Titta hon s.., neej, titta hon ÄTER oxå..

Arabis

Trådstartare
Ja, nu är vårt hösilage hemma, & öppnat. Godare än godast verkade hon tycka att det var. Får väl se hur länge hon tycker det.
Dom andra hästarna fick provsmaka. Så nu lär väl inte dom äta mer hö heller??!!
Nu till frågan, hur snabbt/ mkt vågar man lägga på ge henne det?
Räknar med att få slänga en del av balen, då dom väger strax över 40 kg & såå hemskt mkt vågar jag ju inte ge henne, eller tror att hon äter heller för den delen.
Om ni fodrat med hö & ska byta till hösilage, & mååste göra av med balen skapligt fort, hur mkt vågar jag ge? :confused: :confused:
 
Hur mkt hö får hon nu då? 2 veckor ska helst ett foderbyte ta.
 
Hon får hur mkt hö hon vill, men äter max 3 kg.
Kommer att ha hö i boxen oxå, men tror jag vet vad hon väljer...
Vad är riskerna vid ett häftigt foderbyte??
För jag vet ju att man ska vara mkt försiktig, men hennes mage måste ju må bättre av mer grovfoder, även om det är ett byte, än det lilla hon äter nu??Tror ju inte att hon äter hö alls nu, när hon vet att det finns hösilage.
 
Har du något magtarmmedel du kan ge? 0,5 kg ökning per dag kan ju vara något, speciellt när det handlar om så små mängder. Men jag skulle vara försiktig ändå när det gäller byte av grovfodret, och hon har haft känslig mage(för det har hon väl?). Men tillsammans med ett magtarmmedel kan du ju alltså gå fortare fram.
 
10 kg per dag borde hon väl äta? Då beh du ju inte kasta?

Ang bytet..jag har eg samma problem med valacken. Han äter hö med god aptit tills han får korn på en hösilagebal. Då äter han MOTVILLIGT och under tvång max 2 kg hö/dag sen... Mao blir bytet alldeles för snabbt om jag inte ska svälta kraken.

Nu har han iofs plåtmage, men jag ger ändå magtarmbalans i 2 veckor, och låter honom får äta sitt älskade hösilage. Dvs, det blir (valt av honom) ett väldigt snabbt foderbyte, men det är det eller 2 kg hö/dag som gäller, så han får sitt hösilage och så ger jag magtarmbalans.

GRATTIS att hon åt det!

Mitt kräsna föl åt ½ dl betfor igår! Hon är nog allvarligt sjuk!!! =)
 
10 kg / dag, hooo haaa :rofl:

Hade det varit sååå väl, tvekar MKT kraftigt på att hon äter ens 5 kg. Att hon inte skulle äta det var jag inte så orolig för, men frågan är hur MKT hon ÄTER. Var/ är ju likadant med hö, äter gör hon ju, men INTE MKT. Tar liksom tvärstopp plötsligt.
Var ute för en stund sedan, & då stod hon bara & kikade på det. Skall dra ner bra på kraftfodret igen, för att se om hon blir hungrigare då.
Kanske införskaffa jäst oxå, för det hjälpte hennes mage i vintras när den spökade.
Nu har hon dock INGA problem med den, superfin avföring, om man kan kalla "det" fint.
Vad är annars bra " magmedel"?
Får väl ge dom andra av hösilaget oxå, så det går åt, nu i varje fall.
 
ANOREXI...
Inatt hade hon ätit 3 kg hösilage, & pyttelite hö, kanske ½ kg. Men hon går ju på hög kraftfodergiva, så nu åker den ner i botten. Likaså har hon ju inte ätit MKT grovfoder på lääänge, så bara det är väl en omställning ( får vi hoppas..) problemet nu är ju bara som sagt att balen hinner bli dålig, innan den förbrukas. Men det får jag väl ta. Ger dom andra MATGLADA 2 kg var som nattamat.
Vad F- A- N...( ursäkta..) gör man??? :confused: :confused:
 
Har hon alltid varit såhär?

Är hon veterinärkollad?

Äter hon krafft lucernhack tror du? Går ju att ösa på med sådant kanske?
 
Om hon alltid har varit så här??
Ja, så länge jag haft henne, ( snart 1 år).
Hos förra ägaren/ uppfödaren där hon även var i galoppträning åt hon ca 4,5 kg hel havre & 1,5 kg betfor. + fri tillgång på hösilage, men vad säger det? Hon har väl knappt orkat äta ngt grovfoder...
Lucernhack är INTE gott, testade i vintras. Gick att truga ett tag, men det varade inte länge.
Hon är INTE kollad av vet, men därimot har jag " konsulterat" flera som säger avvakta, & så länge magen är fin så är det ingen fara. Vi skulle ge henne gräset i sommar & se om hon gick upp i vikt. & det HAR hon gjort, MKT, även om det fattas en del. Sen ska dom fasta i 48!!! h innan koll av magen, det tar mig emot. Vi får se, ger det ett par veckor nu med hösilaget, blir det INTE bättre så har jag ju inget val. Hon skall ju även till tandläkaren i början på OKT, ( var i DEC, förra året).

Deppig...
 
En fd galopphäst!
jag har faktiskt hört att galopphästar kan vara svåra i maten, hur väl det stämmer vet jag inte.

Vi köper Hö-silage i rundbalar till våra 4 hästar + ett föl.
Men går inte höet ått fort nog, så tar vi och strör ut det så att det blir luftat, då är det ingen risk att det blir dåligt och varmt.
 
Knepigt =/ (Föleländet har slutat äta stråfoder alls inne förresten *stön* Och jord är godare än hö/hösilage ute *morr*)

Jo, blir det inte bättre tycker jag du ska kolla magen faktiskt, göra en gastroskopi (de går ner med kamera i magen). De kan ha t ex magsår utan att det märks så mkt.

Men håller tummarna att det fungerar med hösilaget. Och några dagar borde du kunna härda ut och BARA servera hösilage och inte kraftfoder (eller inte mkt iaf). Hon föredrar ju tydligen kraftfoder framför hö/hösilage, och frågan är ju om det är ett inlärt beteende eller ej. Oftast så gör man ju så att man börjar noja när de inte äter och ger dem de de vill äta istället. Men ska de fasta i 48 timmar inför magkoll, så kan du ju iaf utan risk dra undan kraftfodret för henne i 48 h och bara erbjuda fri tillgång på hösilage, och se om dte gör skillnad?
 
3,5 kg denna natt. Funderar om det inte kommer bli bättre förrän gräset tryter i hagarna. För här är lite gräs kvar att tugga på. Men det var ju inte bättre i vintras förstås. Har dragit ner maten till hälften nu.
Hon är ngt blajjig i magen oxå, har inhandlat jäst ser om det hjälper. Finns det hästar som lever & mår väl utan full grovfodergiva?? :confused: :cry:

Har en kompis som för 2 år sedan oxå köpte sig en fd arabgaloppör. Hon ät väldigt illa med grovfoder i början hon oxå, max 4 kg. Efter 1-1½ år så blev det bättre, & nu äter hon lätt 8 kg hö. När vi pratat så slår det oss att dom betedde sig väldigt lika i början med maten, så kanske finns det hopp för denna dam oxå..??
Annars vet i katten....
 
Jag kan ju säga såhär...att jag har ju konvalecensstall och under drygt 8 år och ca 450 hästar med TVÄRA foderbyten från hö till hösilaget...är det INGEN som reagerat, tror faktiskt att det är överreklammerat det där med foderbyten, ENDA negativa är ju att byta helt strax innan hästen skall högprestera..
 
Håller faktiskt med martha...
I de allra flesta fall, dvs om hästarna inte är jättekänsliga, så brukar man åtminstone inte SE att det händer något.
OM det nu är så att hästen i originalinlägget inte vill ha hö, men äter hösilaget, så är det väl bara att låta den äta så mkt den vil ha av hösilaget!
Däremot kanske man ska vara medveten oma tt man inte ska kräva högprestation av den de första veckorna efter det tvära foderbytet, då den *kan* ha känningar i magen av det innan tarmfloran balanserats för det nya fodret.
 
Så du tycker att alla kan börja byta foder tvärt då eller? :confused: Det tycker jag är idiotiskt när man vet att det tar 2 veckor minst för tarmfloran att ställa om sig helt. Fångrisken ökar ju även något enormt om man gör sådana där byten..
 
nej, men jag tycker att det är överreklammerat då jag aldrig haft dessa problemen på "mina"hästar
som ameo säger så är det ju bättre att hästen äter, än att den inte gör det..
ibland verkar det hela gå till överdrifter åt alla håll med mg hit o dit :crazy: tillslut så blir ni ju så noga att ni får väl ett spel om nån ger hästen ett äpple för då ruckas foderstaten den dagen....nää rå, men ibland ser det ut som att det är på väg åt det hållet..
om man nu har en häst som inte presterar för mycket, så kan man ju bara gå tillbaka till det vilda(igen) ibland finns gott om föda, ibland ont om den, ibland är det proteinrikt och ibland inte...därmed menar jag att det inte MÅSTE vara noga med ett gram hit eller dit året runt...fast det var ju inte det tråden handlade om, utan foderbytet...och det tycker jag är helt ok att byta tvärt om hästen nu gillar detta grovfoder, under förutsättning att den inte visat problem med det förr....
 
Nattens rapport...
3 kg hösilage + 2!! kg hö. :rofl: :bump:
Riktigt duktig häst, det tar sig. ( undra hur länge detta glada varar..)
Sen har hon ätit 0,75 kg lucernpellets under natten oxå.
& kanske 1 kg hösilage i hagen igår. Dom har ju fortfarande gräs att äta, troligen dock utan näring, men bukfylla i varje fall.
 
Heja =) Det tar sig ju. Få inte panik när/om det blir ett bakslag bara =)

Fölis smällde i sig 2 kg hösilage en natt och jag tänkte "jippiee". Gick två dagar, sen malde hon ner det i spånet igen *stön* Men det vänder nog igen. Ska börja ta in dem TIDIGARE, hur mycket det än bär mig emot så är det enda sättet som fungerar. När de fick gå in klockan 15 en dag (jag skulle åka bort och komma hem sent och det regnade) så åt hon minsann upp allt. Så om jag tar in 18 istället för 20 kanske.. Fast tycker illa om att ha dem inne längre än nödvändigt, men vad gör man? *sucka*

Fortsätter hålla tummarna för din dam =)
 
Men vad har räkna foderstat med detta att göra? Jag vill vara noga till min häst, vill inte att hon får underskott av något, det är ju min skyldighet att se till att hon får allt hon behöver. Sedan är jag mycket väl medveten om att det inte är någon exakt vetenskap osv..

Men behöver inte gå in på det.

Bara för att dina hästar inte reagerar betyder väl inte att andra inte gör det? Visst, min häst brukar inte heller reagera, men så byter jag foder ganska långsamt, även om det fick gå på en dag i somras då hon fick boxvila helt plötsligt.

Men med tanke på alla fånghästar det finns idag så tycker jag att man har all rätt att vara försiktig- för tänk OM hästen får fång för man bytt foder för snabbt, "för det hände ju inget förra gången". :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 795
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 180
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 035
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp