Tips sökes, uppgiven

Min lilla häst är inte helt olik din i ryggen fast han är lite "fluffigare" upptill och över bogarna. Jag skulle inte stirra mig blind på att banta bort magen, min lilla kan man banta och konditionsträna i all oändlighet, han är ändå bullig över revbenen så skulle jag leta sadel åt honom när han var slimmad en liten stund så skulle den inte passa de andra 10 månaderna om året ;) det är liksom så han ser ut även när han är i riktigt god kondition och lätt rids i flera timmar i skogen osv.
Absolut är det en fördel att prova ut sadeln när hästen är i gott hull och antas vara som bredast på säsongen!
Det är oändligt mycket lättare att tillfälligt padda upp en sadel när hästen faller ur än tvärtom.

Men när det gäller en häst med sadelgjordsläget längre fram än sadelläget så förvärras problemet att sadeln dras fram, ju större magen är.
 
Absolut är det en fördel att prova ut sadeln när hästen är i gott hull och antas vara som bredast på säsongen!
Det är oändligt mycket lättare att tillfälligt padda upp en sadel när hästen faller ur än tvärtom.

Men när det gäller en häst med sadelgjordsläget längre fram än sadelläget så förvärras problemet att sadeln dras fram, ju större magen är.

Jo precis. Men som på en häst som min och TS's häst som "alltid" kanske ser ut så är det ju ingen ide att banta extra just för sadelletandets skull :)

Min lilla häst har ex alltid mycket extrafluff på sidorna så revbenen är alltid svåra att känna oavsett vilket hull han är i. Min lilla har sadelläget väldigt långt fram och blir väldigt hindrad i frambenen om gjorden inte är mjuk eller tar i armbågarna, så ser han ut året om. Man får hitta lösningar som hästen tycker är ok. Just nu har han en ELT gjord som jag inte tycker är helt ultimat då den hamnar långt fram men hästen tycker den är ok, kanske ska leta ny gjord när jag köpt sadel, vi är utan nu sedan ett år tillbaka. Det är barbacka eller plågas i 10 år gammal stenhård globs loke, som förvisso hästen trivs helt ok i men som gör att det känns som om mina sittben blöder.

Det lutar åt bomlöst nu för vår del, förmodligen en sensation eller kanske någon islandsmodell.

prinsobellis27_52a376ff88e59d2896f5368b.jpg


Till skillnad från min pålles brorsa som har helt ultimat läge för sadelgjorden alla tider på året eftersom hans bröstben är väldigt rakt. Han har istället megakort svängd, överbygd rygg utan manke och platt som ett soffbord som gör det värre ;) Han har en anatomisk dressyrgjord från hööks med lite bredare platta och en Thorowgood T4 dressyr från 2008 med det gula järnet i.

prinsobellis10_519bd6b8e087c367f15036bf.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp