Bukefalos 28 år!

V

Vikkan__

Jag har tagit hem en ridtravare på foder ganska nyss. Han har gått på travet men har inte så många starter.
Han är hel mysig och så men ganska tuff. Just nu rider jag mycket ute, försäker lära honom att coola ner lite, därför galopperar vi inte så mkt ute, för att då springer han bara iväg i 190 och är svår att få stopp på, och det är ju inte det beteendet jag vill gynna. Han stressar även upp sig VÄLDIGT lätt. I paddocken älskar han att jobba, men blir även där stressad när han inte riktigt vet vad han ska göra. I övergångarna (skritt till trav) blir han lätt lite passaktig. Galoppen är jätte jobbig för honom, men han fattar galopp och han verkar ha galoppen. Hoppat han lite och då landar han i galopp naturligt, och då föröker jag få han att fortsätta lite.
Han är väldigt nätt i typen, kort rygg långa ben, ganska smal över ryggen.
Vad tror ni, han är tolv år, han ska ha vart regelbundet riden innan jag fick honom, men jag vet inte riktigt hur seriöst de varit... Hur har ni stärkt galoppen och går det att träna bort det att han blir passaktig? Tips på saker som funkat för er?
Jag har tänkt att ha honom som "hopphäst" på lägre nivå, mest träna och starta klubbtävling.
 
Sv: tips?

Jag skulle satsa på att bygga upp hans ryggmuskler ordentligt innan jag börjar med galopp och mer krävande dressyr (som snabbt blir just krävande för en travare som är van vid helt annat). Ut och klättra i skogen för att ge honom styrka att bära ryttare på ett korrekt sätt. Ta sen en sak i taget, se till att det finns en bra form på hästen i skritt innan du börjar försöka i trav, och lyckas du med det kommer han säkert lugna sig i övergångarna. Galopp ska nog vänta ännu längre tycker jag.
 
Sv: tips?

Han går i form i skritt och trav utan problem. Jobbar mycket på böjt spår och mkt i skogen. När jag prövred honom, vilket jag gjorde ett par gånger, klarade han faktiskt galoppen något bättre.. Tid vill jag lägga ner men undrar dock över om det går att träna bort ex de passaktiga..
 
Sv: tips?

Hejsan!
Vet precis hur du har det :-) Har själv en madame på 21 år nu som jag haft mkt jobb med under vår långa tid ihop. Jag fick henne när hon va 10 och då va det samma som du beskriver, 190 km/ h lixom.
Mitt tips är att ge de tid, jätte jätte mycket tid. Tog år innan jag kunde galoppera någolunda på min. Ta de bara lugnt och sansat så kommer det så småningom. Min vän började rida en travare på 14 år för inte alls så längesen och dom har verkligen gjort enorma farmsteg på kort tid. Mycket volter, det fungerade för mig och min skrutt :-)
Lycka till!
 
Sv: tips?

Ett bra tips för att få bort passen är att stärka bakdelen så mycket man kan. Att hästen kan använda sig av bakbenen.

Rid mycket ridövningar där hästen får använda och stärka bakdelen mycket! När du fått en stark bakdel, har du även mycket sen när galoppen ska sättas!! :)
 
Sv: tips?

Min ridtravare har också jobbigt med galoppen, jag travar på volter och galopperar mest på raka spår, på böjda spår lutar hela hon inåt och det märks att hon inte orkar bära upp sig. Nu galopperar hon inte i 190, utan helt normalsnabbt, så en repa rätt över stubben överlever jag. Dock hade jag nog i ditt fall med en sån hetsporre jobbat upp musklerna i skritt och trav innan galoppen. Skynda långsamt är ett bra motto tycker jag. :)

Lycka till!
 
Sv: tips?

Jag gjorde så med min (hade samma problem hade varit mkt riden m.m innan jag köpte men problem med snor snabb galopp) att jag red skritt och trav sen när det var dax för galopp så longerade jag honom, vist man kan ju jobba mkt trav och skritt men man måste ju endå få en bra galopp, har för mig att det gck rätt fort typ två månader och galoppen vart mkt bättre inte alls lika uppstressad. han sprang ju så klart rätt fort och gäller att hästen ändock får en stor volt. Det funkade iaf på min.

Haha när jag då innan han vart bra i sin galopp skulle galoppera så gjorde inte jag det på volt utan på rakt spår gick fort som fan och när man kom till kortsidan så vart det sån lutning att jag hade kunnat ta upp ridhusbotten :D
 
Sv: tips?

Jo sen det med passen så har jag fått tips om att rida mkt i skog och mark och göra övergångar och åter övergångar. Kommer dock inte ihåg varför man skulle göra det på lite ojämn mark. men vet att det var det personen rekommenderade
 
Sv: tips?

har haft samma problem med min herre först nu har han lugnat sig.
har en jättebra övning som är bra för bakdelen främst:)
det är att rida på en volt och rider man i skritt gör man halt någon gång på varje sida utav volten och sedan fram igen och vill man göra det i trav så är det samma sak fast man saktar av till skritt ett par steg och sen trav sakta ner och trav osv....
jag gör denna övning även i skogen t ex vid varje träd eller vartannat.
oxå väldigt viktigt att hästen är ordentligt uppvärmd och mjuk innan du börjar kräva massa.

men mycket övergångar,halter,offroads,slutor mm är jättebra min travare är sån skillnad mot för ett halvår sen då jag fick honom:)
och ha tålamod!
 
Senast ändrad:
Sv: tips?

Avsaktningar är mitt tips. Att så fort hon går i ett tempo du inte känner är lägligt saktar du av tills hon lugnat ner sig och börjar då skritta/trava/galoppera och om hon sätter igång i ett för högt tempo saktar du av igen. De kräver vädligt mycket tålamod men jag lovar att de lönar sig! Hoppas de hjälper, lycka till!:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 296
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp