Tipsa på att hindra älgar från att riva hagar.

nullo-modo

Trådstartare
Blir snart galen på älgarna som river mina hagar.
Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används.
Är bra med kräm i trådarna, över 5000v som ju ska avskräcker rovdjur.
Har satt band överst för att dom ska se tråden.

Bandet gjorde lite lite skillnad men får ändå laga minst en hage varje vecka så här års, söker desperat efter tips.
 
Blir snart galen på älgarna som river mina hagar.
Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används.
Är bra med kräm i trådarna, över 5000v som ju ska avskräcker rovdjur.
Har satt band överst för att dom ska se tråden.

Bandet gjorde lite lite skillnad men får ändå laga minst en hage varje vecka så här års, söker desperat efter tips.
Men vad jobbigt! Sätta slanor borde hjälpa. Tre trådar och högre stolpar. Och inte ha rundbalar ute.
 
Blir snart galen på älgarna som river mina hagar.
Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används.
Är bra med kräm i trådarna, över 5000v som ju ska avskräcker rovdjur.
Har satt band överst för att dom ska se tråden.

Bandet gjorde lite lite skillnad men får ändå laga minst en hage varje vecka så här års, söker desperat efter tips.
Är det nu vid älgjakten de river trådarna?
 
Ni har inga äppleträd i hagarna eller så som älgarna vill åt frukten från?

Hemma har vi inga stora problem med vilt (inget alls i hagarna, faktiskt) men på sommarbetet är staketet rivet typ hela tiden. Går viltstråk genom hagarna, vi har helt enkelt anlagt hagarna där de har sina stigar..
Där har också varit hagar sen typ 1800-talet, på riktigt alltså. Så inte så att det inte stått tråd där förr.

En stor bidragande orsak hos oss är alla gamla äppelträd i hagarna, älgarna springer in i hagen i ena änden, drar med sig tråden. Äter äpplen och tar sig sedan ut en annan väg, drar med sig tråden där också och skrämmer ut kossorna i bara farten :meh:Problemet är mindre när träden inte har så mycket frukt. Så min förhoppning på en lindring av problemet blir att såga ner äppelträden.
Grindar har vi satt upp över allt som står öppna när inga djur går i hagarna,
men älgar använder uppenbarligen inte grindar ;):confused::angel:

Vi fick tipset att sätta rejäla hörnstolp och sedan en fast stolp var 20 meter eller vad det nu var,
däremellan ht-tråd och stolpar som liksom hänger i luften med hjälp av den spända ståltråden, och staketet ska då svinga upp igen när älgen hoppat över. Men det var så dyrt och det är ju tänkt till nötkreatur, skulle nog inte vilja ha ht-tråd till hästarna.
 
Ni har inga äppleträd i hagarna eller så som älgarna vill åt frukten från?

Hemma har vi inga stora problem med vilt (inget alls i hagarna, faktiskt) men på sommarbetet är staketet rivet typ hela tiden. Går viltstråk genom hagarna, vi har helt enkelt anlagt hagarna där de har sina stigar..
Där har också varit hagar sen typ 1800-talet, på riktigt alltså. Så inte så att det inte stått tråd där förr.

En stor bidragande orsak hos oss är alla gamla äppelträd i hagarna, älgarna springer in i hagen i ena änden, drar med sig tråden. Äter äpplen och tar sig sedan ut en annan väg, drar med sig tråden där också och skrämmer ut kossorna i bara farten :meh:Problemet är mindre när träden inte har så mycket frukt. Så min förhoppning på en lindring av problemet blir att såga ner äppelträden.
Grindar har vi satt upp över allt som står öppna när inga djur går i hagarna,
men älgar använder uppenbarligen inte grindar ;):confused::angel:

Vi fick tipset att sätta rejäla hörnstolp och sedan en fast stolp var 20 meter eller vad det nu var,
däremellan ht-tråd och stolpar som liksom hänger i luften med hjälp av den spända ståltråden, och staketet ska då svinga upp igen när älgen hoppat över. Men det var så dyrt och det är ju tänkt till nötkreatur, skulle nog inte vilja ha ht-tråd till hästarna.
Inga fruktträd i hagarna.
 
Vi fick tipset att sätta rejäla hörnstolp och sedan en fast stolp var 20 meter eller vad det nu var,
däremellan ht-tråd och stolpar som liksom hänger i luften med hjälp av den spända ståltråden, och staketet ska då svinga upp igen när älgen hoppat över. Men det var så dyrt och det är ju tänkt till nötkreatur, skulle nog inte vilja ha ht-tråd till hästarna.
Detta lätt intressant.
 
Ni har inga äppleträd i hagarna eller så som älgarna vill åt frukten från?

Hemma har vi inga stora problem med vilt (inget alls i hagarna, faktiskt) men på sommarbetet är staketet rivet typ hela tiden. Går viltstråk genom hagarna, vi har helt enkelt anlagt hagarna där de har sina stigar..
Där har också varit hagar sen typ 1800-talet, på riktigt alltså. Så inte så att det inte stått tråd där förr.

En stor bidragande orsak hos oss är alla gamla äppelträd i hagarna, älgarna springer in i hagen i ena änden, drar med sig tråden. Äter äpplen och tar sig sedan ut en annan väg, drar med sig tråden där också och skrämmer ut kossorna i bara farten :meh:Problemet är mindre när träden inte har så mycket frukt. Så min förhoppning på en lindring av problemet blir att såga ner äppelträden.
Grindar har vi satt upp över allt som står öppna när inga djur går i hagarna,
men älgar använder uppenbarligen inte grindar ;):confused::angel:

Vi fick tipset att sätta rejäla hörnstolp och sedan en fast stolp var 20 meter eller vad det nu var,
däremellan ht-tråd och stolpar som liksom hänger i luften med hjälp av den spända ståltråden, och staketet ska då svinga upp igen när älgen hoppat över. Men det var så dyrt och det är ju tänkt till nötkreatur, skulle nog inte vilja ha ht-tråd till hästarna.
halv kl

Jag har stängslat med liknande system, men detta var nog 10 år sedan så kommer inte ihåg så noggrant. Detta var i kohage där vilt drog ner tråden, då stängslades det parallellt med ståltråd och på vissa ställen den hår gummitråden man brukar ha i hagöppningen till hästar.

Tanken var att om översta tråden revs av så skulle gummitråden sträckas och inga kor skulle rymma.
Man borde kunna göra något liknande själv med den principen?
 
Jag tog ensilageplast och gjorde stora rosetter av ganska tätt, inte skitsnyggt men det funkade. Gammelälgen hittade till äppleträdet i trädgården själv och rev aldrig ner nåt, fan vad jag saknar min kram-älg för han var verkligen skitmysig. :(
 
Ja, helt ärligt så har våra älgar också värdelös hoppteknik och river våra band ofta. Kan man boka älgarna på hoppträning för nån välrenommerad tränare för att bättra på tekniken? Make Älgarna great again!
Fast tipset med gummiband var smart! Följer tråden
 
Jag tog ensilageplast och gjorde stora rosetter av ganska tätt, inte skitsnyggt men det funkade. Gammelälgen hittade till äppleträdet i trädgården själv och rev aldrig ner nåt, fan vad jag saknar min kram-älg för han var verkligen skitmysig. :(
Vinden kommer ta tag i plasten för mycket och trådarna bli för hängiga, skulle dock bli roligt underhållning när ryttare från andra stall ska rida förbi.
 
Blir snart galen på älgarna som river mina hagar.
Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används.
Är bra med kräm i trådarna, över 5000v som ju ska avskräcker rovdjur.
Har satt band överst för att dom ska se tråden.

Bandet gjorde lite lite skillnad men får ändå laga minst en hage varje vecka så här års, söker desperat efter tips.
Jag har mycket tätt mellan stolparna och två trådar av High tensile, detta har hittills hållt för alla älgar och rådjur som springer genom hagarna. I sommarhagen har jag band men den plockar jag ner på hösten för att inga vilda djur skall fastna och skadas.
 
Jag har mycket tätt mellan stolparna och två trådar av High tensile, detta har hittills hållt för alla älgar och rådjur som springer genom hagarna. I sommarhagen har jag band men den plockar jag ner på hösten för att inga vilda djur skall fastna och skadas.
Vad hade du för tråd innan ht tråden och hur ofta fick du laga hage innan du bytte?
Finns det någon mening med att ha tät mellan stolparna för trådens hållbarhet? Har nu kraftiga stolpar i ek med 6m emellan och stöttor på stolpar i hörn så inga trasiga stolpar sedan jag bytte ut granstolparna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 273
Gnägg En fråga: Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Smulan75
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 401
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Vet inte om jag lägger tråden rätt nu men: Jag lånar en häst på livstidsfoder som sällskapshäst sedan förra året. I kontraktet står...
2
Svar
20
· Visningar
3 973
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp