Tips till kattskydd för balkongdörr

blur

Trådstartare
Balkongdörr.jpg

Hej Buke!
Jag skulle behöva tips på vad man skulle kunna sätta upp för att hindra katt från att gå ut på balkongen.
Har inglasad balkong men under varma dagar är det skönt att öppna upp glaset och ha dörren öppen för att få in lite luft.
Katt är gammal och av lugn sort så jag är inte orolig att hans kulle krafsa i nå nät eller hoppa över nå grind, är mer att jag vill kunna ha något som hindrar honom att ens försöka, och helst något som inte är i vägen när man inte använder det, som t ex en borttagningsbar myggdörr skulle göra.

Kan hundgrind/barngrind vara ett alternativ, går det att fästa? Fast då är den ju där permanent..
Alternativt sätta nå mjukare nät i spikar, så kan man lägga det i ett skåp när man inte använder det?

Tar jättegärna emot bilder om ni har några egna varianter! :D
 
Det finns barngrindar som man bara klämmer fast i en dörröppning, ser ut att vara perfekt läge att installera en sådan. Sen om det funkar för att hålla katten inne kan jag inte svara för, vår ena hoppade över barngrindar utan problem när vi hade det, vår andra försökte aldrig ens.
 
Inga bilder, men i båten använde vi två kompostgaller som vi satte ihop med buntband och fäste i dörrkarmen med universalklämmor

1623842126929.png
 
Om karmen går att borra i, en alt två haspar (alltså på båda sidor) och en liten krok i karmen (träram runt nät i önskad längd och höjd ska inte vara svårt att göra. Då kan man bara sätta fast grinden vid behov och ta bort den lika lätt. Du kan lätt göra den så hög som du har behov av. Jag skulle inte våga göra det eftersom Megara klättrar i nät.
 
Jag skriver ju det i inlägget, ja jag har öppet på varma sommardagar :)
Det är inget fönster utan en balkongdörr som behöver täckas.

Det låter bra men frågan är huuuuur :p
 
Visa bifogad fil 71839
Hej Buke!
Jag skulle behöva tips på vad man skulle kunna sätta upp för att hindra katt från att gå ut på balkongen.
Har inglasad balkong men under varma dagar är det skönt att öppna upp glaset och ha dörren öppen för att få in lite luft.
Katt är gammal och av lugn sort så jag är inte orolig att hans kulle krafsa i nå nät eller hoppa över nå grind, är mer att jag vill kunna ha något som hindrar honom att ens försöka, och helst något som inte är i vägen när man inte använder det, som t ex en borttagningsbar myggdörr skulle göra.

Kan hundgrind/barngrind vara ett alternativ, går det att fästa? Fast då är den ju där permanent..
Alternativt sätta nå mjukare nät i spikar, så kan man lägga det i ett skåp när man inte använder det?

Tar jättegärna emot bilder om ni har några egna varianter! :D
Jag använder ett kompostgaller i mitt fönster, så snabbt och smidigt.
20200612_190743.jpg

Passade underbart perfekt i måttet!
Jag är dock rätt så säker på att min katt inte skulle få för sig att försöka hoppa över det vilket kan ju vara olika från katt till katt. Men det låter ju som på dig att din katt är av den sorten också, så jag skulle testa bara ha ett galler först! :up:
 
Alltså bara som i att ställa den i något spår i öppningen, mitt fönster har ett perfekt spår för det. Eller så lutar jag gallret mot öppningen som på fotot nedan.
20210410_161214.jpg

Jag skulle testa att ha gallret stå på balkonggolvet och luta den mot dörrkarmen. Eller luta den mot balkongdörren stående lite snett så att det inte blir så stor springa på andra sidan. Testa mig fram helt enkelt!
Behöver inte vara svårare än så tänker jag om det nu skulle funka 😅

Min Alice är lite rädd om sig och vet att gallret kan slamra (även om hon numera kopplar det till härlig uteluft) så hon hoppar undan om det skulle välta och då hinner man alltid fram innan hon samlar mod till att testa.

Dock så lämnar jag inte hemmet med gallret uppe och fönstret öppet.
 
Jag provade med ett myggnät en sommar med kardborrband som man fäste på någon yta. Det gick bra den sommaren, men året därpå hade kardborrbanden på ytan (utåt) blivit dåliga efter vintern. Så man får nog fästa dem på insidan av öppningen och det tyckte jag kändes fult och trångt. Plus att man skulle behöva ta upp och ned nätet varje gång man skulle öppna och stänga fönstret (öppnas inåt). Kompostgallret är betydligt enklare :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp