Tips till stegrande häst?

I vilka situationer händer det? Lång tygel? Krav på arbete? Efter ett länge pass?
Det finns många orsaker till att hästen gör såhär men om du förklara lite mer specifikt när och hur det händer så kanske vi kan reda ut vad du behöver göra.

Det du INTE behöver göra är att sätta på fler tyglar eller annat kraffs. Det behövs aldrig någonsin till någon häst.
Hjålptyglar behövs sällan men det finns undantag. Haft en häst i hela mitt liv som blev lugnare av en löst sittande graman. När hon istället för att spänna sig genom att ta upp huvudet och alla intryck blev för mycket kunde hon sänka huvudet och jobba med en kontakt istället, men det är typ den enda hästen jag använt det på.
 
Hjålptyglar behövs sällan men det finns undantag. Haft en häst i hela mitt liv som blev lugnare av en löst sittande graman. När hon istället för att spänna sig genom att ta upp huvudet och alla intryck blev för mycket kunde hon sänka huvudet och jobba med en kontakt istället, men det är typ den enda hästen jag använt det på.
På en stegrande häst kan jag inte se hur någon hjälptygel skulle kunna vara positiv, tex graman är ju snarare farligt på en häst som reser sig.
 
På en stegrande häst kan jag inte se hur någon hjälptygel skulle kunna vara positiv, tex graman är ju snararerligt på en häst som reser sig.
Det va inte det jag antydde utan att det kan vara behövligt på en del hästar. Skrev det utifrån ditt inlägg att ingen häst aldrig någonsin behöver hjäkptyglar 😊
 
På en stegrande häst kan jag inte se hur någon hjälptygel skulle kunna vara positiv, tex graman är ju snarare farligt på en häst som reser sig.
Rätt använd kan en graman vara en livräddare när det gäller hästar som ställer sig, men som sagt det gäller att den används rätt.
 
På en stegrande häst kan jag inte se hur någon hjälptygel skulle kunna vara positiv, tex graman är ju snarare farligt på en häst som reser sig.
Oj så kände inte jag när min herre stegrade.
Det var faktiskt bara då jag använde hjälptygel och det var just graman som en livlina för mig.
 
Hästar reser sig av en anledning. Stegringen är ett symtom på underliggande ohälsa.
Om man har haft huvudvärk dagligen i 4 veckor (stegrande häst) behöver man ta reda på varför man har huvudvärk, inte bara ta en alvedon (hjälptygel) å tro att allt är frid och fröjd.

Anledningen till att hästen reser sig är lika många som det finns hästar. Alla gör givetvis som de själva anser är bäst men om jag hade haft en häst som tenderade att resa sig hade jag arbetat för att få bort det och inte ridit alls innan jag klurat ut varför hästen stegrar. Att stegra är en väldigt dramatisk sak för en häst att göra eftersom de då blottar hela buken och är ganska oskyddade i den positionen. För en häst är alltså situationen den stegrar sig i väldigt svår. Det kan vara att ryttaren sitter i obalans och hästen känner behov av att fly. Betingat eller impuls. Samma med smärta av alla slag. Hästens känsla av att sitta fast kan utlösa det.
När hästen väl kommit på att det onda och obehagliga försvinner när de stegrat (fått av någon någon gång eller fått en paus från jobbet) har de läst sig att bästa och snabbaste sättet att slippa det är att -just det- stegra. Så då behöver man börja om med hästen. Lära om. Se på sig själv och sin egen del i det som händer. Givetvis ska alla utrustning passa och inte på något sätt skapa obehag för hästen (bett är inte starkare än de händer som håller i tygeln...)

När jag säger börja om från början menar jag bokstavligen från början. Har hästen förtroende för dig? Det behöver den ha. Om den har det kommer den att gå den vägen som du leder den på utan att protestera. Kan hästen vila i ditt sällskap eller är den på helspänn? I flocken kan hästar endast vila i sällskap med någon individ som de litar på håller koll så om din häst kan halvsova med dig i närheten betyder det att den litar på att du ser efter den. Den har alltså släppt sitt guard. Horsemanship är guld på den här biten. Har hästen koll på sin egen kropp? Vet den om att den har bakben? Kan du flytta hästens alla ben i alla riktningar med lätthet från marken?

I ridningen då... Har du kolla på din egen balans eller snyltar du på hästens? När jag (hästen) dansar är jag väldigt glad om den jag dansar med (Ryttaren) balanserar sig själv för jag har ingen lust att styra upp hela ekipaget. Speciellt inte om den andra (ryttaren) ska bestämma dansriktingen. Så då behöver ryttaren se till att ha balansen! enklast är att filma sig själv. se på filmen. Vad händer med dig om hästen försvinner under dig? Kommer du ramla framåt? Bakåt? Vad händer om tyglarna försvinner? Ramlar du bakåt? När du rider i egen balans ska hästen kunna försvinna under dig och du ska stå stadigt på marken utan att ramla. Här kan man kika på centrerad ridning eller logisk ridning för att komma till bättre ridning.

Sen är det den här biten med att lära om något som är inlärt. Det är svårt och det tar tid med det går. Om man inte redan sitter på den kunskapen tar man hjälp av någon som sitter på den. Logisk ridning jobbar mycket med det. Det finns säkert andra inriktningar som sysslar med det men jag kan inte komma på det nu.

Eller så blundar man för problemet och fortsätter att knapra alvedon, det är givetvis upp till var och en.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 632
Senast: Karoliten
·
Träning Hej! Jag har ett sto som är mycket hetlevrad och drar gärna iväg. Rids på så enkel utrustning som möjligt. Achenträns, rakt bett...
2
Svar
23
· Visningar
2 518
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 321
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp