Bukefalos 28 år!

Titta vad jag kunde... bildbomb!

S

soma

En alldeles egentillverkad rullgardin av min mormors gamla broderade lakan. En trälist i toppen, en rundstav i botten. Fäst med tre spik och tre "metallögglor på skruv". Upprullad med linneband från Ikea. Total kostnad för mig 35:- (behövde endast köpa trälist och rundstav allt annat fanns i hemmet) :D

Nybild.jpg


Nybild1.jpg


Närbild på broderiet med min mormors initialer (KN)
Nybild2.jpg


Fint va?!
 
Sv: Titta vad jag kunde... bildbomb!

Det har jag ingen... Det är lätt! Det var sån tur att lakanet var lika brett som fönstret+karm (130 cm) så jag kunde använda den klara stödkanten på lakanet.

Så jag åkte till brädgården och bad dem kapa en rundstav och en tunn trälist (vanlig till tak eller vad som helst). Det kostade 35:- :D
Sen hade jag såna där gardinöglor hemma som man brukar fästa tråd i... funkar såklart även med 6 krokar också.

Jag vek över lakanet över trälisten så broderiet syntes och det blev en gullig kant. Sen mätte jag och sydde en raksöm lagom så ramen fick plats.

Sen satte jag fast öglorna (rakt genom tyget, in i "högkanten" på listen och spikade tre spikar på fönstret och hängde upp lakanet som då var alldeles för långt. Klippte av så det blev lika långt som fönstret (om man någon gång vill rulla ner). Sicksackade och sydde upp ett par cm för att få plats med runstaven.

Sen var det bara att rulla upp tyget på rundstaven och knyta fast med linnebanden (på baksidan).

Jättelätt och snyggt (tyckte tom sambon och han är rätt kräsen med gardiner :D). Dessutom blev mamma väldigt glad eftersom mormors gamla lakan som bara låg och ruttnade i ett skåp kom till användning... (ps lakanet tvättades i klorin innan... det gick superbra ds).

Du behöver ingen ritning!!!
 
Sv: Titta vad jag kunde... bildbomb!

Gör det! De är alldeles för fina för att ligga och gulna i nått gammalt skåp! Och det är lätt!
 
Sv: Titta vad jag kunde... bildbomb!

Tack alla. Är verkligen nöjd och stolt för jag är verkligen inte bra på att sy! :D
 
Sv: Titta vad jag kunde... bildbomb!

Riktigt snyggt =) Ska nog fixa en sån till mitt kök... Ser sådär lantligt ut =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp