Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

MaRomer

Trådstartare
Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013.


Behandling har sett ut så här:

9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör inget i lungor men i luftvägarna. Hippotrim sätts in i 6 dagar.
Bättre men inte bra.
25 September sätts Penovet in i 6 dagar efter tele kontakt med vet.
Bättre men inte bra.
10 Oktober besök på klinik, ny veterinär. Man går ner i luftrören som är fulla av vitt slem. Blodprov tas som visar förhöjda vita blodkroppar. Penicillin sätts in tills vidare (Penovet). Likaså luftrörsvidgande (Vitt pulver)
21 Oktober besök på klinik, ny veterinär (Gillar!!). Kikar ner i luftrören. Ser mycket bättre ut och ingen irritation förutom slemmet. Penecillin tas bort medens Ventipulmin tillsätts och slemlösande fortsätts.
9 November All medicin tas bort.
13 November besök på klinik. Kikar på luftrören igen. Ännu bättre än sist men absolut inte bra och han har börjat hosta igen. Ingen irritation. Vet vill ej sätta in mer behandling just nu. Han ska konsultera sina kollegor och vi avvaktar tills i början på nästa vecka. Hästen får sin första vaccinations spruta och det beslutas att han ska byta stall om 3 veckor ( Hans kulor är nere och han betäcker i hagen).

Jag känner att jag inför nästa besök (Ja det kommer bli fler besök för än ger jag inte upp!) vill ha blodprov att jämföra med, odling/prov på slemmet och ev alternativ medicin.
Han går ute mellan 07-21. Äter hösilage inne i hönät. Ensilage ute. Täcke på vid nederbörd. Vid flytt kommer tiderna ändras till att han kommer ut senast 06 men in runt 20. Lösdrift finns tyvärr ej och vet ser det ej som lösning. Stallet är ett kallstall och ha står på vattnad spånpellets.


Det jag fått tips om att göra är att byta strö till halm. Fodra höet på marken( han sparkar runt höt därav hönät inne). Vattna kraften, får pellets. Ta in någon timme mitt på dagen så han får vila vid sämre väder.

Någon som har fler tips?
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Hur är det med avmaskning mot spolmask? Den går ju via lungorna.
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Det är gjort som det ska. Lungorna är helt rena och fina. Endast luftstrupen som är slemmig.
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Det vet vi inte. Han är fortfarande under utredning. För att utesluta allergi mot spån så byts detta mot halm i helgen.
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Läs gärna vad jag skrivit här innan. Sök på rödalger här på buke. Det enda som hjälpte vår ponny.
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Det jag fått tips om att göra är att byta strö till halm. Fodra höet på marken( han sparkar runt höt därav hönät inne). Vattna kraften, får pellets. Ta in någon timme mitt på dagen så han får vila vid sämre väder.

Någon som har fler tips?

Ingen aning om vad du ska göra med ditt föl tyvärr :(

Däremot kanske Hay Bar vore något för er? Då får han en naturlig ätställning men han kan inte sparka runt det.
 
Sv: Tips till krasslity föl (luftrörsinflammation)

Jag testar att lägga.2 kg på golve. Och ca 2,5 kg i nät. Då vet jag att han får i sig hälften iaf!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 001
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 910
Senast: fruxolisa
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 501
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp