Titta på barnponny! Vad tänka på?

Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

När brorsdottern skulle ha ponny lyckades vi få köpa en "överbliven" stor shetlandsponny från lokala ridskolan. Ponnyn var utbildad av liten duktig vuxen ryttare samt inkörd så en kanon läromästare i alla grenarna för flickan. Nu var flickan något äldre, en 10-11 år när ponnyn köptes och hon hade den och red och körde den i fyra år innan den mycket dyrt (6 ggr högre än priset för min systers ridtravare) såldes vidare till nästa unga flicka för upplärning av henne. Var KANON att få köpa från ridskola! Ponnyn var färdigt igång och välskött och inget som helst renoveringsobjekt ur någon aspekt, välhanterad och inte bortskämd och inte stallövermodig, bara att sätta upp flickan och börja rida. Ingen som stått bortglömd i sin hage och det märktes. Underbar ponny! Så om möjlighet finns, håller jag med tidigare här, kolla ridskolorna, där finns bra chanser att hitta bevisligen välfungerande ponnysar. Samt en hel uppsjö med folk som känner till just den ponnyn :)
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Att ridskolorna sätter en låg ålder har säkerligen även att göra med att en ensam ridlärare skall ha koll på flera barn. Jag ser inget fel i att föräldrar köper ponnyer till sina små barn så länge de själva är engagerade i barnens hästeri och själva besitter kunskap om hästars beteenden. :bow:
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jag förstår problemet :crazy: små ponnyer = outbildade, välutbildade ponnyer = för stora :D

En welsh mountain skulle jag ha haft i åtanke om det dyker upp ngn trevlig. De är i lagom storlek och ofta bra i huvudet (pigga men lugna, bra möjligheter att utvecklas, arbetsvilliga = inte envisa shettisar). Helt enkelt bra barnponnyer.

Barnen kan rida dem tills de är 13 år om de inte blir för långa/tunga men det är ofta ganska nätta ponnyer som gör att de inte blir SÅ stora för ett litet barn. Hittar du en med lugnt temperament och ett gott hjärta så tror jag att du kan göra ett kap.

Sedan ska man ju inte stirra sig allt för blind på en viss ras, det finns ju även ridponnyer och t.o.m. vissa russ samt exmoor/dartmoorponnyer som är av nättare modell. Det jag vill komma till är att jag tror att en medelstor B-ponny kan passa bra men den får inte vara för grov i och med barnens storlek.

Lycka till!

Mvh Jate Volim
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Vi köpte en lat liten B-ponny på 4-5 år när min lillasyster skulle få en ponny (syrran var 9 år då). Den var trygg, lätt att hantera på alla vis osv och de utvecklades tillsammans. Där gick vi väl mest på känsla tror jag för det är en himla mysig ponny men hon var mörkrädd med stort M när vi fick henne och latheten gav med sig när syrran blev tuffare och tyckte att det var roligt med fart och fläkt.

Jag skulle nog försöka prova så mycket olika saker som möjligt med hästen. Gå på presenning, testa hur den reagerar på olika rörelser och ljud, prova en liten uteritt för att se om den kan gå från stallet utan en annan häst i sällskap och känns det bra så får man försöka lita på att det är bra. Går det att låna/hyra hästen innan är det ju bra, då hinner man ju prova lite olika saker. Åk och provrid flera gånger osv. Att du är hästkunnig underlättar ju också för du vet kanske hur du ska hantera ev. problem. Annars finns det gamlingar som fortfarande har några år kvar.

Hua vad det blev luddigt! :D
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Barnen är 4, 5½ och 7 år och det är de två yngsta som är mest intresserade av ridning. Den stora vill hellre köra.


En shettis hade funkat bra om den äldste helst bara vill köra. Nästa år är han så gammal att han då kan starta ponnytrav med en shettis. De andra två bör ju fortfarande vara så små så att de kan rida den.
Annars är russ en utmärkt barnponny, eller de jag haft iaf. Har en dam på 17 år som vi köpte när hon var 4 och vi har gjort allt tillsammans.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

*kl*

Tack för era råd. Jag tittar mig absolut inte blind på en viss ras utan letar trevlig individ. Min stora pojk är ju ganska lång dessutom så jag får gå på hur långa mina små är istället för att ponnyn ska passa.

Tittar inte heller på en viss ålder utan vet lite vad jag vill ha ändå. Trafiksäker och cool som inte bryr sig om barnen råkar nypa den osv.

Vi fortsätter vårt tittande. Ni får gärna komma med mer tips på vad jag bör tänka på.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 048
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 023
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Milosari
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp