Tips till stegrande häst?

Kalkon87

Trådstartare
Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte ont.) Hon har aldrig slagit över men stegrar och kastar sig runt 180 grader. Jag tar henne på små volter men även då kan hon ta sig upp väldigt högt. För tillfället så rider jag henne med martingal för annars slår hon huvudet bakåt, in i ryttaren. Hon beter sig så med både bett och bettlöst träns, med och utan sadel (bomlös och med bom provad). Hon stegrar heller aldrig när hon rids med sällskap. För tillfället blir det mycket markarbete men finns det någon här som har tips på övningar/tekniker som kan hjälpa?

(Jag har tittat på gogue och undrar om det skulle kunna vara ett bra hjälpmedel. Är det någon som har erfarenhet av gogue till en häst med det här problemet?)
 
Jag hade ett sto som kunde tvärstanna stegra och dra åt andra hållet. Med tiden lärde jag mig att ha halsrem och ta tag i. När hon slängde med huvudet eller blev spänd fick man inte ha ”tryck ” i båda händerna. Utan typ tryck tex lite först hö, sen lite vä osv och hela tiden höll jag i halsremmen. Då kunde jag avstyra det hela snabbare. Annars hoppade kag av och ledde henne ett tag. Nu var hon mest så vid uteritt och alltid när hon reds ensam. Med sällskap aldrig problem. Så kan du rid med sällskap så ofta så möjligt😊
 
Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare... Hon stegrar heller aldrig när hon rids med sällskap... (Jag har tittat på gogue och undrar om det skulle kunna vara ett bra hjälpmedel.
Varför lessnar hon isf inte på sin ryttare när hon rids med sällskap? Glöm tekniska hjälpmedel och ge hästen det mentala stöd hon behöver. Det låter som osäkerhet, otrygghet. Se till att hon känner stöd i tillvaron från sin ryttare och försök förstå vad som triggar henne och förekomma hennes stegringar. Ställ inte större krav på henne än hon klarar av, bygg upp hennes självförtroende successivt.
 
Det bästa är väl att hitta ett sätt att aktivera hästen på som den gillar. Känns som ett feltänk i träningen när hästen känner att den behöver protestera på det sättet.
Jag skulle ha bytt tränare och tänkt om helt.

Jag håller med. Hästen är ju uppenbarligen missnöjd med något. Då får man ju ta reda på vad. Ändra det som behöver ändras för att hästen ska trivas med träningen.
 
Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte ont.) Hon har aldrig slagit över men stegrar och kastar sig runt 180 grader. Jag tar henne på små volter men även då kan hon ta sig upp väldigt högt. För tillfället så rider jag henne med martingal för annars slår hon huvudet bakåt, in i ryttaren. Hon beter sig så med både bett och bettlöst träns, med och utan sadel (bomlös och med bom provad). Hon stegrar heller aldrig när hon rids med sällskap. För tillfället blir det mycket markarbete men finns det någon här som har tips på övningar/tekniker som kan hjälpa?

(Jag har tittat på gogue och undrar om det skulle kunna vara ett bra hjälpmedel. Är det någon som har erfarenhet av gogue till en häst med det här problemet?)
Vad säger tränaren? När hästen rids med sällskap, är det ute då eller räcker det att det är en annan häst i manegen?

Det är inga hjälptyglar som kommer få bort det där beteendet, det krävs bra ridning och bra timing för att få hästen trygg och säker under ryttare.
 
Min gjorde så vid uteritt. Alterntivt stegrade och backade ner i diket. Men aldrig med sällskap (av hästar eller människor). Hon var inte van vid utomhuset och kunde inte hantera det. Så detta blev hennes försvar. Helt ärligt fick hon vara sådan, och jag hade alltid sällskap med mig ut, i någon form.

Gör din så här ute och på bana? eller bara enedera?
 
Hon stegrar både ute och på banan. Men vill mest ha tips på bra övningar (både från ryggen och marken). Har inte haft henne sålänge, men hon hade skrämt sin tidigare ägare så att såfort hon flyttade vikten bakåt så hoppade ryttaren av och gick hem med henne.
Jag kan utan problem promenera med henne det är därför jag funderar över varför hon har så svårt i att få med kommandon från marken, till när man är på ryggen.
 
Hon stegrar både ute och på banan. Men vill mest ha tips på bra övningar (både från ryggen och marken). Har inte haft henne sålänge, men hon hade skrämt sin tidigare ägare så att såfort hon flyttade vikten bakåt så hoppade ryttaren av och gick hem med henne.
Jag kan utan problem promenera med henne det är därför jag funderar över varför hon har så svårt i att få med kommandon från marken, till när man är på ryggen.
För att det inte ska bli en farlig situation så är det nog bäst att ta ut en duktig tränare, som sagt så handlar ridning om timing och du behöver nog hjälp med den. Det är uppenbarligen en olat som går att få bort om ryttaren hanterar det på rätt sätt och det är omöjligt att tipsa om på ett forum.
 
Hon stegrar både ute och på banan. Men vill mest ha tips på bra övningar (både från ryggen och marken). Har inte haft henne sålänge, men hon hade skrämt sin tidigare ägare så att såfort hon flyttade vikten bakåt så hoppade ryttaren av och gick hem med henne.
Jag kan utan problem promenera med henne det är därför jag funderar över varför hon har så svårt i att få med kommandon från marken, till när man är på ryggen.

Du är en trygghet när du är på marken. När du sitter på henne är det hon som går först. På promenader när du leder henne så går du först och det känns tryggt. Det kan vara nåt sånt. Jag har mött hästar som funkar så.
 
Vad säger tränaren? När hästen rids med sällskap, är det ute då eller räcker det att det är en annan häst i manegen?

Det är inga hjälptyglar som kommer få bort det där beteendet, det krävs bra ridning och bra timing för att få hästen trygg och säker under ryttare.
Min tränare har varit väldigt upptagen men hittills så jobbar vi med promenader och att ta lugna ridturer med sällskap. Hon behöver sällskap både ute och på ridbanan för att trivas men kan ändå testa lite smått när hon vill vända hem.
 
Du är en trygghet när du är på marken. När du sitter på henne är det hon som går först. På promenader när du leder henne så går du först och det känns tryggt. Det kan vara nåt sånt. Jag har mött hästar som funkar så.
Det låter inte orimligt, vet du hur man jobbade vidare med de problemen på hästarna? Är väldigt nyfiken då ingen jag känner har en häst som är lyhörd från marken men stegrar när man rider, på det här sättet.
 
Min tränare har varit väldigt upptagen men hittills så jobbar vi med promenader och att ta lugna ridturer med sällskap. Hon behöver sällskap både ute och på ridbanan för att trivas men kan ändå testa lite smått när hon vill vända hem.

Gör hon det även på hemvägen? Eller är det bara på vägen bort från stallet? Om det bara är på vägen bort från stallet kan du prova att leda henne bortåt och sen rida hemåt. Jag gjorde så i början med min medryttarhäst. Till sist lärde jag mig var jag kunde hoppa upp (d.v.s. när vi passerat de enligt henne farliga platserna). Men hon gjorde inget farligt. Hon bara stannade och vägrade gå förbi. Men det kan ju vara samma sak bara det att din häst är mer dramatiskt lagd.
 
Det låter inte orimligt, vet du hur man jobbade vidare med de problemen på hästarna? Är väldigt nyfiken då ingen jag känner har en häst som är lyhörd från marken men stegrar när man rider, på det här sättet.

Kan du prova att leda henne bortåtoch sen rida hemåt? Om det är osäkerhet så kan stallet dra så mycket att hon glömmer bort att saker är läskiga.
 
Det låter inte orimligt, vet du hur man jobbade vidare med de problemen på hästarna? Är väldigt nyfiken då ingen jag känner har en häst som är lyhörd från marken men stegrar när man rider, på det här sättet.
Man kan tex tömköra. När man leder hästen kan man träna på att hästen ska gå bredvid och inte bakom, även när man ska passera lite otäcka saker.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Om gamla ägaren hoppade av och gick hem såfort hästen reste sig har ju hästen lärt sig att stegra för att få gå hem.
Det finns inga direkt trix för att lösa det, utan få hästen positiv till ridning.
 
Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte ont.) Hon har aldrig slagit över men stegrar och kastar sig runt 180 grader. Jag tar henne på små volter men även då kan hon ta sig upp väldigt högt. För tillfället så rider jag henne med martingal för annars slår hon huvudet bakåt, in i ryttaren. Hon beter sig så med både bett och bettlöst träns, med och utan sadel (bomlös och med bom provad). Hon stegrar heller aldrig när hon rids med sällskap. För tillfället blir det mycket markarbete men finns det någon här som har tips på övningar/tekniker som kan hjälpa?

(Jag har tittat på gogue och undrar om det skulle kunna vara ett bra hjälpmedel. Är det någon som har erfarenhet av gogue till en häst med det här problemet?)

Du skriver att du inte haft den så länge... Pratar vi två veckor eller tre månader?

Häng inte på en gouge eller liknande, det kommer inte att hjälpa grundproblemet och kan även bli riktigt farligt om hästen antingen fastnar med frambenen eller om flippar helt över att sitta fast med huvudet.

Det är jättevanligt att hästar är trygga med människan på marken, men blir osäkra med ryttare. På marken går du före och tar smällen om något skulle hända. Ett sätt att träna är att tömköra, och alltså då vara på marken fortsatt men låta hästen gå före. Om du är osäker på tömkörning eller tror att hästen kan vända även på töm så träna i paddock med instruktör först. Du vill inte ha en häst som börjar snurra runt och ska fly med tömmar kring benen.

Håller med med @parellikusken om att fokusera på att hitta motivationen i träningen, och med @Karoliten om att bryta INNAN den ställer sig/vänder.

Jag hade en som var en jäkel på att snurra runt och dra iväg, väldigt osäker häst som hade hittat en strategi för att hantera sin stress. Det handlade mycket om att parera innan han kom på tanken att vända och berömma mycket. Det du vill är ju att förstå varför/när det händer, minska risken att det ska hända, och träna upp andra strategier för hästen att välja när den blir orolig.

Vet du att det funkar om du rider med någon annan så gör det tills du har tränaren med som kan hjälpa till konkret på plats.
 
Det låter inte orimligt, vet du hur man jobbade vidare med de problemen på hästarna? Är väldigt nyfiken då ingen jag känner har en häst som är lyhörd från marken men stegrar när man rider, på det här sättet.
Om du går framför henne när ni promenerar är väl det enklaste att börja med att låta hästen börja gå före när du promenerar med den.
 
Jag hade inte ridit den alls just nu för att inte förstärka detta, tömkör och skapa en relation först är mitt tips och låt inte detta hända igen.
Förebygg med tränare,tömkörning ,relation först.
 
I vilka situationer händer det? Lång tygel? Krav på arbete? Efter ett länge pass?
Det finns många orsaker till att hästen gör såhär men om du förklara lite mer specifikt när och hur det händer så kanske vi kan reda ut vad du behöver göra.

Det du INTE behöver göra är att sätta på fler tyglar eller annat kraffs. Det behövs aldrig någonsin till någon häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 633
Senast: Karoliten
·
Träning Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett...
2
Svar
23
· Visningar
2 518
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 321
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp