tips till sår som går upp?

S

__Stilett__

min ena häst har gasat för fullt i hagen, och då fått ett sår på ena benet. ingen hälta har visats och veterinär kollade på det första dagen. Det enda jag skulle göra var att återkomma om feber uppstog.
Benet blev svullet över såret såklart direkt (redan då vet. kollade), lite värme men inte mkt och verkade helt okey i allmäntillstånd.
Hon skrapade upp sig och fick sår pga av en pinne.
Såret går upp hela tiden och hon blöder hela tiden, dessutom lyckas hon hela tiden få nya sår för att hon leker för mkt i hagen och springer som en galning och då är det inte konstigt att såret går upp. det ser ut som en skorpa av modell mindre men det blöder nästan varje dag (inte mkt dock). Vad ska jag göra? ska jag börja linda benet i hagen? ( då måste dock det sitta på dygnet runt, med byte varje dag, för det finns ingen som kan fixa det vid utsläpp)
ska jag använda sårspray eller vad ska jag göra?
haft såret lite över en vecka- 2 veckor och som sagt inte tagit ngn notis av det då hon springer och busar lika mkt som vanligt..
 
VAR på benet sitter såret? Och vilken typ av sår är det? Skärsår, skrubbsår, annat?

Är såret litet och det bara blöder litegrann så kommer det nog att spontanläka utan att du gör något särskilt.
 
det sitter på kotan kan man säga, fast mera på "framsidan",
såret uppsttog att en pinne skrapade upp henne. hur vet jag ej. det har bildats en mörk rund skorpa, som blöder om den skrapas bort.
 
Du skulle ju kunna ha på en liten kompress och sedan vetflex på. Men frågan är ju om det sitter kvar på arabspellevinkans ben. :smirk:
 
Hästsår tar längre tid att läka än man tror.....se bara till att rengöra det dagligen med nåt som tar dö på äckeljordbakterierna typ Hibiscrub lr nåt så läker det snart av sig självt... :bump:
 
får man tag på det via apoteket? aldrig hört talas om det förut.
 
Hej!
Förtstår vad du menar med att såret går upp hela tiden, min ettårshingst är en typisk sådan häst...
Jag tycker det verkar som det ligger en liten infektion under såret, därför går det upp väldigt lätt.
Så här gör jag:
Gör rent med sårtvål o vatten, lägger en stor klick aloe vera jelly i en kompress och trycker på, lindar med Powerflex MÅNGA varv, ( då blöter det inte igenom).

Detta byter jag varje dag, tar ca 3 dagar innan det läker ihop så att de håller fint igen. Jellyn driver ut det infekterade. Lycka till!

:p
 
Hej!
Förtstår vad du menar med att såret går upp hela tiden, min ettårshingst är en typisk sådan häst...
Jag tycker det verkar som det ligger en liten infektion under såret, därför går det upp väldigt lätt.
Så här gör jag:
Gör rent med sårtvål o vatten, lägger en stor klick aloe vera jelly i en kompress och trycker på, lindar med Powerflex MÅNGA varv, ( då blöter det inte igenom).

Detta byter jag varje dag, tar ca 3 dagar innan det läker ihop så att de håller fint igen. Jellyn driver ut det infekterade. Lycka till!

:p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp