Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det är en vanesak :) min kropp har nog vant sig. Äter sen lunch klockan 11.
Borde väl egentligen äta mellis där vid 15 istället 🤔
Hm, jag vet inte det. Jag har svårt att tro att min kropp skulle kunna vänja sig vid det (eller att det skulle vara något att sträva efter). Dessutom är mat så väldigt trevligt och jag tänker att kvällen skulle bli väldigt lång och tom utan en måltid?
 
Vi har fortfarande en hel del lamm kvar i frysen så ikväll blev det en liiiiten lammstek som jag gned in med pesto och rosmarin. Till det potatisgratäng med vitlök, en rödvinsreducering som jag hittade i frysen samt revbensspjäll från samma lamm.
Självklar rött vin till!!

Jag har fortsatt förberedelserna inför morgondagens Spanska afton med att slå ihop en tyffelaiol.
 
Som gräsänka får jag passa på att äta sushi och dumplings med en öl framför "På spåret".

Så nu har jag precis tryckt 8 dumplings och 12 bitar sushi från det väldigt närliggande haket. Helt ok, även om det inte är det bästa i staden.
 
Skulle svänga ihop lite enkel lunch. Enkelt blev det, men massor...
Blev en variant på Fried rice, med grönsaker och kyckling. Blev riktigt mumsigt och jättemycket... :angel:

Kan varmt rekommendera Coops färdigrivna/hackade grönsaker i påse, till det här blev det Wook-mix. Så jävla enkelt att bara tillsätta kyckling ris och en herrans massa kryddor! :up::d:love:
 
Vad består vego- bouillabaisse av?
Undrar också, men tofu kan man nog få till en bra konsistens i en bouillabaisse. Men sen får kanske se det som en vidareutvecklad bouillabaisse snarare än som en kopiering.
Vidareutveckling skulle jag nog inte kalla det, men en grönsaksoppa med saffran, kanske? Jag svettade lök och vitlök mjukt i olivolja, hade i mortlar fänkålsfrö, lite torkad chili, saffran, finskuren stjälkselleri, finhackad morot och svettade vidare. Sen i med tomatpuré som fick ta lite färg och efter det lite stora vita bönor. En slatt vitt vin och så mixade jag när allt var mjukt för att få simmighet. Sen hade jag i buljong, mer vin, tärnad potatis, morotsskivor, fänkål och färska tomater, som fick koka mjukt. Så, ingen bouillabaisse, såklart, men ovanstående med aioli eller rouille och nybakt surdegsbröd är inte alls dumt!
 
Vidareutveckling skulle jag nog inte kalla det, men en grönsaksoppa med saffran, kanske? Jag svettade lök och vitlök mjukt i olivolja, hade i mortlar fänkålsfrö, lite torkad chili, saffran, finskuren stjälkselleri, finhackad morot och svettade vidare. Sen i med tomatpuré som fick ta lite färg och efter det lite stora vita bönor. En slatt vitt vin och så mixade jag när allt var mjukt för att få simmighet. Sen hade jag i buljong, mer vin, tärnad potatis, morotsskivor, fänkål och färska tomater, som fick koka mjukt. Så, ingen bouillabaisse, såklart, men ovanstående med aioli eller rouille och nybakt surdegsbröd är inte alls dumt!
Låter såååå gott!
Jag äter inte jättemycket fisk, men en av de gångerna jag äter det är just i Bouillabaisse, så kan man göra den utan så ska jag definitivt testa det. Aioli och vitlöksbröd är dock ett måste!
 
Vidareutveckling skulle jag nog inte kalla det, men en grönsaksoppa med saffran, kanske? Jag svettade lök och vitlök mjukt i olivolja, hade i mortlar fänkålsfrö, lite torkad chili, saffran, finskuren stjälkselleri, finhackad morot och svettade vidare. Sen i med tomatpuré som fick ta lite färg och efter det lite stora vita bönor. En slatt vitt vin och så mixade jag när allt var mjukt för att få simmighet. Sen hade jag i buljong, mer vin, tärnad potatis, morotsskivor, fänkål och färska tomater, som fick koka mjukt. Så, ingen bouillabaisse, såklart, men ovanstående med aioli eller rouille och nybakt surdegsbröd är inte alls dumt!
Jag har torkad tång kvar sedan nyårsaftons lokala tema. En vego-bouillabaisse med tång i skulle ju även smaka hav!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 026
Senast: Bexzor
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 498
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Rosett
·
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp