S

Sweet

Någon utställningskunnig som vill förklara för mig vad dessa förkortningar som står framför min valps föräldrars namn betyder?

Pappa: SV-00 NUCH NORDV-00 SU(U)CH Tottelina Observer

Mamma: SU(U)CH NUCH KBHV-03 Festival´s Snow Tigress
 
SV-00 NUCH NORDV-00 SU(U)CH Tottelina Observer
nordisk vinnare -00, norsk utställnings champion, svensk utställnings champion

SU(U)CH NUCH KBHV-03 Festival´s Snow Tigress
Svensk utställnings champion, norsk utställnings champion och så vet jag inte riktigt va KBH står för men V:et står väl för vinnare iaf...
kan ha fel... :)
 
NUCH = Nordisk Utställnings CHampion

NORDV -00 = Nordisk Vinnare 2000

SV-00 = Svensk Vinnare 2000

SUCH = Svensk Utställnings CHampion


KBHV har jag aldrig hört förrut. Någon annan som kan?
 
Åh, så löjligt! :smirk:

Hur långt ska man dra det då? :confused:

Min tik är ju FIMÖ.
 
SUCH - betyder Svensk Utställningschampion
SU(u)CH - betyder åxå det fast hunden saknar de arbetsmeriter som krävs för vanliga SUCH. Anatar att det är en retriever eller spaniel för de är dessa som kan få det (underliga) championatet SU(u)CH fast de saknar jaktprovsmeriter.
 
Ja, ok då förstår jag till viss del. Man kan alltså bli champion på alla möjliga och omöjliga sätt. :D

Varför inte kräva meriter om man nu ska bli SUCH?? Bort med SU(U)CH och se till att jyckarna har något innaför pannbenet också. :idea:
 
Jo precis. Det här SU(u)CH är nått alldeles nytt påhitt. För dom som vill ha en championtitel utan arbeta med hunden :confused:
 
De flesta länder har en vinnartitel+årtal som bästa hane+tik får på landets största utställning.
Danmark=KBHV Köpenhamnsvinnare
Finland= FINV Finsk vinnare
Norge= NV Norsk vinnare
Sverige= Svensk vinnare
Nederländerna= WA Winner Amsterdam
Sedan har vi titeln NORDV = Nordisk vinnare. Denna titelutställning vandrar mellan de 4 ovanstående nordiska länderna. I år är den i Herning i november.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp