Tips sökes, uppgiven

Sofiep84

Trådstartare
Hejsan allihopa,
jag har vart i sadelträkset alldeles för länge och blir galen snart.

Jag har anlitat ett par sadelprovare, fått hjälp på företag som ger rådgivning och lånat hem sadlar därifrån utan framgång. Nästan alla sadlar jag testat ligger i bakvikt trots att jag är väl medveten om att inte sadla för långt fram o.s.v.
I länken nedan finns foton på henne naken samt med Fazzinon och Globus Loke.
https://onedrive.live.com/redir?resid=91265399ceea1b83!2291

Önskar tips och råd om vad jag kan prova då jag börjar bli desperat!
En parentes är att budgeten är väldigt begränsad då jag redan sitter på två sadlar som jag inte kan använda och försöker sälja, samt att jag inte äger hästen själv. Det hjälper såklart inte till med liten budget men nu är det så det ser ut.

Jag har testat Pessoa Don Neco, Lippo Fazzino/Marcello, Santa Cruz Celine, Crown consort, Globus Loke/ Clic, Prestige gillar jag inte m.f.l.

Inriktning på sadel spelar ingen roll vill bara ha ngt som passar oss! Jag är 170cm 70kg, 17-17,5.
 
sadlarna ligger väl inte i särskilt mycket bakvikt?
Av de sadlar jag provat, som jag tyckt legat i våg i stallgången, har nästan alla kasat ner och lagt sig platt på manken när man sitter i sadeln. De som däremot ligger yttepyttelite i bakvikt i stallgången har legat helt ok i våg med ryttare i sadeln.
 
Ingen aning om vad du ska prova där, men vill ändå tipsa om nyckelhålspadd, eller gitarrpadd. Så kanske du kan rida i någon sadel som nästan passar tills du hittar en som sitter perfekt
 
Kolla in Morris & Nolan.
Det ser ut som att sadeln lätt hamnar långt fram p.g.a. magen. Alltså att gjorden trycks fram och drar fram sadeln. Och därför också hamnar i bakvikt.
 
Bakvikten är ett faktum när jag sätter mig i sadlarna eftersom jag hamnar i stolsits. Padd är inget alternativ eftersom hon visar klart och tydligt att hon inte trivs, iaf med Lippon däremot var hon väldigt fin i Globusen *skakar på huvudet* :confused:
Du har en poäng med magen, absolut så drar gjorden fram sadeln lite. Men det är som svårt att ut o galoppera/jobba bort magen utan bra sadel (alldeles för lättgödd häst, hon äter verkligen inte mkt grovfoder).
Tack snälla ni som svarat, M&N finns det en gammal rackare över i stallet, misstänker att den är för smal men kan alltid kolla.
 
Lippo leiha kanske passar den är vid och man kan ändra bomvidden. Islandshäst sadlar de nyare modellerna är vida och åt dressyrhållet. Kolla på begagnade.
 
Fast nä? Då tippar du ju all vikt fram över det känsligaste partiet på hästen, d v s över manken/över ortspetsarna på sadeln. Det kan ju ge rätt svåra skador, de klassiska urgröpta musklerna kring manken t ex.
Vad menas med "de klassiska urgröpta musklerna kring manken", jag har inte hört talas om det uttrycket förut och funderar lite på vad det innebär och om vi säger att en häst får nu detta problem, kan man träna bort det eller är det något som alltid kommer finnas där? :confused:
 
@Sofiep84

Båda de sadlar du visar upp ser ut att hamna i bakvikt. Djupaste punkten ligger bakom sadelns mittparti, vilket leder till stolsits precis som du säger, samt att den största delen av vikten då hamnar direkt under bakvalvet och kan orsaka punkttryck.

Sadeln kan antingen hamna i bakvikt pga att hästen är byggd i uppförsbacke och behöver djupare bossor i bakkant (vilket knappast ser ut att vara fallet med din häst), men den allra vanligaste anledningen är att bomvidden är för smal.

Din häst har låg mot normal höjd på manken så jag skulle inte vara rädd för att prova vidare bom på sadlarna!

Exempelbild. Nedre bilden 2 bomvidder smalare än övre bilden
 
Du har en poäng med magen, absolut så drar gjorden fram sadeln lite. Men det är som svårt att ut o galoppera/jobba bort magen utan bra sadel (alldeles för lättgödd häst, hon äter verkligen inte mkt grovfoder).
Tack snälla ni som svarat, M&N finns det en gammal rackare över i stallet, misstänker att den är för smal men kan alltid kolla.

Fast jag hade nog ändå sattsat på att jobba bort magen, innan jag införskattat ny sadel. Då har du ju plockat bort ett av momenten som försvårar sadelletandet.
Annars spelar det ingen roll vad du lägger på, allt kommer att hamna i bakvikt/ligga fel, så länge magen drar fram sadeln.

Rid barbacka och tömkör
 
Hejsan allihopa,
jag har vart i sadelträkset alldeles för länge och blir galen snart.

Jag har anlitat ett par sadelprovare, fått hjälp på företag som ger rådgivning och lånat hem sadlar därifrån utan framgång. Nästan alla sadlar jag testat ligger i bakvikt trots att jag är väl medveten om att inte sadla för långt fram o.s.v.
I länken nedan finns foton på henne naken samt med Fazzinon och Globus Loke.
https://onedrive.live.com/redir?resid=91265399ceea1b83!2291

Önskar tips och råd om vad jag kan prova då jag börjar bli desperat!
En parentes är att budgeten är väldigt begränsad då jag redan sitter på två sadlar som jag inte kan använda och försöker sälja, samt att jag inte äger hästen själv. Det hjälper såklart inte till med liten budget men nu är det så det ser ut.

Jag har testat Pessoa Don Neco, Lippo Fazzino/Marcello, Santa Cruz Celine, Crown consort, Globus Loke/ Clic, Prestige gillar jag inte m.f.l.

Inriktning på sadel spelar ingen roll vill bara ha ngt som passar oss! Jag är 170cm 70kg, 17-17,5.


Skulle som någon annan skrev testat vidare bomvidder. Annars tipsar jag om passier och kieffer, hade en passier till en med liknande rygg.
 
jag har precis köpt en TEKNA sadel som man kan byta koppjärn i den är jätteskön att rida i och väldigt formbar efter hästen
 
@Sofiep84

Båda de sadlar du visar upp ser ut att hamna i bakvikt. Djupaste punkten ligger bakom sadelns mittparti, vilket leder till stolsits precis som du säger, samt att den största delen av vikten då hamnar direkt under bakvalvet och kan orsaka punkttryck.

Sadeln kan antingen hamna i bakvikt pga att hästen är byggd i uppförsbacke och behöver djupare bossor i bakkant (vilket knappast ser ut att vara fallet med din häst), men den allra vanligaste anledningen är att bomvidden är för smal.

Din häst har låg mot normal höjd på manken så jag skulle inte vara rädd för att prova vidare bom på sadlarna!

Exempelbild. Nedre bilden 2 bomvidder smalare än övre bilden

Jag förstår hur du tänker, bra med fotona du visar!
Problemet här är att när jag testat vidare rör sig sadeln för mkt och hon får "svinto" under främre delen av sadeln. Så just den modellen är nog helt enkelt fel. Jag tackar allra ödmjukast för tipset :bow:
 
Fast jag hade nog ändå sattsat på att jobba bort magen, innan jag införskattat ny sadel. Då har du ju plockat bort ett av momenten som försvårar sadelletandet.
Annars spelar det ingen roll vad du lägger på, allt kommer att hamna i bakvikt/ligga fel, så länge magen drar fram sadeln.

Rid barbacka och tömkör

Visst vore det kanon, om det gick. Älskar att rida barbacka men inte på denna bockdrottning. Sen känns det som om hon skulle behöva ut o konditionsträna; intervaller. Och det känns som jag absolut inte får till varken barbacka eller i töm. Svårt läge eller så är jag bara negativ o tjurig ;)
 
Jag förstår hur du tänker, bra med fotona du visar!
Problemet här är att när jag testat vidare rör sig sadeln för mkt och hon får "svinto" under främre delen av sadeln. Så just den modellen är nog helt enkelt fel. Jag tackar allra ödmjukast för tipset :bow:

Två andra saker är att kolla vidden i kanalen att den är tillräcklig åt hästen samt bossornas lutning - takformade åt takformad häst, platta åt platt häst.

Ett annat STORT problem med din häst är ju magen, som tidigare diskuterats. Den drar fram gjorden, som drar fram sadeln på bogarna - viktigt att kolla att detta inte skett med t ex de sadlarna som blev ruggade under framvalvet.

En svängd gjord eller med bred platta a la ELT kan hjälpa sadeln stanna bättre på plats medan du motionerar till figuren men inte ens dessa är mirakelgörare. Ibland får man helt enkelt sitta av och sadla om. Detta är särskilt viktigt med ullstoppade sadlar tills ullen format sig, annars risk att de formar sig felaktigt.
 
Min lilla häst är inte helt olik din i ryggen fast han är lite "fluffigare" upptill och över bogarna. Jag skulle inte stirra mig blind på att banta bort magen, min lilla kan man banta och konditionsträna i all oändlighet, han är ändå bullig över revbenen så skulle jag leta sadel åt honom när han var slimmad en liten stund så skulle den inte passa de andra 10 månaderna om året ;) det är liksom så han ser ut även när han är i riktigt god kondition och lätt rids i flera timmar i skogen osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp