Tips till er som går i valpköpartankar

Gnist

Trådstartare
Då detta verkar vara något som många efterlyser, så tänkte jag att vi kan ju sammanställa vår erfarenhet till de som är nya i hundvärlden :)

*Tänk noga igenom vad du ska ha hunden till och hur mycket du är intresserad av pälsvård, lydnad och annan aktivering
*Prata med människor som har rasen du är intresserad av och hör med dem hur rasen är
*Läs på om den ras du fastnat för
*Ta kontakt med en skk-registrerad uppfödare
*Köp inte första bästa hund
*Kolla så att föräldradjuren gjort de undersökningar och prov som är föreskrivna för just den rasen
*Åk och hälsa på den uppfödare du fastnar för några gånger och lär känna dennes hundar
*Valpen ska vara Minst 8 veckor, när du hämtar den
*Den ska även vara : avmaskad, vaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktigad och sist men inte minst registrerad i skk.

Varsågoda att fylla på listan :bow: :)
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Kolla upp skillnaden mellan tikar och hanar.
Hur de beteer sig, vad sker när tiken löper och vad du ska tänka på vid dessa tillfällen, hur en hanhund blir när grannens tik löper tex.

Läs allt du kan komma över om HUNDEN dvs inte bara den ras du valt utan om själva djuret.

Detta var riktat till nybörjare.



(har träffat på riktiga klåpare som inte vet nåt om hundarna dom har och varför dom gör som dom gör)
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Lazy1 skrev:
Läs allt du kan komma över om HUNDEN dvs inte bara den ras du valt utan om själva djuret.

Bra tråd :bow:
Kan ni inte ge några bra boktips också, om hundars beteende och hundpsykologi?
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Viktigt att påpeka tycker jag är att veterinärbes. INTE skall vara över en vecka innan hämtning/ leverans
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Tänk noga efter så att du har TID med din kommande valp.

Så många har jag träffat som inte alls har tid för hund.. Hunden får vara ensam 10 timmar om dagen, och när matte/husse väl kommer hem så får dom en snabb kisspaus och sen måste matte/husse laga mat, städa och umgås med familjen så hunden totalt glöms bort..
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Fast om man vänder sig till en reggad kennel behöver man aldrig vara orolig för det !
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Det håller jag också med på är jätteviktigt. Köpte själv min första egna valp för ett tag sen & även om jag visste att den lilla vovven krävde mycke tid så var det faktiskt mycke mer jobb än jag hade förväntat.:angel:

Fast va gör man inte för dom små sötnosarna :love:
5124310.jpg
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

TILLÄGG: Kolla via hunddata om det finns ex.vis rasrelaterade problem hos föräldrarna eller kullsyskon! Inte alla uppfödare rapporterar dock! "Min" uppfödare har inte rapporteta en valp med ledbesvär och "kände" inte till att en annan hade HD grad C på en hund i samma kull. :mad: Vi ska kolla syrrans jycke, men uppfödaren tyckte det var onödigt, vi borde kolla med naprapat istället om hon hade problem. :crazy: Hur vanligt är det med ledproblem hos engelsk cocker? :confused: :cry:Hennes tik har A och är väldigt trevlig, trodde det var ett säkert kort att ta valp efter en hund man känner + känner ägaren. :(

TILLÄGG: När vi själva köpte valp var vi så petiga att vi inte ens kunde hitta leveransklara valpar i Sverige utan fick importera, pga stam och relaterade defekter på föräldradjuren! :eek: Var flera kennlar som ströks direkt pga deras avelsdjur och avelsplaner!! :devil:
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

* Kommer du kunna ge valpen ett bra hem i 10-15 år?
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Hihi, så söt! Vad är det för ras, och är den renrasig? Ser ut som en Amstaff, Staff eller liknande..

Och Malmö bodde du i också, jag bor utanför Ystad med min lilla Amstaffpojke :love:
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Hon är amstaff, kan väl inte säga att hon är helt renrasig eftersom det bara finns stam på pappans sida. Tyvärr...
Nu e hon 6 månader & är en liten tuffing men väldigt lydig, än så länge :angel:
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Okej :)

Skönt att inte du är ännu en som skriker att den minsann visst är renrasig, det är bara det att det inte finns papper på den.. :angel: Fin var hon i alla fall!

Min är 4 mån, inte särskilt lydig och alldeles för tuff för sitt eget bästa ibland.
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Nä, utan stam kan det vara chihuahua i hennes femte led, utan att jag vet om de :angel:

Tuffa ja ! Hon är inte rädd för NÅN eller NÅTT, tur att hon bara har träffat snälla vovvar änsålänge.....
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Eliiiin skrev:
Hon är amstaff, kan väl inte säga att hon är helt renrasig eftersom det bara finns stam på pappans sida. Tyvärr...
Nu e hon 6 månader & är en liten tuffing men väldigt lydig, än så länge :angel:
Hon är ju jätte fin, har själv en Amstaff på 17 veckor just nu
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

*lite kl*

kan vi inte försöka hålla den här tråden lite ren från gull-lull?
Vore ju trevligt med en bra tipstråd utan sånt!:)
 
Sv: Tips till er som går i valpköpartankar

Det finns oxå kurser man kan ta innan man skaffar valp, det är att rekomendera
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp