Förteckning på godkända ID-kontrollanter finns här. Det går även att kontakta oss för att få hjälp med detta.
Chipmärkning ska utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning på godkända chipmärkare finns här. Bifoga chipmärkningsrapporten, tagelprovet och de lösa streckkoderna med ansökan.
Åldersintyg krävs och ska vara utfärdat av veterinär genom kontroll av tänder.
Kopia på köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumma behöver ej anges.) Alternativt ägarintyg vidimerat av två personer (gäller även egen uppfödning).

Id-kontrollant hittade jag ingen info om hur man kontaktar,
och köpekvitto vet jag inte om det finns, då vi inte kommit så långt ännu.

Ska ägaren eller jag stå för kostnaderna på passet?

Ber om ursäkt om det blev alldeles för långt, men jag uppskattar verkligen tips och råd så att inget blir fel :)
 
Sv: Tips, råd och förklaringar om hästpass önskas.

Hej!

Vem som ska stå för kostnaden är en förhandlingsfråga! Själv skulle jag aldrig sälja en häst utan alla papper i ordning, men om säljaren inte vill stå för kostnaden så tycker jag i alla fall att det i så fall bör avspeglas i priset på hästen. Det innebär ju både extra kostnader och ett visst "besvär" att ordna med pass till hästen.

Här kan du söka efter en ID-kontrollant: http://www.svehast.se/idk/index.asp Du kan söka på efternamn, telefon eller länsvis, och välja att bara visa dem som också är godkända chipmärkare.

Eftersom det krävs både ID-kontroll, chipmärkning och åldersbestämning av hästen så skulle jag om det var jag som skulle ordna med detta försöka få tag i en ID-kontrollant som är veterinär (de får chipmärka också)! Då får du allt gjort på en och samma gång. Kanske i samband med veterinärbesiktning om en sådan ska göras på hästen.

Finns inget köpekvitto så gäller "Alternativt ägarintyg vidimerat av två personer".

Hoppas att du fått svar på dina frågor! Annars kan du e-posta direkt till SH - adressen finns på deras hemsida!

Eldfuxen, f.d. registrator, dock inte på SH
 
Sv: Tips, råd och förklaringar om hästpass önskas.

Kanonbra svar, gav mycket! Tack :)

Dock förstod varken jag eller sambon vad som menas med "Alternativt ägarintyg vidimerat av två personer" :o

Ska ringa SH så fort jag gjort upp med ägaren.

Måste passet fixas innan ägarbyte?
 
Sv: Tips, råd och förklaringar om hästpass önskas.

Glömde en fråga i första inlägget nu kom jag på..
Ska hästen på ngt sätt registreras i sh eller görs detta samtidigt som passet?
 

Liknande trådar

Trav Hej! Jag måste få tag i ett nytt pass/dubblett då orginalet är borttappat. Hästen är importerad från Danmark 2009. När jag går in på...
Svar
1
· Visningar
1 236
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Angående hästpass. Om man är fodervärd och inte har hästens pass, kanske för att hästen inte har ett pass alls, och länsstyrelsen...
Svar
7
· Visningar
1 715
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: Linda80
·
B
Hästmänniskan Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig.. (jag hoppas jag la frågan i rätt forum!!) Om jag 'får' en häst som jag inte vet...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp