Tipsa mig om bett

Problematisk

Trådstartare
Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här:
500560-04.jpg

(hoppas bild är okej)
Och det funkar helt okej men jag är inte helt nöjd. Det är det bettet tidigare ägare ridit på.
Funderar på att prova vanligt tredelat, men vet inte om jag ska prova vanligt metall, lite tjockare, gummi, äppelbett... Vad har ni för förslag? Vad är milt men ändå så en stark häst kan ta lagom med stöd på det?
Har bara små bett sedan tidigare så jag måste köpa nytt, så det är lite svårt att prova sig fram.
 
Jag hade börjat med ett vanligt tredelat eller rakt och sedan ändrat utifrån hur hästen känns på det. Blir hästen orolig i munnen kan fasta ringar hjälpa. Bett med lockup-funktion tycker jag också funkar bra på många hästar :)
 
Jag har en häst som är väldigt känslig i munnen men blir stark vid t.ex. uteritter.
(Om de blir för starka i grundarbetet handlar det om utbildning).

Jag varierar mellan:
- Ett 3 delat eggbett i aurigan för dressyrarbete. Tungt och stabilt, de fasta ringarna gör det också mer stabilt medan de två lederna gör att bettet fortfarande är rörligt och motverkar att hon hänger sig fast i det.
- Ett 2 delat bombers lock-up med rörliga ringar för hoppning. Samma här, rörliga delar i kombination med fasta delar (Lock-up) gör bettet lagom skarpt och fortfarande trevligt att ta stöd mot.
- Ett tredelat Baucher. Väldigt likt eggbettet, men vanligt rostfritt. Som "vardagsbett".
- Babypelham för uteritter med sällskap då hon blir stark.
- Hackamore.

Varierar också nosgrimmor mellan pullar och aachen. Allt för att undvika ömhet/obehag i munhålan.

Tog mig ett år för att hitta det jag tyckte fungerade bäst, som tur är är hon så tydlig att hon efter ett tag slutar öppna munnen om jag vill betsla med ett bett hon inte tycker om.

Provat peewee? Det har jag ridit på men mitt sto tyckte det var lite för skarpt varav hon hamnade bakom handen hela tiden, ett annat starkare sto jag rider fungerar jättefint på peewee.
 
Jag har en häst som är väldigt känslig i munnen men blir stark vid t.ex. uteritter.
(Om de blir för starka i grundarbetet handlar det om utbildning).

Jag varierar mellan:
- Ett 3 delat eggbett i aurigan för dressyrarbete. Tungt och stabilt, de fasta ringarna gör det också mer stabilt medan de två lederna gör att bettet fortfarande är rörligt och motverkar att hon hänger sig fast i det.
- Ett 2 delat bombers lock-up med rörliga ringar för hoppning. Samma här, rörliga delar i kombination med fasta delar (Lock-up) gör bettet lagom skarpt och fortfarande trevligt att ta stöd mot.
- Ett tredelat Baucher. Väldigt likt eggbettet, men vanligt rostfritt. Som "vardagsbett".
- Babypelham för uteritter med sällskap då hon blir stark.
- Hackamore.

Varierar också nosgrimmor mellan pullar och aachen. Allt för att undvika ömhet/obehag i munhålan.

Tog mig ett år för att hitta det jag tyckte fungerade bäst, som tur är är hon så tydlig att hon efter ett tag slutar öppna munnen om jag vill betsla med ett bett hon inte tycker om.

Provat peewee? Det har jag ridit på men mitt sto tyckte det var lite för skarpt varav hon hamnade bakom handen hela tiden, ett annat starkare sto jag rider fungerar jättefint på peewee.

Tack för svar med lite olika förslag!
Jag misstänker att peewee blir för skarpt, tror jag ska satsa på ett något tjockare bett.
 
Min häst har gillat Stübben Golden Wings bäst, lösa ringar i den kombon gör att det ligger som mest still och det verkar han gilla. Jag är nyfiken på att testa Beris SuperSoft till honom. Just nu rider jag dock bettlöst men innan dess gjorde jag med mycket bra resultat en egen typ av kombinationsbett mha baucherbett och en rem över nosen så att man fick lite effekt i bettet och lite över nosen: https://www.instagram.com/p/BXn_f-zB7XR/?taken-by=theconnemara
 
På mitt treåriga sto har jag ett tredelat bridong bett med rörliga ringar. Det är lite smalare än ett vanligt tränsbett. Min har slutat tuggat och gapa efter jag bytte.
 
Jag rider 90% av tiden på ett tredelat sprenger dynamic med fasta ringar. Varierar med novabett och annan nosgrimma för variationens skull. Hästen går absolut bäst på sprengerbettet, har aldrig fått så bra känsla på något annat bett (testat både två- och tredelade billigare bett innan).
 
Tror alla Sprenger (och det finns en miljon olika) har en beskrivning på vad det passar på för typer av hästar. Så läs på lite om dem :D Skulle testa ett vanligt tredelat och ett rakt om jag var du, kanske ett tvådelat också eftersom vissa hästar föredrar det. Om du tror din häst skulle uppskatta det kan du ju prova ett nova eller apple mouth. Testa olika nosgrimmor med :up:
 
Vad är det som gör att du inte är nöjd med bettet du använder nu? Det har ju ganska stor betydelse för att kunna rekommendera alternativa bett.
 
Vad är det som gör att du inte är nöjd med bettet du använder nu? Det har ju ganska stor betydelse för att kunna rekommendera alternativa bett.

Framförallt upplever jag det som lite för skarpt. Hon söker inte riktigt stöd i det och går gärna bakom hand för att komma undan. Framförallt i hoppningen blir det ett problem eftersom jag inte får det stöd jag vill ha i munnen för att kunna hålla henne väl mellan hjälperna. Eftersom hon är så känslig i munnen reagerar hon också starkt på förhållningar. Det blir helt enkelt lite svårt att få en jämn, trevlig kontakt.

Men jag har faktiskt provat ett annat bett några gånger nu. Tredelat äppelbett, och än så länge trivs både jag och häst bra med det! Så det ska bli spännande att fortsätta utvärdera det, och även hitta något till bett att variera med :)
 
Inte för att vara sån, men hur ska lydnadsträning kunna få henne att trivas bättre med bettet?
Du pratar om en stark häst. Vilket jag tolkar som att du vill ha skarpare än ett tränsbett men fortfarande inte för skarpt då den är känslig.

Starka hästar som samtidigt är känsligare brukar det funka bra på att träna lydnad och uppmärksamhet då bettet i sig inte är problemet utan att de vill iväg/skiter lite halvt i vad ryttaren säger och lägger sig på bettet.
Lägger de sig på better och är känsliga är det obehagligt för dom och de klagar på ''obehaget''.

Kan du istället föra hästen på ett sätt så den inte lägger sig eller krånglar med bettet blir det inget obehag, om du förstår vad jag menar.
Du stoppar hela spiralen redan vid första punkten. Jag tycker du funderar i fel ände bara.
 
Du pratar om en stark häst. Vilket jag tolkar som att du vill ha skarpare än ett tränsbett men fortfarande inte för skarpt då den är känslig.

Starka hästar som samtidigt är känsligare brukar det funka bra på att träna lydnad och uppmärksamhet då bettet i sig inte är problemet utan att de vill iväg/skiter lite halvt i vad ryttaren säger och lägger sig på bettet.
Lägger de sig på better och är känsliga är det obehagligt för dom och de klagar på ''obehaget''.

Kan du istället föra hästen på ett sätt så den inte lägger sig eller krånglar med bettet blir det inget obehag, om du förstår vad jag menar.
Du stoppar hela spiralen redan vid första punkten. Jag tycker du funderar i fel ände bara.

Då missförstår du. Jag skrev i TS att jag letade efter ett milt bett, att jag vill ha ett bett som hon (trots att hon är stark) kan ta lagom med stöd på och att jag funderade över lite olika tredelade bett. Vet inte riktigt hur du fick det till att jag vill ha skarpare än tränsbett?

Hur som helst, det är i vissa specifika situationer hon kan bli stark, ffa vid ridning i grupp. Så egentligen är problemet störst på hoppträningar, inte när vi hoppar linjer och banor för då får hon vara "ifred" och bara lyssna på mig. Det är när det är andra hästar runt (som när man trimmar på lättare linjer, övningar osv tillsammans, samt på framhoppning på tävling/pay and jump) som hon kan bli stark. Jag tror det är själva situationen hon reagerar på med obehag, för det är inte att hon blir "het stark" utan mer "spring-stark". Svårt att förklara i text känner jag :p

I vilket fall som helst så har jag (som jag skrev ovan) provat ett tredelat äppelbett några gånger, det bedömer jag som mildare än det jag haft tidigare, och det tycker jag än så länge känns väldigt bra :up: Hon vågar ta stöd på det på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
Svar
18
· Visningar
767
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Vad har ni för tips och erfarenheter kring plastbett från bla. dessa märken? Har köpt ett rakt bett från Trust men tyckte det såg...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp