Tips & Trix - Egen Barnmat

Western_Ivy

Trådstartare
Jag tänkte börja göra egen barnmat till min snart 8månaders då hon börjar äta en del nu, men jag har så extremt dålig koll på HUR man ska göra egen barnmat.
Jag vet att ni är flera här som redan gör det och tänkte att vi kan ju dela med oss om lite tips och så vad gäller det :)


Vad ger ni?

Hur lagar/förbereder ni det?

Sånt ni testat och som var svårt/inte fungerade :angel:



Så, ös på med tips... :d
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

jag har typ aldrig följt "reglerna" som finns, utan Moa har ätit det som vi ätit fast mindre kryddat och mosat. utom precis i början då såklart, men när hon var 8 månader gjorde hon def det. Givetvis fick hon inte äta sånt som de inte får.

jag frös ner i tomma barnmatsburkarna man köper, gick kanon!
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Kul med en tipstråd!

Några saker jag tycker funkar:

*Fruktmos - äpple och/eller päron, skär i bitar, koka och mixa. Smaksätt med något medans det kokar, t ex vanilj, kanel, kardemumma eller ingefära. Ge som efterrätt, mellanmål, eller blanda ner i gröt.
*Koka och mosa någon grönsak, och blanda hälften/hälften med någon burk, enkelt sätt att få variation på burkarna
*Till er som ger mjölkprodukter: turkisk yoghurt blandat med hälften sött fruktmos, t ex mango eller jordgubb.

Funderar på om det inte borde gå att använda kokosmjölk, t ex citrongräs, kokosmjölk och kyckling, som man sen mixar? Eller ris kokt i kokosmjölk, och blanda med mixad mango? Nån som har provat?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Med kött tycker jag att kyckling, fisk och köttfärs var enklast att använda. Det är lätt att göra mosigt i mixern och sen när man vill ha bitar är det mjukt att äta. Korv är ocksa mjukt att äta sma bitar av.

Vet inte om dom finns i sverige men det borde det göra. Barilla har en pasta som är sma stjärnor, perfekt storlek för sma munnar.

Jag kollade lite pa barnmatsburkarna för att fa inspiration, sen gjorde jag storkok och fryste in.

När jag lagade mat till oss tänkte jag ocksa pa hur den maten kunde anpassas till varan egen mat.

Kom ihag ocksa att fran 8 manader är det saltfattig mat som gäller, man maste inte ge helt saltfri som innan. Tex är det helt ok att ge korv, leverpastej och sant som innehaller lite salt.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

I de färdiga burkarna för 8 mån är pastan stora som snabbmakaroner så det kan man ju koka som dom är. Borde inte glasnudlar med funka i småbitar? Har inte provat.
Jag får inte köttfäsen bra när jag mixar den. Men ibland äter Ebba det som den är- finmosad då. Nån vecka yngre än din flicka.
Kokt fisk, morot o potatis är en favorit här. Smaksätter med finhackad persilja.

När jag kokar kött, fisk så brukar jag ha i lite hela pepparkorn och lagerblad. Det ger mkt smak. Är du rädd att du inte skahitta dem sen så slå in dom i en melittapåse :)
Jag kokar potatis o morot tillsammans- sparar plats på spisen om inte annat. Har jag lättkoktare grönsaker åker de i senare.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När jag kokar kött, fisk så brukar jag ha i lite hela pepparkorn och lagerblad. Det ger mkt smak. Är du rädd att du inte skahitta dem sen så slå in dom i en melittapåse :)

Jag brukar ha sånt i en behållare för löste (vet inte vad de heter). Då är det lätt att ta upp när man ska servera.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nova-Li 7,5 månad:
ater3.jpg


ater2.jpg
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Åh vad kul med en massa svar :)

Vi tänkte börja göra någon variant av pasta med köttfärssås då det är en stor favorit bland burkarna, funderade då på att använda risoni för de är ju inte större än ris och borde då inte behöva mixas om man då gör köttfärsen mosig.
Små bitar brukar inte vara något problem då hon fått smaka pasta av oss tidigare, delad spagetti och halva snabbmakaroner :)
Har köpt frusna örter som är tänkt att använda som krydda.

Köpte även frusen mango då hon älskar mangopuré men vet inte riktigt hur man ska bete sig med den, Tips?

visst kan man ge typ äpple/päron rått om man tex finriver det?

Hur gör man med frusna ärtor, någon som provat?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tänkte starta en sån här tråd för ett par veckor sedan!!!

S har en fiskfavorit:

Torsk
Morot
Palsternacka
Potatis
Lök
Grädde
Citronsaft
Vitpeppar
Dill

Mums! Sist gjorde jag en jättekastrull. Men mängden kanske är 1 filé, 2 morötter, 1-2 palsternacka, 4 potatisar, 1 lök. Hackar ner allt i små bitar och kokar tills det är mjukt. Ca 15 min.

Sen i med kryddor, en skvätt grädde och fryst dill. Mixa med stavmixet till lagom konsistens.
Semper har en barnmatsburk som innehåller detta, kollade in receptet och blandade efter eget huvud!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Vad ger ni?
Allt utom det som inte rekomenderas t.ex. honung.

Hur lagar/förbereder ni det?
Vi lagar mat precis som vanligt, men utan salt som man får ta på efteråt om man vill ha det.
När hon började äta vår mat hade vi en liten kastrull där vi kokade hennes kött innan hon kunde börja äta stekt.

Sånt ni testat och som var svårt/inte fungerade.
Burkmat och mata med sked!


All mat och frukt har skurits i plockbitar. Aldrig rivit äpple/päron. Päron är ju så mjukt så de har jag skurit i klyftor. Äpple i mindre stavar.


Alltså lite :angel: kladd vad gör det? Tar ju 5 min att torka av och tvätta ungen.
Helt klart värt det, mina barn har vid ca 8 mån ålder fixat att äta och dricka sina mål själva och bli mätta. Och de har vid 1 års ålder börjat försöka med bestik.
De har ALDRIG satt i halsen.

8 månader
31707389.jpg

phpkhbjzk.jpg
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tycker fisk är lite knepigt, vill inte gärna spara kokt fisk särskilt länge i kylen, och fryst mos och fisk tänker jag mig blir jättetråkigt (tycker inte det blir bra när jag fryst t ex fiskgratäng till oss), och bara göra en portion blir så väldigt små mängder att det nästan inte är lönt att laga. Hur gör du?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Krydda lite extra när du värmer den. KAnske en liten smörklick för att fluffa till det igen. Jag brukar ge fisk när jag själv äter fisk.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Oj- Ebba är snart 8 månader och jag kan knappt se henne äta något annat än spagetti och majskrokar utan hjälp... Det är kanske dags att tänka om...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hur lagar/förbereder ni det?
Vi lagar mat precis som vanligt, men utan salt som man får ta på efteråt om man vill ha det.
När hon började äta vår mat hade vi en liten kastrull där vi kokade hennes kött innan hon kunde börja äta stekt.


Kruxet med att ta av vår mat tycker jag är att det många gånger är salt eller annat olämpligt i själva ingredienserna, alternativt att kryddningen behöver vara med från början för att maten ska smaka bra. Många gånger behöver ju kryddorna koka med, om man bara adderar efteråt blir det sällan lika gott

Annars tycker jag det verkar jättepraktiskt, men hur löste ni den saken?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Krydda lite extra när du värmer den. KAnske en liten smörklick för att fluffa till det igen. Jag brukar ge fisk när jag själv äter fisk.

Så du fryser in den, alltså? Eller spar du i kylen?

Äter vi fisk är det till middag, då sover bebis, men jag antar att man kunde spara en bit till nästa dags lunch?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Emilia har alltid ätit med samma kryddor som vi (förutom jättekryddstarkt när hon var rikigt liten) och det har aldrig varit ngt problem.
Jag kan inte komma pa ngt som vi äter som inte är lämpligt för en bebis att äta (kryddmässigt).
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Men kryddor fixar de ju, det är bara saltet som är olämpligt. Vad tänkte du på för kryddor som är för starka?

Min etta har noll tålamod, han tryckte alltid in så mycket mat han kunde så till honom fick man alltid dela i pyttebitar.

Tvåan biter av små bitar från t ex banan och annat som är för stort.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tycker det är en vanesak, när vi börjat göra vår mat barnvänlig så har ju våra smaklökar också förändrats. Visst finns det rätter som det verkligen inte går att vara utan salt för de smakar skit, men man behöver inte ösa på salt för det!
Nu vet jag inte om det är för jag ammar fortfarande, men jag är väldigt känslig för smaker och tycker ganska mycket är starkt som inga andra vuxna reagerar på.


Sen ser jag nog faktiskt hellre att mina barn äter lite saltad vanlig "vuxen mat" än att de knaprar i sig smörgåsrån som faktiskt innehåller salt. Det är ju bara bröstmjölk/ersättning och majskrokar som inte innehåller något salt.

Färdiga livsmedel är ju största boven i det dagliga saltintaget. Man får kolla där vad man kan göra själv/låta bli och hålla nere saltet.
Olja istället för smör, koka egen buljong, inga färdiga kryddblandningar, rulla egna köttbullar, baka eget bröd, egen müsli osv.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Vad tänkte du på för kryddor som är för starka?

Vi har kryddat mat som barnen ätit med bla:
Cayenne
Curry
Currypasta
Chiliflakes
Chilipulver
Paprikapulver
Ingefära
Peparrot
Tabasco
Vitlök
Spansk peppar

Sen kom maken, våran kock, inte på mer :D
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Men kryddor fixar de ju, det är bara saltet som är olämpligt. Vad tänkte du på för kryddor som är för starka?

Chili av olika slag, eller färsk ingefära eller sezchuanpeppar eller något annat så att det blir starkt. Mycket av den maten vi äter är ganska stark, eller så är det vin i såsen, kokar den inte så länge känns det inte jättelämpligt för ett spädbarn tänker jag?

Sen är det ju många kryddor som innehåller salt också, senap eller fisksås eller soja t ex, eller en sån enkel sak som fond. Eller rökt mat, som bacon, innehåller ju också salt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 557
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 383
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp