tips till hinderrädd häst

B

breccia

har en stor häst på ca 170+ som jag misstänker är lite uttråkad efter att ha gått mkt dressyr i sitt liv så jag vill lägga in lite cavaletti/gymnastikhoppning i hans schema men det finns ett problem - han är rädd för hinder.
iofs har vi bara hoppat enkelhinder, kanske ska prova med studs eller liknande?
något tips på en lätt övning?
varken han eller jag är på ngt vis rutinerad och det känns inte som om hoppträning är prioriterbart med tanke på vad allt annat redan kostar...
som sagt; några tips på övningar med både cavaletti o studsar? avstånd etc.
tack :)
 
Tjena,

Om du vill ha både cavaletti och studs så kan du ju börja med att lägga ut 3-4 bommar på marken med ca 1 meter upp till 1.20 mellan (avståndet mellan cavalettibommarna kan du ändra beroende på din hästs normala steglängd). Efter sista bommen lämnar du ett dubbellt cavalettiavstånd till första krysset i studskombinationen och därefter 3-5 kryss på ett avstånd av ca 3,5 meter.(har du 1 meter mellan cavalettibommarna ska det vara drygt 2 meter mellan sista markbommen och första studskrysset) Kryssen behöver ej vara mer än 20-30 cm höga i mitten. Syftet med denna övning är ju att hästen skall ta sig igenom på ett lugnt och balanserat sätt så du får vara observant på avstånden så att det passar din häst. Denna övning går att bygga vidare på med ett antal olika hinderkombinationer beroende på syftet. Jag använder den själv både på unghästar och tävlingshästar. Om ni har lite problem med enkelhinder så kan det bero på att hästen är osäker på taxeringen något som denna typ av serie är bra för. Tänk på din egen kroppskontroll så att du ger hästen maximal hjälp med balansen genom serien.

Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 638
Senast: Badger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp