Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att de kan få bjuda dig på middag istället! Annars, om allas behov ska tillgodoses, blir ju någon form av plockmat där alla bygger ihop sin egen tallrik nästan den enda lösningen.

De är riktigt bra på att laga mat alla tre grabbarna, så de bjuder mig allt på middagar titt som tätt. Jag är ju dock enkel att bjuda eftersom jag äter allt med lite väl god aptit. :o

Det brukar oftast bli plockmat av olika slag när de kommer, typ meze. Och oftast lagar vi några rätter var ihop eftersom vi alla gillar att laga mat och umgås i köket.

Den här gången funderar jag dock på att bjuda på hamburgare/halloumiburgare med massa olika tillbehör. Eftersom jag är så himla nöjd med hur bra mina sötpotatispommes brukar bli nu för tiden och vill impa lite på dem. DET gillar de säkert alla tre. :)
 
De är riktigt bra på att laga mat alla tre grabbarna, så de bjuder mig allt på middagar titt som tätt. Jag är ju dock enkel att bjuda eftersom jag äter allt med lite väl god aptit. :o

Det brukar oftast bli plockmat av olika slag när de kommer, typ meze. Och oftast lagar vi några rätter var ihop eftersom vi alla gillar att laga mat och umgås i köket.

Den här gången funderar jag dock på att bjuda på hamburgare/halloumiburgare med massa olika tillbehör. Eftersom jag är så himla nöjd med hur bra mina sötpotatispommes brukar bli nu för tiden och vill impa lite på dem. DET gillar de säkert alla tre. :)
Burgare är ju en lysande idé eftersom det går att variera och anpassa och en utmärkt plan om du excellerar i sötpotatispommes:d
 
De är riktigt bra på att laga mat alla tre grabbarna, så de bjuder mig allt på middagar titt som tätt. Jag är ju dock enkel att bjuda eftersom jag äter allt med lite väl god aptit. :o

Det brukar oftast bli plockmat av olika slag när de kommer, typ meze. Och oftast lagar vi några rätter var ihop eftersom vi alla gillar att laga mat och umgås i köket.

Den här gången funderar jag dock på att bjuda på hamburgare/halloumiburgare med massa olika tillbehör. Eftersom jag är så himla nöjd med hur bra mina sötpotatispommes brukar bli nu för tiden och vill impa lite på dem. DET gillar de säkert alla tre. :)
Hur gör du de där sötpotatispommesarna? (Jag leker med tanken på sötpotatischips. Fast i stort tycker jag nog sämre om sötpotatis än potatis, och då äter jag ju knappt potatis annat än ganska mycket misshandlad/tillagad, sas.
 
Pulled beef-tortillas med bönhummus (tokgod - chipotlechili/vitlök is da shit!), vitlökssås och massor av andra grönsakstillbehör. Rött vin till som funkade utmärkt som veckoavslutning efter en vecka av oändliga bilkörningsevent med utbytesstudent från Bretagne. En mycket annorlunda, rolig och intressant vecka för övrigt. Fasen vad mycket bättre livet blir av mer annorlunda mänskliga möten.
 
Hur gör du de där sötpotatispommesarna? (Jag leker med tanken på sötpotatischips. Fast i stort tycker jag nog sämre om sötpotatis än potatis, och då äter jag ju knappt potatis annat än ganska mycket misshandlad/tillagad, sas.

Jag är själv mer förtjust i vanlig potatis (i alla dess former), men just sötpotatispommes är det många andra i min omgivning som gillar. Själv gillar jag dem om de inte är mjuka utan de ska vara frasiga. Problemet då är att de då ska friteras vilket jag tycker känns alldeles för fett. Att ugnsrosta dem som jag brukar göra med vanlig klyftpotatis i varmluftsugn funkar inte. Alltså, de går ju att äta med är bara mjuka och tråkiga.

Nu har jag experimenterat mig fram till att om jag skär dem i pommesbitar, lägger dem i en platspåse, häller på lite olja och frotterar dem tillsammans med salt och valfria kryddor och sedan häller i majsstärkelse/mazena i påsen och gör likadant, häller ut dem i en långpanna (på bakplåtspapper) och ev. strör över lite extra mazena och rör runt och sedan kör dem i varmluftsugn men bara 200 grader men lite längre stund - så blir de faktiskt friteringsfrasiga utan att vara friterade.

Mycket godare än så är dock vanliga klyftpotatisar och så rejält med riven parmesan över sista minutrarna i ugnen. :d
 
Jag har gjort jättegod risotto med misostekt svamp och karamelliserad fänkål i, förutom generösa mängder vitt vin, lök, vitlök och parmesan. Och svartpeppar. Sen vill jag verkligen slå ett slag för den sortens fond på flaska som heter något med Brynt lökfond. Verkligen bra, och vegetarisk.
 
Jag är själv mer förtjust i vanlig potatis (i alla dess former), men just sötpotatispommes är det många andra i min omgivning som gillar. Själv gillar jag dem om de inte är mjuka utan de ska vara frasiga. Problemet då är att de då ska friteras vilket jag tycker känns alldeles för fett. Att ugnsrosta dem som jag brukar göra med vanlig klyftpotatis i varmluftsugn funkar inte. Alltså, de går ju att äta med är bara mjuka och tråkiga.

Nu har jag experimenterat mig fram till att om jag skär dem i pommesbitar, lägger dem i en platspåse, häller på lite olja och frotterar dem tillsammans med salt och valfria kryddor och sedan häller i majsstärkelse/mazena i påsen och gör likadant, häller ut dem i en långpanna (på bakplåtspapper) och ev. strör över lite extra mazena och rör runt och sedan kör dem i varmluftsugn men bara 200 grader men lite längre stund - så blir de faktiskt friteringsfrasiga utan att vara friterade.

Mycket godare än så är dock vanliga klyftpotatisar och så rejält med riven parmesan över sista minutrarna i ugnen. :d

Så gör jag mina också. Majsmjölet gör hela skillnaden!
 
Idag hade jag tänkt göra Ceasar-sallad. Men det fanns ingen kyckling på närmsta affären. Så jag körde på räkor, tonfisk med grillad paprika, ägg och musslor ihop med sallad, gurka, romantico-tomater, kronärtskockshjärtan, ostfyllda minipaprikor, inlagda kronärtskockor, spetspaprika, parmesanflingor och Kens Ceasar-dressing.
Gjorde också brödkrutonger av surdegsbröd, örter provencale, vitlökspasta och örtsalt.
Gott!
 
I fredags var jag dödstrött efter konferangs och allt och åt en plocktallrik med melon, äpple, oliver, kallrökt skinka och fänkålssalami framför tv:n. Med händerna, givetvis. Hade tänkt äta vindruvor till efterrätt också men jag var för trött för att hämta ;)

I lördags fortsatte arbetet med att göra den perfekta phòn. Jag ställde till det med för mycket sriracha, men det blev bra ändå efter lite räddningsaktion! Lövbiff i, utöver "det vanliga" - risnudlar, böngroddar, lime, chili, jordnötter.

Igår blev det lite mer åt husmanshållet, på den överblivna lövbiffen. Jag gjorde små rullader som jag bredde med dijonsenap och fyllde med stekt svamp och lök. När de frästs på hällde jag i matlagningsgrädde (eller något som hette Mat+) och lite soja och så blev det såsigt och gott. Rostade rotfrukter - sötpotatis, palsternacka, kålrot och rotselleri - till, och så över-natten-rostade tomater. Gott! Boyfriends bästis/inneboende är vegetarian men åt glatt av grönsakerna när de bjöds, tillsammans med vegobullar.
 
Burgare till lunch, smaskig på lokal. Jag åt cheeseburgare med halloumi och ostronskivling. Åt upp hela portionen pommes, var vrålhungrig. Hade säkert fått i mig en milkshake också om jag hade försökt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 590
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 148
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp