Tips till att få honom gå i lodplan?

Hoppiloppan

Trådstartare
Jag har ett litet problem som jag tänkte att någon utav er kanske har något tips på hur jag ska göra.:d

När jag arbetat med medryttarepolle ett tag och han börjar arbeta ordentligt med ryggen kommer det sig alltid att han krullar ihop nacken och går bakom lodplan. Det är inte alls så att han fuskar, utan han arbetar verkligen ärligt, trampar mer med bakbenen under sig och arbetar med ryggen på ett korrekt sätt, men det är ju det att han kommer bakom lod.
Någon som har något förslag hur jag kan få honom att inte göra det? :banana:
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

För det första en häst arbetar inte med ryggen om den går bakom lodplan (dvs den fuskar).
När en häst går bakom lodplan så förskjuts vikten till framdelen och bakbenen skjuts längre bak, en häst kan inte höja ryggen om den inte trampar under sig med bakbenen.

Ett tips är att göra uppresande tygeltag som alltid ska följas av en eftergift.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

För det första en häst arbetar inte med ryggen om den går bakom lodplan (dvs den fuskar).
När en häst går bakom lodplan så förskjuts vikten till framdelen och bakbenen skjuts längre bak, en häst kan inte höja ryggen om den inte trampar under sig med bakbenen.

Ett tips är att göra uppresande tygeltag som alltid ska följas av en eftergift.


Det där var väl ändå väldigt fel!
En häst som är riden i relativt låg form kan visst arbeta med ryggen fast den går något bakom lod.
Det är snarare om hästen tappar en ärlig bjudning och därför knäpper av i nacken man garanterat har en felaktig form.

Till TS:
Krullar hästen däremot ihop sej i halsen så tror jag inte att du har fått en ärlig form utan att den helt enkelt inte orkar/vill arbeta ärligt i den formen du vill ha. Försök att hitta en lägre form som du är säker på att hästen orkar med och rid sen mycket halvhalter och tempoväxlingar + uppresande tygeltag och ännu fler halvhalter när du känner att hästen tappar en ärlig kontakt med handen.
Var snare noga med att du hela tiden har ett sug frammåt i bettet samtidigt som baken och ryggen är med än att hästen absolut ska gå i lod.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Det där var väl ändå väldigt fel!
En häst som är riden i relativt låg form kan visst arbeta med ryggen fast den går något bakom lod.
Det är snarare om hästen tappar en ärlig bjudning och därför knäpper av i nacken man garanterat har en felaktig form.

Jag menar att hästen inte HÖJER ryggen för att då måste den trampa under sig.
Detta betyder inte att låg form är dåligt, för i låg form strechar man ut ryggen och halsmuskulaturen.
Bakom lod är aldrig bra varken i låg eller hög form.
Det finns inga exteriöra fel som gör att hästen inte kan gå framför lod.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Hej!
När han gör över lodplan så kan du höja händerna lite så att han flyttar huvudet till rätt plats. OBS! När han gör det, lätta på handen igen.
Lycka till :D
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Jag har ett litet problem som jag tänkte att någon utav er kanske har något tips på hur jag ska göra.:d

När jag arbetat med medryttarepolle ett tag och han börjar arbeta ordentligt med ryggen kommer det sig alltid att han krullar ihop nacken och går bakom lodplan. Det är inte alls så att han fuskar, utan han arbetar verkligen ärligt, trampar mer med bakbenen under sig och arbetar med ryggen på ett korrekt sätt, men det är ju det att han kommer bakom lod.
Någon som har något förslag hur jag kan få honom att inte göra det? :banana:

Det där går inte riktigt ihop :crazy: antingen har du ärlig bjudning och då är hästen framme till handen, eller har du det inte...

Uppresande tygeltag i kombination med drivning så att nosen kommer fram och upp brukar vara bra. Sänk handen igen när tygeltaget fått önskad effekt. Försök rida hästen avsiktligt ngt över tygeln istället, och var noga med att drivningen kommer bakifrån och ända fram.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Hoj, jag skulle tänkt tvärtom, jag skulle ge mer tygel, försöka få lång o låg, innan jag fått det tycker jag det verkar som att hästen lättare väljer att hamna bakom lodplan? Tänker jag tokigt?
Kanske beror på vilken grad av bjudning och lösgjordhet hästen är i?
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Det är ju alltid väldigt svårt att veta när man inte har sett hästen i fråga...
Jag tycker att det absolut viktigaste i alla situationer är att hästen _bjuder fram till handen_, tycker inte att det brukar fungera spec bra att få hästen lång och låg (=med nosen väl framme) om bjudningen inte finns där alls.
Först kontakt, sen går det att succesivt länga ut halsen med bibehållen bjudning framåt - tycker jag.
Givetvis är målet att alltid kunna välja vilken form man vill arbeta hästen i.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

För det första en häst arbetar inte med ryggen om den går bakom lodplan (dvs den fuskar).
När en häst går bakom lodplan så förskjuts vikten till framdelen och bakbenen skjuts längre bak, en häst kan inte höja ryggen om den inte trampar under sig med bakbenen.

hästen kan ju visst gå i rundare djupare form och även få med sej ryggen, jag rider min i uppvärmning och nervärming med manken som högsta punkt och då går han i en väldigt rund form och är lite lite bakom lod men har endå med sej och höjer ryggen med bra bakbensaktivitet och bra framåtbjudning.

sen kan jag avgöra vilken form jag vill ha honom i också..men jag tycker den formen är bra som uppvärmning på honom för att han sträcker ut steget lite mer och kommer i mer uppförsbacke och man får igång honom och sen är de inte svårt att behålla rygg/bakben när man rider i lite högre form sen.

menar nu inte att han går med nosen i bringan o nån slags rollkur utan bara lite bakom lod.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Jag menar att hästen inte HÖJER ryggen för att då måste den trampa under sig.
Detta betyder inte att låg form är dåligt, för i låg form strechar man ut ryggen och halsmuskulaturen.
Bakom lod är aldrig bra varken i låg eller hög form.
Det finns inga exteriöra fel som gör att hästen inte kan gå framför lod.

Att bakom lod aldrig är bra kan jag inte hålla med om. Bakom hand är dock alltid det!
Det finns hästar som arbetar bättre genom hela kroppen när de går ngt bakom lod. Självklart ska man alltid eftersträva en så korrekt form som möjligt men formen måste alltid anpassas efter hästens förutsättningar.
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

Alltså krulla ihop halsen var lite fel uttryckt... :crazy:´Han kommer bakom lod i alla fall. Han kanske inte går i helt korrekt form, men man märker verkligen skillnad när man arbetat honom ett tag, hans trav blir oerhört mjukare, framårbjudningen ökar och han lyssnar på minsta lilla hjälp. Har övertalat mamma att komma och ta lite bilder eller filma nu i veckan, kan lägga upp dem då så blir det lättare att se.... ;)
Men tack för tipsen i alla fall :D:bump:
 
Sv: Tips till att få honom gå i lodplan?

kommer han bakom lod även när du tar upp han lite i formen?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp