Bukefalos 28 år!

Titta vad vi hittade...

Polly_Mulle

Trådstartare
Efter att ha rivit ner en bit vägg på loftet i stallet. Där har han suttit i nästan en vecka innan vi fick fram honom.

Först trodde vi bara att det pep för att mamman var borta (för stunden) men när vi insåg att hans mamma bara kom upp och åt utan att slänga ens en blick åt sin pipande unges håll så var det dags att hitta den lille! Detta är kattmammans första kull, bara en unge och den har hon tidigare övergett mitt på brädgolvet för att springa till SIN mamma, hon har inte så stor koll...

Kattungen vi fick fram är ganska liten och så mager så mager och törstig och hungrig men redan efter lite vatten piggnade han till! Har man suttit bakom en vägg och pipit i en nästan vecka är man en överlevare! Vi var mest rädda för att magen/inre organ skulle ha slutat fungera men allt verkar funka som det ska! Nu efter ett par dagar med värme, mat och vatten är Totte ett halvkilo tuffing! Han har lärt sig gå på låda och attackerar fötter för det vilda!

SANY2413.jpg


SANY2415.jpg
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Heja lillkisse! Vilken tuffing - raring :)! Försök få mamman kastrerad framöver- hon verkar ju inte vara riktigt lämplig som "vårdnadshavare" ;)...
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Hade gärna gjort något åt kattmamman om det inte vore så att hon är vildkatt, själv uppfödd på gården (där jag står inhyrd med mina hästar) och är otroligt skygg.
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Hade gärna gjort något åt kattmamman om det inte vore så att hon är vildkatt, själv uppfödd på gården (där jag står inhyrd med mina hästar) och är otroligt skygg.

Är det bättre att hon får fler kullar och lämnar alla kattungar i sticket?
Och i värsta fall så kanske hon gömmer dom så att ni inte hittar dom nästa gång! Och om kattungarna överlever så blir dom vildkatter och föder ännu fler vildkatter som tillslut får svälta och frysa ihjäl.

Försök prata med stallägaren om allvaret i det hela. Djurskyddet är hjälpsamma och vet vad man kan göra i sånna här situationer. De är väldigt hjälpsamma, går bra att ringa till dom om råd.

Men den var väldigt söt den lilla :love:
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Är det bättre att hon får fler kullar och lämnar alla kattungar i sticket?
Och i värsta fall så kanske hon gömmer dom så att ni inte hittar dom nästa gång! Och om kattungarna överlever så blir dom vildkatter och föder ännu fler vildkatter som tillslut får svälta och frysa ihjäl.

Försök prata med stallägaren om allvaret i det hela. Djurskyddet är hjälpsamma och vet vad man kan göra i sånna här situationer. De är väldigt hjälpsamma, går bra att ringa till dom om råd.

Men den var väldigt söt den lilla :love:

Det går inte att få tag i katten. Har försökt få tag i eländet ett år men hon kommer inte ens fram och äter om man är i närheten (inom ca tre - fyra meter).
Jag har inga pengar att kastrera vildkatter för - det härjar ungefär fem honor på gården och stallägaren skiter i vilket. Hur ska jag lösa det hade du tänkt dig?
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Söte Totte!
Till råga på allt valde han min förrådsvägg.
Nu blir det klippa - klista - laga. Haha! Men Totte är sjukt söt, vi håller tummarna för att han får ett bra hem.:D
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Det går inte att få tag i katten. Har försökt få tag i eländet ett år men hon kommer inte ens fram och äter om man är i närheten (inom ca tre - fyra meter).
Jag har inga pengar att kastrera vildkatter för - det härjar ungefär fem honor på gården och stallägaren skiter i vilket. Hur ska jag lösa det hade du tänkt dig?

Då kan du ta kontakt med djurskyddet. De kommer garanterat att reagera. Jag har varit med om att fång in två vildkatter. Det har gått bra båda gångerna, även om det tog lite tid. Det skadar aldrig att ringa till dom och berätta hur det ligger till.

Tror jag känner igen att du gjort en tråd om problemet förut?? Borde vara ganska länge sedan. Tråkigt med katternas "ägare" att de inte bryr sig! Vad säger dom om problemet?
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Det går inte att få tag i katten. Har försökt få tag i eländet ett år men hon kommer inte ens fram och äter om man är i närheten (inom ca tre - fyra meter).
Jag har inga pengar att kastrera vildkatter för - det härjar ungefär fem honor på gården och stallägaren skiter i vilket. Hur ska jag lösa det hade du tänkt dig?

Då kan du ta kontakt med djurskyddet. De kommer garanterat att reagera. Jag har varit med om att fång in två vildkatter. Det har gått bra båda gångerna, även om det tog lite tid. Det skadar aldrig att ringa till dom och berätta hur det ligger till.

Tror jag känner igen att du gjort en tråd om problemet förut?? Borde vara ganska länge sedan. Tråkigt med katternas "ägare" att de inte bryr sig! Vad säger dom om problemet?
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Det går inte att få tag i katten. Har försökt få tag i eländet ett år men hon kommer inte ens fram och äter om man är i närheten (inom ca tre - fyra meter).
Jag har inga pengar att kastrera vildkatter för - det härjar ungefär fem honor på gården och stallägaren skiter i vilket. Hur ska jag lösa det hade du tänkt dig?

Håller med Ämelie.
Djurskyddet har speciella kattfällor, hellre fånga in henne och om det inte går skjuta henne så att inte hennes ungar förökar sig - det kan bli så mycket lidande då.
Hoppas den lilla tuffingen får ett nytt hem och blir normal, utan kattmamma och allt.
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Problemet är att jag bara är inhyrd på gården, det är gårdens ägare som måste ta tag i saken och han bryr sig inte, han vill dessutom inte ha trassel så jag kan inte härja hur jag vill.
Katterna har ingen ägare, det är utkastade sommarkatter och vindkatter. Meningslöst att diskutera saken vidare då det är komplicerat.

Totte uppför sig än så länge som en normal katt, vi håller tummarna för att han ska fortsätta så!
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Skulle du blunda hos missförhållanden hos andra djur, typ hos en häst för att ägaren inte vill ha trassel?
Vad menar du med det förresten? Att några ställer ut ett par kattfällor eller hyr in en jägare är knappast trassel eller att härja. Man kan fråga lugnt och sansat vad han tycker om det och försöka få honom inse att det är en bra idé, han behöver ju inte "smutsa ned sig" om han inte vill.
En löpande honkatt kan dra till sig flera hannar och snart kan det bli en riktig kattkoloni med sjukdomar, parasiter, slagsmål och inavel där. Det orsakar så hemskt mycket lidande för djuren. :(
Och knappast något man vill ha på sin gård heller.
Om alla bara blundar så kommer det att ske förr eller senare.
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Det har pratats om att skjuta av lite katter - mer vet jag inte. Det är svårt att hitta tre bra boxar i samma stall inom rimligt avstånd till rimlig kostnad därför väljer jag här att hålla mig sams med stallägaren. Katterna får mat - de svälter inte ihjäl.
 
Sv: Titta vad vi hittade...

åhhh, jag höll på att säga "ge mig" och såg sen att han behöver hem och bor i göteborg :eek:

men jag ska inte ha katt :cry:

www.goteborgskatthjalp.com kan du lägga in omplacerings annons (eftersom du har han hemma så hamnar det väl i den kategorin) och peta på miranda eller nån om situationen på gården - de är bra med folk, väldigt trevliga och vet vad de pratar om så de kanske kan hjälpa ?
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Jag förstår inte hur man lyckas göra sig osams med stallägaren över en sådan sak bara. Varför skulle h*n se det som bråk eller trubbel?
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Du kan iallafall ringa till djurskyddet och prata/fråga. Du behöver inte vara inblandad på något sätt. Du kan vara helt anonym och det kommer ju knappast få några rättsliga följder. Grejjer är ju bara de att de fångar in katterna. Gårdens ägare verkar ändå vara rätt så besvärad över katterna?? Så varför skulle h*n inte kunna tänka sig att låta djurskyddet fånga in dom? det är ju inte så att h*n gjort någonting brottsligt.

Jag ville inte heller bli "hatad" av en halv ridklubb, men jag reagerade och agerade och hästen som mådde dåligt slapp lida efter det. Jag tyckte iallafall det vart värt att inte ge upp utan kämpa vidare tills hästen fick slita lida. Och det gav resultat. Hästen är visseligen i trappalanda nu, men hon slipper iallafall de hemska människor som tog hand om henne. Nu verkar det ju inte vara några hemska människor som låter katterna springa fritt, men katterna mår nog knappast helt bra av det. Iallafall inte som okasterade.
 
Sv: Titta vad vi hittade...

Det har pratats om att skjuta av lite katter - mer vet jag inte. Det är svårt att hitta tre bra boxar i samma stall inom rimligt avstånd till rimlig kostnad därför väljer jag här att hålla mig sams med stallägaren. Katterna får mat - de svälter inte ihjäl.
Men kan du inte lägga fram det på ett positivt sätt!?

"Jag har hört att man kan få hjälp av djurskyddet med att fånga in och kastrera hemlösa katter, om vi ringde dem så slipper vi massa kattungar, kringstrykande hannar och att skjuta katter!"

Du erbjuder ju en lösning på stallägarens problem! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 294
Övr. Katt Idag när min mamma satt i solen på jobbet så kryper det fram en kattunge under garagedörren. Ingen i närheten har katt men många har...
Svar
5
· Visningar
5 078
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 935
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp