Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I julas var sambon hos sina föräldrar och firade, och som varje gång han/vi är där, fick han med sig kilovis med mat och choklad och hemgjord marmelad och äppelmust osv. Denna gång även en stor mängd schweizisk racletteost. Vi äter ju inte mejeriprodukter till vardags, eller alls för min del, egentligen, men vi tog ett steg åt sidan så att säga: åt raclette i förrgår och ikväll igen. :D Jag åt mig främst mätt på kokt potatis båda gångerna, jag lär mig aldrig... Men så är jag ju Kartoffelliebhaber. Drack ett märkligt tyrolskt rödvin till, igår smakade det apa och idag var det riktigt gott.

Imorgon ska jag steka upp resterna (mest svamp och potatis) till lunch.

Tar du med sambon till schweden? Om man får fråga sånt:D är sjukt imponerad över att du hittat en tysk vegan. Det finns inte, i mitt huvud. Alla har lederhosen eller dirndl och äter bratwurst.
 
Tar du med sambon till schweden? Om man får fråga sånt:D är sjukt imponerad över att du hittat en tysk vegan. Det finns inte, i mitt huvud. Alla har lederhosen eller dirndl och äter bratwurst.
Du har kollat i fel landsände, det är i otäcka södern som de pysslar med sånt! :D Sen var han inte vegan när vi träffades, det har "blivit så"... :angel: Nä, men Hamburg är inte så bakåtsträvnde konservativt som många andra tyska städer, skönt att jag råkade hamna här i alla fall! Bättre falafel än i Malmö t o m! :nailbiting:
Sambo kommer efter lite senare är planen, när jag vet var jag ska studera. :)
 
Igår: glutenintolerant väninna på middag. Vi gjorde bakpotatis och en liten sats vegetarisk skagenröra, jag hade ingredienser kvar sedan helgen. BURKMAJS vid sidan, och smör och salt såklart.
 
Vem är det som hade det INFLUENSISKA trådreceptet på carbonara? Jag har fyra äggulor kvar från pavlovabakningen i helgen.. kunde inte göra björnbärscurd på alla :angel:
 
Igår tinade jag en stor näve hallon, en stor näve odlade blåbär och en stor näve mango i mikron ett tag. Öste på naturell yoghurt i stor djup tallrik och slevade i mig. Bokstavligen slevade, för det blev ju lite rinnigt av bären. Mmm. En bit borgmästarost till efterrätt. (Jag hade varit på kulturtantsevenemang och åt någon sorts mellanmål vid typ 17-tiden, så det räckte med lättare kvällsmat, jag har inte blivit galen.)
 
Oplanerad måndag, letande i kyl ofch frys efter lämpliga kandidater. Fick till en grymt bra ostsås på ostbrickans överblivna brieost igår, med en slatt överblivet vitt vin och en slatt överbliven grädde som bas. Först smakade den väldans torftigt, men efter mer kokning, salt, persilja och vitpeppar (och en skedslatt creme fraiche)- samt redning så blev den himmelsk.

Penne med skivad baconlindad kycklingfile, med ringlad brieostsås kring - toppad med hackad persilja och en tomatsallad till.

(Gillades dessutom av alla hemmavarande, vilket är typ 1 av 5 måltider...)
 
Vem är det som hade det INFLUENSISKA trådreceptet på carbonara? Jag har fyra äggulor kvar från pavlovabakningen i helgen.. kunde inte göra björnbärscurd på alla :angel:
Det kommer från @Myrten .

Som jag minns det: koka pastan och stek bacon eller vad du ni vill ha. Blanda gulorna med riven parmesan, svartpeppar, lite salt vill du nog ha, och rör i en skvätt av kokvattnet i smeten. Sen sparar du lite till av kokvattnet när pastan är klar. Häll av den. Lägg tillbaka pastan i grytan och ställ på LITE värme/eftervärme på plattan. Häll på baconet/motsv och häll över äggsörjan under omrörning. Häll i mer av kokvattnet och rör tills konsistensen är trevlig. Prova dig fram med kokvattnet.
 

Bifogade filer

  • 571BB0BE-D0C7-46C8-A159-380726B686B7.jpeg
    571BB0BE-D0C7-46C8-A159-380726B686B7.jpeg
    274,2 KB · Visningar: 19
Välj själv:) inget måste!

Okej, nu har jag begått gnocchidebut. :) (tack för desperatsupport @Hyacinth och @VLMF :up:

Jag körde efter konstens alla regler med brynt kaprissmör med citron och salvia (och citronzest till) brynte gnocchisarna ihop med broccoli och spetspaprika och lät dem sedan sjuda i lite vitt vin. Serverades med citrusmarinerad kyckling och parmesan.

Och ja, alltså. Smakerna var ju goda. De små potatisklumparna var just som jag föreställt mig - små potatisklumpar. :D

Först var jag besviken. Sedan insåg jag att det är ju som med pasta, det ÄR liksom inget annat än en form och en konsistens. Tillbehören och smaksättningen är allt. Så, tja, nu har jag ett alternativ till till pasta ,couscous, gryn och potatis.

Tack alla för hjälpen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp