Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag förtjänade (av oklar anledning) ett rejält mål mat efter jobbet så jag gjorde gryta på kyckling, vitt vin, svarta oliver, lagerblad, fond, rosmarin, grädde och en massa vitlök. Allt enligt mammas recept, och det blev banne mig ännu godare än när hon gör det! Fast det säger jag inte till mamma. P.g.a märkligt sug efter potatis gjorde jag potatismos till, och det sista av helgens rödvin slank också ner minsann. Proppmätt och mycket nöjd med livet just nu.
 
Stekt kyckling igår, ihop med massor av gröna sojabönor och sugarsnaps. Kryddade med bland annat rökt paprika vilket är väldigt gott i min mun - i rätt mängd, då. Citronrisotto till.

mobiluppladdning_5c3d89d19606ee210890dc38.jpg
 
Rensade kylen/frysen igår på en del som började bli lite gammalt... fläskfilé och svamp i creme fraiche-sås kryddad med fransk senap, dragon och grönpeppar. Till det blev det klyftpotatis på särbons förslag och oj så god den var! Norrländsk mandelpotatis :love: Jag hade broccoli till också och det var ett misstag... min mage är fortfarande elak :( så broccoli får hoppas över ett tag till.
 
@Hyacinth Jag visar inte hemmaluncher för att skryta, snarare motsatsen. Idag ärtmos (koka frysta ärter, gärna 4-5 hg/person, häll av vattnet, smaksätt lite, mixa) med stekt lammkorv.

Ärtmos alltså, kan det vara gott måntro? Vore ju praktiskt med tanken på mängden ärtor jag skördade och frös i somras när trädgårdslandet var fullt. (lite oklart VARFÖR jag odlade ärter med tanke på att jag faktiskt inte är vidare förtjust i dem)

Har snöat in totalt på att testa olika nya sorts mos eftersom jag älskar potatismos men vill äta mindre potatis och mer grönsaker. Igår fiskgratäng på torsk och ett mos bestående av jordärtskockor, någon potatis, blomkålsblast och broccoli. Bara mixat med grönsaksbuljongstärning plus nån msk turkyoughurt. Jättegott iall sin enkelhet.

Att jag råkade göra lite vitvinssås med räkor att hälla över det hela innan gratängen åkte in i ugnen gjorde inte smaken sämre alls, faktiskt. :d
 
Ärtmos alltså, kan det vara gott måntro? Vore ju praktiskt med tanken på mängden ärtor jag skördade och frös i somras när trädgårdslandet var fullt. (lite oklart VARFÖR jag odlade ärter med tanke på att jag faktiskt inte är vidare förtjust i dem)

Har snöat in totalt på att testa olika nya sorts mos eftersom jag älskar potatismos men vill äta mindre potatis och mer grönsaker. Igår fiskgratäng på torsk och ett mos bestående av jordärtskockor, någon potatis, blomkålsblast och broccoli. Bara mixat med grönsaksbuljongstärning plus nån msk turkyoughurt. Jättegott iall sin enkelhet.

Att jag råkade göra lite vitvinssås med räkor att hälla över det hela innan gratängen åkte in i ugnen gjorde inte smaken sämre alls, faktiskt. :d
Jag tycker att det är okej till lunch. Till rökt fisk på sommaren är det riktigt gott!
 
Kylskåpsrensningen fortsätter... ett knippe sparris som såg deprimerat ut fick sällskap av bräckt skinka (ÄLSKAR att en affär här har trasiga skivor av diverse charkuterier för 39,90kr/kg!), slokande tomater och rödlök (den var krispig). Hade en tryffelpecorino också så det fick bli bitar av den ovanpå det hela. Vansinnigt gott blev det faktiskt.
 
Då alla mina kläder på något mystiskt sätt krympt i garderoben under julen (:confused:) är det nu SPÄKNING som gäller. Åtminstone fram till fredag.

Igår ärtsoppslunch, matlåda ur frysen med soja- och sesamstekta pease-strimlor till middag. Idag pimpade jag påsmiso med strimlad morot, vitkål och ett kokt ägg till lunch. Mellis blev en skiva rostat levain med kronärtskockscrème. :love:

Nu middag, soppa på en ugnsrostad rotselleri ihopmixad med ett paket vita bönor, ett äpple, mjölk och buljong. Toppad med mer äpple och rostade hasselnötter. Sååå krämig och god!
 

Bifogade filer

  • DSC_0230.JPG
    DSC_0230.JPG
    146,9 KB · Visningar: 13
Jag köpte en Aubergine bara för att jävlas med maken. Han hatar Zuccini och Aubergine. Jag hatar falukorv men gav med mig i veckan och lagade falukorv efter ett jäkla gnällane på son och make om falukorvsbrist. Jag åt falukorv. Nu ska de få äta Aubergine. Eller laga nått annat själva ;)

Jag har tacoköttfärs i frysen och tomater som behöver ätas upp. Har tom en bit parmesan i kylen. Nått gratinerat får det nog bli :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 044
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 507
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Rosett
·
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 161
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp