Tips tack, dressyrhingst el hopp med gång

HMQ

Trådstartare
Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte använda Insterburg, men blev tveksam - tar gärna emot tips, önskelistan här:

* Stoet är e. Maistic-Erbstein (så där går några svenska linjer bort).
* Stoet är mycket gracil, alla tror att det är ett fullblod vid första anblick, bedömdes med 8 på typ (utom tävlan pga inget föl vid sidan vid stopremiering), allt med henne är bra UTOM tåtrång och mycket marginellt x-bent. 160 cm. Hingsten måste alltså absolut ha korrekta ben.
* Stoets bästa gångart galopp, 8-mässig, trav och skritt 7 där mer mekanik vore önskvärt.
* Stoet är ju egentligen hoppstammat men släktingarna "jobbar" med dressyr, avkomman ska bli dressyrhäst men gärna kunna hoppa för husbehov. Alltså kan jag tänka mig en hopphingst med bra gång (har funderat på New Balance tidigare t ex).
* Stoet är extremt vaken och reaktionssnabb, men ändå godhjärtad och modig, hingsten måste lämna snällt och lugnt (egentligen skulle jag vilja betäcka med en gammal ponny därför:angel:)...
* Jag vill ha mer mekanik men inte världens största häst (gärna max 165), så gärna en hingst som lämnar litet. Dessutom - stoet är gracilt men har ju bastanta släktingar bakåt, så man vet ju aldrig var som slår igenom.

Alltså, en snäll, korrekt hingst med bra gång som en erfaren amatörryttare kan rida. Tips? Gärna bild på avkommor om ni har några lyckade!
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 488
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp