K

kalasmy

Hejsan någon som skulle kunna tipsa om något bra naturbruksgymnasium?...
funderar nämligen på att gå ett med min häst men när jag har läst här så har ja läst att många vart missnöjda med sina skolor ok både för min och hästen skull så vill jag ju verkligen att vi kommer till en bra skola.
Tack på förhand=)...

:cool:

--------------------
 
RÄTTVIKS naturbruksgymnasium... Har vari o hälsat på flera ggr. Har en kompis som har 2 syskon som gått där och dem tycker att det är jättebra där!!!
Jag har bestämt mig för att läsa därr och ta med mig min ponnyhingst!!! :bump: :bump: :bump:
 
Berga ligger ju nära dig.

Själv e man 08 men jag välde istället Jällaskolan i uppsala (www.jallaskolan.nu)

jätte bra, jag slutar med goda kunskaper innom både hästar och kor+svin, hästskötarexamen, tappskokompitens och med ungdomsledarutbildningen!!
 
Det är fruktansvärt svårt att säga att en skola är bra och en är dålig. Det finns alltid några elever som har fått dliga upplevelser av varje skola, både naturbruks- och andra.
Försök sätta upp små kriterier för vad just du vill ha. Vill du ha hästen på skolområdet? Vill du gå vanigt naturbruk eller med nån "inriktning" (typ naturvet eller samhällsvet)?
Sen är det bara att surfa in på www.naturbruk.org och bärja jämföra.. :smirk: Lycka till!
 
Inte naturbruks dock, men ett hästgymnasium: Kalix (Holmen) häst och ridutbildning. Häst kan tas med i mån om stallplats.
 
Jag går på Strömma Naturbruks gymnasium, har inte börjat tvåan (hästinriktingen) än men jag skulle INTE rekommendera den skolan, inte om man ska gå häst i alla fall. Min hästtjej i stallet hemma på 10 år rider och har bättre hästhållning än de äldsta "duktigaste" tjejerna på skolan har.
Skulle däremot rekommendera Bollerup!! Har även hört massa positivt om Bräcke gymnasiet i Göteborg.
 
Gick själv på Plönninge och hela min klass var väl mer eller mindre missnöjd med hästbiten på skolan tills vi var på studiebesök på Bollerup och upptäckte att det inte var några större fel på Plönninge förutom att vi inte fick lära oss köra "vanligt" (körde bara travare vilket ioförsig också var roligt). Vi var flera som tyckte att den körning vi fick se på Bollerup verkade mycket bra, hästarna verkade välutbildade och läraren mycket kunnig (har för mig det är Fyrspannskusken, heter han Fredrik Persson?) så jag tror att vill man köra då är nog Bollerup det ultimata gymnasiet... däremot övrig hästutbildning verkade i våra ögon inte i klass med Plönninges... hästarna verkade mer som ridskolehästar än Plönninges... och vissa för oss självklara saker var inte så självklara. Hästarna fick gå fler lektioner per dag, flera stod i spiltor (förekommer inte spiltor på Plönninge) de gick bara ute i hagen på helgerna (går ute hela dagen på Plönninge med avbrott för lektioner/torka efter ttiga lektioner/hovslageribesök etc.) och de red inte längre ut hästarna pga för mycket olyckor skett... hmmm... Vi var glada hela klassen att vi gått på Plönninge.

Nu lär jag väl få en massa skit för detta men jag vill då bara påpeka att detta är MIN åsikt (den är förvisso delad med andra människor), ingen annans och alla har rätt till sin åsikt, samt vi kan ju ha misstagit oss på hur det egentligen var...
 
Är du villig att flytta till skåne kan jag rekomendera östra ljungby :bump: himmla roligt :D
 
Ett tips är att du köper senaste numret av "Hästmagazinet". Där står det om olika utbildningar som har med hästar att göra och om några olika gymnasium. Lycka till med sökandet!

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
449
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp