Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer

Trådstartare
Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy:
Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig.
Såhär är det:

Jag har EN häst, och känner att jag vill ha en egen transport dels för att kunna träna lastning och transportering hur mycket som helst och för att ha en tillgänglig för alla eventuella olyckor som kan inträffa, samt att vi då och då åker på kurs (kanske 3-4 ggr/år).
Det är ett sto på 500 kg.
Nästa vår, om allt går som det ska kommer hon att ha en fölunge vid sidan.
Hästen är lite tveksam till att åka transport men jag upplever att hon tycker det är lättare när man har fronturlastning. Jag upplever också att hon tycker att problemet är att det är för smalt mellan mellanvägg och yttervägg - ett problem som elimineras om man har ett 1½-hästarssläp?

Min bil är en Volvo V40 som har en max släpvagnsvikt på 1380 kg.

Då har jag följande val:
1½-hästars boggiesläp; nackdel att det är lite trängre, kommer min häst som inte direkt älskar att gå in i släp acceptera ett sånt?

2-hästars nervägd boggie där jag kan lasta 1 häst lagligt, och möjligen en litet föl; nackdel - tungt, svårt at hitta ett sånt som jag får lov att dra häst+föl i. Å andra sidan har jag inga planer på att behålla fölet utan jag kommer nog vara enhäst-ägare ett tag till framöver.

2-hästars enkelaxlat - vågar jag ha det? Vad händer om man får punktering på ett av däcken när man är ute och kör? Vurpar släpet? Det känns dessutom lite vindkänsligt och vippigt med enaxlade, vet inte om jag vågar ha min häst och hennes föl i ett sånt släp. Eller så är jag bara överdrivet paranoid?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Kan du inte köpa ett tvåhästars boggie som du väger ner?
Bättre andrahandsvärdeän ett 1½hästars, och vill du ta e-kort så är det bara att väga upp släpet igen.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

"Alla" hästar brukar acceptera de nya 1 häst+föl-transporterna. Jag tror inte att det blir något problem för din lilla dam. Kanske finns det någon i närheten som har dylikt släp och kan låta dig provlasta?

Nyare släp är ju också så pass ljusa och stadiga att det sällan är problem. Mer än om det är enkelaxlat som gungar rejält både under färd och stillastående (vid lastning t ex). Tror att många hästar är svårlastade p g a just gungandet. Hur kul kan det vara att stiga på något som känns så osäkert?

Dubbelaxlat rekommenderar jag varmt, det är stor skillnad både i säkerhet och komfort. Och då tänker jag både på den som kör och den som åker :D

Fast vänta, nu läste jag att släpvikten du angivit var maxviken för bilen, vad får du dra på B-kortet?

Vissa släp är väldigt tungdragna, vilket kan vara bra att känna till när man tittar på olika märken. Även om de inte väger mer än andra, får man även med en rejäl dragbil gå ur för att kolla att bromsarna ligger i (egenupplevt med pickup och Ifor).

Ett tvåhästars dubbelaxlat lär nog väga mer än vad som går att koppla lagligt bakom ditt bil med B-kort, annars är det ju vansinnigt bra för svårlastade hästar att ha dubbelsläp och ta ut mellanväggen och köra med lång bom.

Vill du ha begagnat eller nytt? Panikutlösning på bommar? Glasfiber eller plyfa? Aluminiumbotten eller plyfa? Sadelkammare? Det är MÅNGA val att göra när man funderar på transport :D
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Hästen är lika tveksam över att gå in i en boggie (hon går ju in och åker rätt så snällt men vill ogärna gå in i släpet nästa gång - kan bero på att det är så långt mellan gångerna som vi åker samt att hon kanske förknippar transportering med väldigt långa sträckor, ensamhet under långa stunder, veterinärer=obehag, samt att komma till nya ställen med nya hästar).

Släpvikten på bilen är vad den får lov att dra, oavsett B eller E-behörighet.
Usch det låter inte kul med tungdragna släp där man tror att bromsen är i! Jag har faktiskt inte dragit något Ifor med denna bilen... Jag vill gärna ha ett begagnat släp, eftersom jag drar häst så pass sällan som jag gör känns det inte motiverat att med min lön köpa ett splajs nytt UFO-liknande glasfibersläp för hundratalstusen =)

Panikutlösning känns inte heller jätteviktigt då hästen är en rätt så cool kuse och jag kör väldigt lugnt med när jag kör med släp.

Material vet jag inte - lättast möjliga?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Popeye: Vad grundar du ditt påstående att andrahandsvärdet är sämre på en 1½ hästarstransport på?

Lovisaeleonora: Snacket om Ifor som tungdraget håller jag inte heller med om, har dragit bland annat Star, Ume, Christ, Kylinge och Ifor i samma storleksklass med samma bil och skillnaden har om något varit till Ifors fördel.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Ifor är inte så tunga eller sega å dra, Vår gamle 740 orkade dra den stora ifor transporten + två rundbalar hösilage och det kändes som om man drog ett galler släp så himla smidiga! men koppla vi på en star trailer diamant då gick det segt kan ja säga!

Dreamer:
Jag skulle satsa på en två hästars boggi! dom ligger mkt stabilare och du an ju väga ner den..
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

lånar knapp

Måste bara påpeka att du måste kolla upp om det fortfarande går att väga ner transporterna för det har länge varit på tal att man inte längre ska få lov att göra det, utan släpet måste behålla den vikten som det går ut från tillverkare med.

Är ganska säker på att det ska bli så om det inte redan har gått igen men säkrast att kolla upp det så att man inte står med ett släp som man inte får köra.

Mvh
Camilla
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Trane är ljusa, ligger stadigt på väggen och alla hästar som har åkt i mitt släp har trivts som fisken i avttnet. Enkelaxlat med lastvikt på 750 kg.
Om du vågar köra 1.5 hästs enaxlat kan du lika gärna köra 2hästs enaxlat. Lyft ur mellanväggen helt och ha lång bakbom istället så kör jag. Allt från icke resvana unghästar till min 600 kg valack som inte tycker att han får plats om det är mellanvägg i...
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Jag har en V40 dock lite tyngre än din, jag får dra 1400 kg och familjen har ett tvåaxlat släp nedvägt till 1400 kg som jag har dragit utan problem. Nu ska släpet vägas ner till 1390 kg för syrran har bytt bil till en V70 och den fick inte dra så mycket på B-kort.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

min kompis som fick inte vart av med sitt enhästars iforsläp. Återförsäljaren sa att de brukade vara svårare att få sålda.

Vi vägde ner mitt 1500 star strailer till 1370 för att få dra lagligt med en saab 95. Det fungerar utmärkt. Dock får jag bara dra en vuxen häs, annars blir det övervikt. Vi har bara B-kort
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

När jag sålde mitt Ifor Williams 1½ hästars så fick jag ca 20 svar på mindre än en vecka, fick ut det jag hade tänkt mig och procentuellt var det en mindre förlust mot ett tvåhästars skulle ha varit. Det är ingen absolut sanning du torgför.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Bra för dig att det gick så fort då!
Vad vet jag, kanske är olika beroende på vart i landet man bor. Jag säger bara vad jag hört.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Du har liknande funderingar som mig så jag har läst svaren med stor intresse.

Vi har en V40 (får dra 1400) och en V70 (1390) och bara en häst. Vill ha den för att kunna vara flexibel. Nu är min häst lite tyngre och jag har en jätteångest över detta.
Det jag känner är att det skall vara en Boggie och den behöver vara minst 300 cm invändigt. Då ligger jag och svävar på gränsen med lastvikten. Och utbudet av beg vagnar som uppfyller detta är mycket begränsat...
Att ta BE kort är ett alternativ, men det är också kostsamt. V40 får ändå inte dra mer. Mannen kommer då inte kunna köra vilket egentligen innebär att det är två BE kort som måste tas.

BE kort utbudet av beg vagnar ökar, men det finns mindre att köpa för..

1 1/2 hästar har jag tittat lite på men blir tveksam just för att det är så få som säljs beg.

Fler åsikter från många lyssnar även jag gärna på
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Dreamer skrev:
Panikutlösning känns inte heller jätteviktigt då hästen är en rätt så cool kuse och jag kör väldigt lugnt med när jag kör med släp.

Måste bara få påpeka detta även om det blir lite "off topic". Man kan ALDRIG vara säker på hur hästen beter sig, oavsett om den är cool kan den i ett fall på hundra få spel, så det tycker jag inte du ska använda som ett argument för att inte ha ett släp med panikutlösning. Sen så spelar det ingen roll om man kör lugnt eller ej, eller jo det är klart att det spelar roll, men olyckan kan vara framme ändå, man vet aldrig!

Jag skulle rekommendera ett släp med panikutlösning och hög mellanvägg. Min ängel har själv fastnat, och då stod vi stilla! Sen har jag varit med om de som kanat av vägen i trettio. Så nej, ett släp med panikbommar rekommenderar jag.

Lycka till med släp letandet!
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

"Kan du inte köpa ett tvåhästars boggie som du väger ner?
Bättre andrahandsvärdeän ett 1½hästars, och vill du ta e-kort så är det bara att väga upp släpet igen."

Du säger att det är bättre andrahandsvärde tycker jag det ser ut som, inte att du har hört det. Eller missar jag något?
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

nej, jag har ingen personlig erfarenhet av att sälja 1½hästars, men berättar hur det var för min kompis. Jag valde därför att köpa ett tvåhästars när jag väl köpte eget släp. Vad är problemet? Ja, jag kanske uttryckte mig oklart i frågan vem det var som sålde det, men kontentan är ju den samma. Förstår inte varför du ältar det 3 gånger om? Du vart av med ditt släp, kul för dig :confused:
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

popeye skrev:
Kan du inte köpa ett tvåhästars boggie som du väger ner?

Dom är väldigt restriktiva med att väga ner släp numer. Du kan väga ner om man tar bort eventuella sadelskåp och dyl, men du får inte väga ner om man ändrar däckdimensioner och liknande.
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

ok, där ser man! Hade jag ingen aning om. Vårt släp fixades det på en gång, men det var ju några år sedan...
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

Umesläp kan du få Boggi från 1300 kg, tvåhästars, och med tanke på att dom inte väger så hemskt mycket får man lasta i en hel del ändå.

Ume är dessutom stabila, ljusa, rymliga och bullerfria. Enda nackdelen som jag ser det är priset. En boggivagn utan några extra tillbehör går loss på 87375:- inkl moms
 
Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?

(inte läst hela tråden)
Jag rekommenderar ett Ifor, eftersom deras vikt (2-hästarsboggie) är låg, i jämförelse med t.ex. Star (Mitt star väger dubbelt så mkt som ett Ifor, dock e Star lite bredare). De är även relativt billiga (nypris runt 60000:-).
Boggie tycker jag personligen bara är självklart. Det är stor skillnad mellan enkelaxlat o boggie, både ur säkerhetssynpunkt och köregenskaper. Dock är boggie betydligt svårare att flytta o backa med..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 356
Senast: Mimmimamma
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
T
Utrustning Hej jag skulle vilja ha lite råd av alla er där ute. Jag ska byta transport och det blir en 2- hästars boggie, vikt ca 1450 kg. Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Ztrawberry Zling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp