Titta i gamla journaler?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Jag undrar hur det går till när man ska köpa häst, och ber om att få kolla i gamla journaler..

Om hästen kanske varit på olika kliniker, men ägarn bara berättar om en och bara visar ifrån den kliniken, kan man på något annat vis då kolla upp om hästen varit på någon annan klinik nån annanstans?

Sen undrar jag, hur många av er brukar be om att få kolla i gamla journaler?

Jag som söker varmblod och nordis har ju travsport.se till stor hjälp, där det står en del.. Men jag vill ändå vara på den säkra sidan..

/ Jossan
 
Sv: Titta i gamla journaler?

är det inte sk tystnadsplikt? man får väl inte visa journaler?
 
Sv: Titta i gamla journaler?

är det inte sk tystnadsplikt? man får väl inte visa journaler?

Stämmer, veterinärer/kliniker får inte visa journaler utan tillstånd från den som ägde hästen då den behandlades, så det går inte att kolla upp mer än det som säljaren är beredd att låta spekulanter se.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Jaha. Okej.. Synd det.. Men om man te.x säger "Jag vill kolla om det finns journaler ifrån den och den kliniken". Även om hästen inte behövt åka in på någon klinik så kan väl ägaren låta en se alla journaler ändå? Alltså om dom går med på det.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Om ägaren går med på det så är det inga problem, men har för mig att det krävs skriftligt medgivande...
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Hej

När jag köpte min häst så kollade jag upp hos försäkringsbolaget hur mycket de hade varit inblandade, det tycker jag säger en del om vad hästen råkat ut för. I mitt fall hade försäkringen bara utnyttjats vid en hälta ett par år tidigare, precis som dåvarande ägaren hade uppgivit. Så då tolkar iallafall jag det som att hästen har varit väsentligen frisk och skadefri och ägaren var en ärlig person. FÖr att kunna kolla upp hos försäkringsbolaget behöver du hästens försäkringsnummer.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Får bolagen verkligen lämna ut de uppgifterna:confused:
 
Sv: Titta i gamla journaler?

och om ägaren skulle säga nej så kan man ju fundera på varför...:angel:

jag skulle iaf dra mig ur ifall jag frågade och inte fick
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Ägaren till hästen kan ringa kliniken och be om tillåtselse att du kan få se papprena, skriv då in ditt namn i den så endast du får se den.

så gick de till när jag köpta min 06.a, fick den även hemsickad på begäran.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Ägaren till hästen kan ringa kliniken och be om tillåtselse att du kan få se papprena, skriv då in ditt namn i den så endast du får se den.

så gick de till när jag köpta min 06.a, fick den även hemsickad på begäran.

Jag ringde Agria i förra veckan för att höra hur de brukade göra. Hon sa att ägaren skickar in ett brev om en fullmakt för mig så jag kan få se försäkringsjournalen. Men beror säkert på olika försäkringsbolag.

OT:Jag är lite arbetsskadad och frågade henne exakt HUR de skulle veta att det verkligen var jag som ringde, men det tyckte inte hon spelade någon roll.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

de ännu roligare i de hela då de "är så noga med att de är sekritess" på gamla vet. papper.

ringde nu för typ 2 veckor sen och vad att få papprena hem skickade (när jag köpte han läste de upp vad som stod i dem + jag talade med vet som behandlat honom) i alla fall, ringde och bad de får skickat till mig pga han ska in på en för hoppnignsvis fri röntgen om en månad (06.a som jag vill ha "rena plåtar på" innan 3 års testet och då ville vet ha med de andra papprena nu när han ska in.

bad att få skickat papprena i min sambos namn då jag adress ändrat pga företaget.. inge probem, de skickades och kom 2 dagar senare..

men gah, hur visste de då att de verkligen var jag som ringde? så jävla sjukt att de ska vara så hårda med papprena men sen gör så här. nu var de ju inget allvarligt lille krabaten varit med om som föl men i alla fall.. kan dom göra så borde de kunna lämna ut papprena till vem som helst.. bara hästen som tar skada i slutändan om saker inte kommer fram.
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Ringde ATG nu, dem tog 2200.- :O

Är det billigare att ta ut distriktaren? Generellt..
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Japp, klinikbesiktningar är i regel alltid dyrare än gårdsbesiktning
 
Sv: Titta i gamla journaler?

MEN en klinikbesiktning är mer värt pengarna!

På klinik finns alla hjälpmedel veterinären behöver för att göra en bra besiktning.Ska de kolla tänderna behöver hästen ofta lugnande och munstege och veterinären behöver tillgång till sköljvatten (ta bortfoderrester) och bra ljus för att kunna se.Vid rörelsekontroll behövs hårt/mjukt underlag.Vill man ha röntgat finns röntgen på plats.Osv osv.

Jag kan inte förstå att man gör en gårdbesiktning överhuvudtaget om man har någotsånär nära till en klimik!
 
Sv: Titta i gamla journaler?

Enligt en veterinär(häst) jag pratade med nyligen så har inte alla kliniker tillgång till hårt/mjukt underlag för ex longering.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 212
Senast: Nevermind
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 114
Senast: Skjøldur
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 888
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp