Tipsa mej om bett!

J

JosseBosse

Tjolahopp!
Jag vill jätte gärna ha lite råd om bett val osv.
Jag har en pålle som jag testat lite olika bett på, han är lite trist och stumm i sin mun och har tendens till att bita fast i bettet och blir ganska lätt tung och börjar hänga. Inga fel eller problem i munnen då han är kollad av hästtandläkare varje år.
Har ni nå bra försalg jag kan prova?
Jag vill ju försöka hitta nått bett han trivs med!;)

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Tipsa mej om bett!

Det här är absolut ingen kritik utan med svammel och funderingar...
Om hästen blir trist och börjar hänga... vad händer? Vad gör du? Finns det perioder han är bättre/sämre, hur rider du då? Har du provat att göra nåt annat, mera eftergifter, SNABBARE eftergifter? mer påskjut bakifrån? Hänger han för att du samlar mer än han orkar?
Som sagt, jag bara spånar vilt för jag tror inte att de blir tunga bara sådär... Annars är det ofta positivt att ha flera olika bett att rida med, det behöver inte skilja massor mellan dem, men ett tredelat, ett rakt och ett bettlöst eller annat alternativ...
 
Sv: Tipsa mej om bett!

Jo, du har mycket rätt i det du säger! och jag har tänkt på det själv, just min ridning osv. Nej, menade absolut inte att de är pållens fel alltihopa! Allt detta hänger ju ihop med en själv, de är jag mycket medveten om. Men tack ändå!
Jag rider på en del olika bett och just för att de är bra för pållen och byta lite plus att jag försöker hitta sådana som han gillar. Ska prova något bettlöst också=)
Det är ju alltså en djungel de här med bett!
 
Sv: Tipsa mej om bett!

Ett rakt bett med fasta ringar skulle jag prova om hästen biter tag i sitt bett. Många hästar trivs med de betten. Vissa vill ha lite rörlighet och då skulle jag prova ett Billy Allen bett som är delat men lederna har begränsad rörlighet så hästen kan inte vika det eller bilta tag i det.
Om inte något av dem funkar så är det bara att prova sig fram. Hästar kan gilla bett som vi människor inte alls tycker verkar bra. Vissa vill ha tungtryck, andra vill ha mera på lanerna. De är så olika men låt dig inte avskräckas för att just du tycker ett bett verkar obekvämt. Hästen kan tycka om det ändå.
Du kan också prova att hissa upp bettet ett hål eller sänka det ett hål..(bara inga tänder tar i) När du väl hittat rätt kommer du att märka det på hästen.
 
Sv: Tipsa mej om bett!

Waterford funkar ofta bra på hästar som vill bita tag i bettet, de gör dem ofta fina och mjuka munnen. Min personliga favorit på galoppörer direkt från banan (som lärt sig där att hugga tag i bettet)!

Saxat från John Dewsbury´s hemsida:

"It is a strong mouthpiece when activated (pulled), thus giving good brakes, but when being ridden on a general contact it's exceptionally kind and liked by most horse's. It is multi-linked and flexible, and whilst each link is chunky and smooth to the feel, it is irregular in shape, so that the style of the construction presents a variable surface with a likeable feel, to the horse. This mouthpiece is designed to lie in a curve, thus giving the concept of a continuous rein, (imagine one rein that goes from the rider's left hand, through the horse's mouth and back to the right hand). This helps the horse to have a better perception of the rider's aids. The bit is normally used slightly oversized, so that it forms a curve when fitted. The overall result is a strong snaffle, with good mouthing qualities, an asset when riding cross country or hunting."
 
Sv: Tipsa mej om bett!

Jag har haft samma problem med min pålle.. hon har hängt sig fast o.s.v. Har hela tiden ridit henne på ett normaltjockt tredelat tränsbett. Men det enda man egentligen kan göra är att rida övningar som stärker rygg och överlinje så de orkar bära sig själva. Det jag har fått göra på min är att jag har fått ge stoooora eftergifter för att jag inte ska ge henne en chans att ta tygeln och börja hänga i bettet.. man måste våga släppa kontrollen litegrann och kanske ta mindre i tygeln och jobba mkt med säte och skänkel.. Jag rekommenderar inte att rida bettlöst (typ hackamoore) provade det på min och det gick bra ett tag men efter en tid så kom hon på att det går alldeles utmärkt att hänga i hackamooret oxå :) *suck* så det gick inget vidare.. :P men tömkör och jobba från marken för att stärka ryggen och våga släpp kontrollen litegrann :) min skrutta har helt slutat hänga nu så länge man inte tar för mkt i henne och börjar komma upp lite i formen nu.. som läget är nu växlar jag mellan mitt vanliga tredelade och ett tredelat med fasta D- ringar för att få igenom de ledande tygeltagen bättre.. men det bästa man kan göra egentligen är att hitta någon att rida för som kan titta på er och hjälpa. :) så det var lite tips från en i samma situation iaf :) hoppas ngt var till hjälp ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
976
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 166
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp