Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud så gott det lät och såg ut! Kikärterna, hur gör du dem? Blötlagda men okokta, eller kokta? Torrostade eller med någon olja? Nu blev jag jättesugen på stekt sallad :d
Jag geggar in kokta kikärter i olivolja och valfria kryddor, sen åker de in i ugnen på halvhög värme tills de är torra och knapriga. Tricket är att krydda lagom, smaken koncentreras när de torkar men samtidigt blir de lite mesiga om man kryddar för lite. Får man till det blir det dock jättegott!
 
Så pasta med grönkål så tar man hälften/hälften?
Inte i det fallet. Rätten räknades som pasta, dvs gnocchi. Men det har hänt att någon av oss gjort just så, vid geografisk oklarhet. (Asiatiskt tex, går utanför. Detta handlar om typ europeisk mat.)
 
Igår åt jag en sallad på stekt tofu, tunnhyvlad stekt morot med sesamfrön, en enorm driva gröna blad, picklad rödlök, marinerade stora vita bönor och tahinidressing. Till efterrätt fick jag (och de senjobbande badrumsrenoverarna) lussekatt.
 
Jag som lagar samma mat typ jämt, och dessutom väldigt sällan, blev ovanligt nöjd med kvällens mat :D Pasta med sås med kyckling, spenat, soltorkade tomater, lök, vitlök och grädde. Pimpade såsen med vitt vin och hönsbuljong.
Inte så avancerat, men riktigt gott :d

Mmm, jag brukade laga något sådant med inspiration från ett Arla-recept för en massa år sedan. Måste göra om det, det var SÅ gott!

Igår serverades jag mixad grön ärtsoppa med pepparrotscrèmefraîche (blir det ett ord, verkligen?) och baconströssel och gott bröd med färskost eller brynt smör. Fantastiskt. Vilken lyx det är att sätta sig till dukat bord efter en lång måndag! (Kocken bläddrade i kokboken innan maten och utbrast "Det är ingen crème ninon, i alla fall!" - baserat på att det varken var sherry eller mousserande vin i. Det blir matlagare av honom!)
 
Mmm, jag brukade laga något sådant med inspiration från ett Arla-recept för en massa år sedan. Måste göra om det, det var SÅ gott!

Igår serverades jag mixad grön ärtsoppa med pepparrotscrèmefraîche (blir det ett ord, verkligen?) och baconströssel och gott bröd med färskost eller brynt smör. Fantastiskt. Vilken lyx det är att sätta sig till dukat bord efter en lång måndag! (Kocken bläddrade i kokboken innan maten och utbrast "Det är ingen crème ninon, i alla fall!" - baserat på att det varken var sherry eller mousserande vin i. Det blir matlagare av honom!)
Två, tror jag, pepparrotscrème fraiche (så störigt att telefonen inte kan göra cirkumflex!). Eller med bindestreck? Pepparrots-crème fraiche?
 
Mmm, jag brukade laga något sådant med inspiration från ett Arla-recept för en massa år sedan. Måste göra om det, det var SÅ gott!

Igår serverades jag mixad grön ärtsoppa med pepparrotscrèmefraîche (blir det ett ord, verkligen?) och baconströssel och gott bröd med färskost eller brynt smör. Fantastiskt. Vilken lyx det är att sätta sig till dukat bord efter en lång måndag! (Kocken bläddrade i kokboken innan maten och utbrast "Det är ingen crème ninon, i alla fall!" - baserat på att det varken var sherry eller mousserande vin i. Det blir matlagare av honom!)
Lovande! Avvakta med DUMPNINGEN.
 
Detta kan vara det mest positiva omdöme om en relation jag någonsin skrivit på buke.

Äter lunch på pendeltåg. God sallad från Stationsbageriet. Rökta (@athena_arabians ) rotfrukter, bland annat. Galet gott!
Jag avvaktar också med dumpningen - fick nygräddat surdegsbröd till frukost. Grovt rågbröd som min partner bakar bara till mig eftersom hens mage inte klarar de hela kornen och all råg. Det gör väl iofs inte min heller, men lite lidande är det värt att äta gott bröd!
 
Jag avvaktar också med dumpningen - fick nygräddat surdegsbröd till frukost. Grovt rågbröd som min partner bakar bara till mig eftersom hens mage inte klarar de hela kornen och all råg. Det gör väl iofs inte min heller, men lite lidande är det värt att äta gott bröd!
Det är ju ändå avkopplande när en för någon tidsperiod kan fokusera på annat än dumpningar.
 
Till lunch åt jag en liten bit av helgens lasagne med snabbpicklad tunnhyvlad fänkål, bladspenat, hyfsat goda små tomater, svarta bönor i vinägrett och diverse fröer. Inte så illa för en snabblunch!
 
Ikväll blir det Spagetti alla puttanesca, kommer avnjutas med tre fantastiska vänner. Blir säkert en hel del öl och vin också, och kommer troligen avsluta kvällen med portvin och choklad.

Det är otroligt underskattat att bjuda över vänner en helt vanlig tisdag på middag. Varför görs det inte oftare? Alla ska ju ändå äta middag menar jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 037
Senast: Bexzor
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 502
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Rosett
·
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 159
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp