Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
dag måste jag göra något med jordärtskockor. Något förslag? Puré, soppa och grilla dem i ugnen har jag gjort till - om inte leda så åtminstone på gränsen. Så nya sätt att attackera dem mottages tacksamt. Eller speciellt goda sätt på de redan nämda rätterna.
Jag älskar potatis- och skockgratäng :love: Det är typ bland det godaste jag vet!

Det här är också ett trevligt sätt att hantera skockor :)
https://www.ica.se/recept/pepparstekt-oxfile-med-jordartskocksstrudel-och-rostad-vitlokssas-715504/
 
Gjorde en väldigt enkel pastasås med räkor. Stekte finhackad charlotten lök samt finhackad vitlök med smör, i med det i grädde och fiskfond. Smakade av med citronzest (ibland tycker jag det är godare med bara citron i än vittvin).
HANDSKALADE räkor i (en i såsen, en till hunden, en i såsen, en till hunden...) upp på tallriken med spagetti och så svartpeppar till. Enkelt och väldigt gott. :d
 
För övrigt är livets glada dagar över. Lunchen intog jag idag på München Airport. Vegetarisk burgare i bröd, med ost och lite valnötter och en smetsås på tranbär. Inte alls äckligt. Men inte som en grillad bläckfisk på uteservering.
 
För övrigt är livets glada dagar över. Lunchen intog jag idag på München Airport. Vegetarisk burgare i bröd, med ost och lite valnötter och en smetsås på tranbär. Inte alls äckligt. Men inte som en grillad bläckfisk på uteservering.

Långsam tillvänjning till den grå (middags)vardagen? Så det inte blir alltför stor chock menar jag.
 
Igår gjorde vi pizza. Halv bleb en blanco med CF, chèvre, timjan, rödlök och efter gräddning valnötter, honung, flingsalt, svartpeppar och ruccola. Andra halvan mer klassisk med vitlökig tomatsås, oliver, färska tomater, salami, chili och efter gräddning ruccola. Ett trevligt sydafrikanskt rött till. PATNER ansvarade för efterrätt och gjorde äppelpaj till ett helt kompani. Knäckigt täcke och vaniljglass.

Idah lunchade jag med en väninna, vi gick till Saluhallen och åt vegetarisk ramen som var sichuan-stingig och mycket god. Avslutade med kaffe och mandelcroissant respektive smörkolabulle på favoritbageriet.
 
Nytt bageri i byn som hade enormt goda fullkornsostfrallor så det blev en sådan med enbart smör på till lunch (det var gudomligt i det enkla). De hade en massa söta godsaker också men det får vänta, jag har lyxat mig lite väl senaste dagarna.

Igår blev det en räk- och laxbakelse från ICA Kvantum i den närmaste staden, pimpad med extra färska räkor (katten blev galen, de var jättegoda tyckte hon... men de var också jättedyra så hon fick inte så många).

Sedan hade delikatessdisken i sagda butik havskräftor också... hygglig storlek och 299kr/kg så i ett anfall av hybris vad gäller plånboken köpte jag tre st. De plus ett gäng räkor (vanliga frysta idag) tillsammans med bröd blir middag. Har inte hunnit in på mejeriet ännu så ingen god ost tyvärr.
 
Jag gick ur sängen 17.20 idag. Kändes rimligt. Var uppe en sväng på morgonen och matade och släppte ut katterna och sedan vid 12-snåret och fixade ett par äggmackor. Åkte sedan till stallet och tömkörde vilddjuret. Tänkte att jag skulle bli tvungen att äta påspytt när jag kom hem igen, men kom, i sista sekund, på att jag hade en sk kooloumi från lokalt mejeri i kylen. Och en påse sötpotatispommes och några torra hamburgerbröd i frysen. Så det blev halloumiburgare istället. Hittade tom en rödlök som jag picklade lite snabbt. Svingott!
 
Det finns inte mycket som är godare än skockor... :d Jag brukar klyfta dem, lägga i en form och blanda med vitlök, lite grädde, salt och peppar, en skvätt vitt vin och så parmesan ovanpå, och sen baka i ugnen. Rent hiskeligt gott som tillbehör eller som huvudrätt med en matig sallad till.
Jag funderar seriöst på det här till middag imorgon. Ungefär hur länge behöver det vara i ugnen, tro? Jag är inte helt hemma med jordärtskockor, trots att det är så gott, för de bullrar så hemskt i magen efteråt. Men nu känner jag att det vore värt det.

Funderar på typ älg till, för att markera min hemkomst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp