Tips till andra som får in levande skogsmöss i present

Daimstruten

Trådstartare
Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att leka med. Så gott som alltid så hittas mössen levande på samma ställe där dom kan gömma sig från katten. Det går dock att se deras små ben eller svansen om man tittar med en ficklampa. Hur som helst, möss är ganska svåra att fånga så jag skaffade två musfällor som ska ta möss levande. Fällorna är genomskinliga så för att göra dom mer grottliknande lägger jag ett papper runt dom när jag sätter ner dom. Sen tar jag ett litet papper och petar eller föser musen åt rätt håll och sen går den själv snällt in i fällan eftersom det ser mörkt och säkert ut. Fällan verkar i mitt fall egentligen föredra tyngre möss så det är inte säkert dörren går igen som den ska men eftersom jag är på plats så sätter jag bara ett stadigare papper för utgången eller stoppar in en penna så dörren aktiveras. Sen kan jag lätt bära ut fällen med musen och släppa den oskadad på lämpligt ställe.

Har även skaffat en transportbur för hamstrar som sjukstuga ifall musen är lite skadad eftersom dom är rätt tuffa djur och kan återhämta sig från ganska hårda tag. Inköptes efter jag hittade en mus som såg halvdöd ut och bara låg och skakade på ena sidan som fick nattvila i en skokartong och rymde. Den hittades dagen efter i gott skick och fick ta musfälletåget ut ur huset. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 134
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 904
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp