Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner att jag behöver en middag med pesto, soltorkade tomater och någon slags ost - vad ska jag laga? Någon slags pasta? Kanske flatbread?
En krämig pasta, eller min favorit Gnocchi (inte pasta formen utan potatisklimpen).
Koka gnocchin snabbt, stek den därefter för att få lite yta. Ner med önskvärda tillbehör, tex svamp, soltorkade tomater, lök etc. På med en skvätt grädde utblandat med pesto. I med några bitar mozzarella. Serveras med bladspenat, parmesanost, balsamico och svartpeppar!
 
Igår kväll blev jag bjuden på spontan fredagsmiddag hos min mamma, som kommit över havskräftor. Till förrätt fick vi små urgoda potatisar med laxpaté och spenatröra och sen havskräftor och mammas surdegsbröd. Märklig ordning på rätterna? Kanske, men väldigt gott. Till efterrätt, som hämtat från en svunnen tid, iskalla bitar av en riktigt god ananas doppade i mörk choklad just före servering.
 
Jag trodde länge (i mitt huvud, utan att googla) att bulgogi var typ boeuf bourgiugnon på italienska. :o Googlade till sist efter att @Hyacinth nämnt det så många gånger och eeeehhhh, det var det ju inte. :angel:
Jag trodde det var något afrikanskt!

Såg nu förresten att jag tydligen åt bulgogi till efterrätt, men riktigt så illa är det inte! Häagen Dazs är grejer det!
 
Testade att laga mat i min römertopf för första gången. Och första gången jag tillagade fransyska. Så det blev någon söndagssteksvariant med skysås, pressad potatis, pressgurka och hemmagjord rödvinbärsgelé.
0A3BEE92-CC6B-4738-9A4F-DA2876CAF1D7.jpeg
 
Igår stekta grönsaker med nudlar och tofu som jag först marinerat i en blandning av coca cola, honung, sesamolja, sriracha, liquid smoke och vitlök och därefter stekt. Coca colan har stått i vårt kylskåp sen jag var matförgiftad och det är ju retligt när saker förfars, så jag chansade på att en skvätt skulle funka i marinaden. Resten av marinaden reducerade jag och hällde över på slutet.

Idag jordnötssås och lime med överblivna nudlar från igår uppstekta med mer grönsaker och ny, icke-marinerad tofu. Eftersom lunchen blev vid halv fyra är jag osäker på om det finns utrymme för mer mat idag, men jag överväger att göra en tomatsoppa på några ledsna tomater.
 
Idag gjorde vi pizza. Min del hade oxfilé jag gnuggat in med lite pressad vitlök, färska champinjoner, marinerade kronärtskockor, färska romantica-tomater, mozzarella, vanlig ost och när den kom ur ugnen också avocado och chili-bea. Sambons del hade färsk vitlök, samma tomater och champinjoner och kronärtskockor, mozzarella, tonfisk, räkor och gorgonzola.
Jääättegott!
 
Igår fick jag köttfärssås efter Tomas Tengbys recept. Helt fantastiskt gott!

Och ja, jag har varit frånvarande i tråden ty jag har varit ledig i 16 dagar och ätit rätt slarvigt och halvtråkigt med några undantag. Men nu är det åter på banan, hello oxveckor, goodbye yoghurt till middag och okynnespraliner och en halv brieost till lunch och så.
 
Igår gjorde jag pasta Arrabiata, förstärkt med överbliven lammkorv från häromdagen. Riven västerbottenost till, också överbliven från häromdagen. Sammantaget en rejäl och bondsk måltid.

Sen stekte jag ihop grönsaker till min matlåda. Matlåda. Verkligheten lägger sig som en blöt filt över mig redan av ordet.
 
Förresten! Har någon i tråden erfarenhet av den japanska sojaprodukten natto?
Nej! Men jag emotser med stort intresse rapport när de provat.

För övrigt ligger den där vardagsgrå filten tung, stickig och lätt fuktig över även mig. Jag skriver så fingrarna blöder, men vill mest bara krypa ned i sängen istället. Inte ens en god lunch att tråna efter, utan jag lär få nöja mig med keso, nötter och frukt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 530
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp