Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni alla slutat äta? 😱 Sida 3, vänner. Sida 3!

Jag ska därför berätta att jag åt stekt potatis med cocktailsås och gröna ärtor till lunch. Till kvällsmat blir det köpe-burritos! Champinjonfyllning till mig och spenat till sambon. Tjoho! Imorgon är jag ledig, då kanske jag bemödar mig med att öppna mitt granatäpple. Nu dricker jag vin i sängen!
 
Idag åt jag kallrökt lax, hovmästarsås (gjorde egen, så den var inte så förbenat söt) och gott bröd. Sen massa te, lite marsipan och kattjäkeln i knät.
image.jpg
image.jpg
 
I dag blev det riktigt glamouröst. Lite broccoli/fetapaj kvar sen igår som maken tog, själv hittade jag en mystisk låda i frysen. Det visade sig vara en soppa med purjo, broccoli, mögelost samt något starkt. Kan ha legat i frysen rätt länge och var bland den fulaste soppa jag någonsin sett. Som om den varit nere i någons mage och vänt några gånger. :crazy:

Men om jag bara blundade var den riktigt god. Och så känner man sig ju som en god människa när man rensar frysen och minskar världens matsvinn. :)

I morgon planerar vi för att fira vårens ankomst (oavsett om den dyker upp eller inte) medelst en milslång vandring runt en sjö - och praktiskt nog har vi bestämt att vi startar vid konditoriet (:love:) och skaffar lite matsäck där (läs var sin semla). Halvvägs finns en brygga där vi ska njuta av vårens bleka sol.
 
Här blir det Ben & Jerrys Karamell Sutra och Peanut Butter Cup.
Trött, fortfarande lite bakis (trots att jag inte drack SÅ mycket vin igår) och mensvärk.
Blev en rimlig orimligt stor portion glass.

Igår var jag inte på KONFERANGS utan GALA!
En tallrik med morötter (har fortfarande inte luskat ut om de var råa, eller om de faktiskt gjort något med de) edammamebönor, paté av palsternacka, en liten bit finn crisp med någon slags god klick på (tyvärr hade det nog gjorts tidigt på morgonen, var en anings segt). Inlagd grovt riven rödbeta, säkert något till inlagt. Det var
övervägande med morötter, rätt tråkig tallrik måste jag säga. Åt dock plikttroget upp morötterna. Hoppade skumpan och gick direkt på rödvinet under minglet, tog en öl också för att lätta upp gommen.
Fick se Ola Salo! Min syster är övertygad om att vi fick ett par slängkyssar åt oss, jag påstår att vi bara råkade stå åt det hållet, men vi rockade loss lite mer än vad som var lämpligt under hans framträdande.

Efteråt så var det jakt efter en restaurang som hade öppet köket längre än till tio, hittade en som serverade Mexikanskt, tapas- inspirerat.
Tog ett kallt glas rosé till, vilket passade förvånansvärt väl till, dricker normalt sett öl. Blir dock alltid lite förundrar och skeptisk till mexikansk mat utan bönor.
Vi tog en stor tallrik nacho chips med ostsås, picklad lök, aubergine och något till. Massa koriander uppepå.
Enchillada med ost och säkert något mer, älskar smält ost.
En liten tacos med torsk på ett enchiladas bröd (eller två små, vi delade rätt friskt sinsemellan) och stark räkrätt på lite större nacho chips. Mycket godare än vad jag beskriver det som.
Det var en blandningen mellan hann inte riktigt äta mat tidigare under dagen/ blir inte mätt på råa morötter- och jag har druckit vin och behöver nattamat.
En i sällskapet tog en hamburgare och vi fick därför käkat lite sötpotatispommes med jalpenomajonnäs, väldigt mumsigt.
 
Gjorde kesoröra 'a la @Hyacinth och bakad potatis förstås. BARNET åt keso, plättar och hallon ehuru orkade inte vänta på bakpotatisarna. Jag ville egentligen hellre äta PERFEKT mogen avokado med citron och örtsalt hela dan, så middagen var verkligen en kompromiss. För övrigt äter vi väldigt gott nu sen några veckor tillbaka men jag är dålig på att skriva om det! 🙄
 
Vad är cocktailsås, @fraggelzebra ?
Bra trådräddning, förresten!

Jag åt halloumirulle till lunch och stekta grönsaker (aubergine, portabello och lök) med bulgur och rullad, skuren tunn omelett med bladpersilja och sriracha till middag.
Jämrans, det är en proffsig översättning ur tyskan, av mig! :D Det är iaf misstänkt likt en kall sås min mamma brukade göra på majonnäs, gräddfil, ketchup och paprikapulver. Denna åt jag:
IMG_4114.JPG

Även den hittad i en container. :o
 
Blev en rimlig orimligt stor portion glass.

Igår var jag inte på KONFERANGS utan GALA!
En tallrik med morötter (har fortfarande inte luskat ut om de var råa, eller om de faktiskt gjort något med de) edammamebönor, paté av palsternacka, en liten bit finn crisp med någon slags god klick på (tyvärr hade det nog gjorts tidigt på morgonen, var en anings segt). Inlagd grovt riven rödbeta, säkert något till inlagt. Det var
övervägande med morötter, rätt tråkig tallrik måste jag säga. Åt dock plikttroget upp morötterna. Hoppade skumpan och gick direkt på rödvinet under minglet, tog en öl också för att lätta upp gommen.
Fick se Ola Salo! Min syster är övertygad om att vi fick ett par slängkyssar åt oss, jag påstår att vi bara råkade stå åt det hållet, men vi rockade loss lite mer än vad som var lämpligt under hans framträdande.

Efteråt så var det jakt efter en restaurang som hade öppet köket längre än till tio, hittade en som serverade Mexikanskt, tapas- inspirerat.
Tog ett kallt glas rosé till, vilket passade förvånansvärt väl till, dricker normalt sett öl. Blir dock alltid lite förundrar och skeptisk till mexikansk mat utan bönor.
Vi tog en stor tallrik nacho chips med ostsås, picklad lök, aubergine och något till. Massa koriander uppepå.
Enchillada med ost och säkert något mer, älskar smält ost.
En liten tacos med torsk på ett enchiladas bröd (eller två små, vi delade rätt friskt sinsemellan) och stark räkrätt på lite större nacho chips. Mycket godare än vad jag beskriver det som.
Det var en blandningen mellan hann inte riktigt äta mat tidigare under dagen/ blir inte mätt på råa morötter- och jag har druckit vin och behöver nattamat.
En i sällskapet tog en hamburgare och vi fick därför käkat lite sötpotatispommes med jalpenomajonnäs, väldigt mumsigt.
En KONFERANGS med trist vegetarisk mat?

Jag höll på att döden dö på cykel i kallt regn från sidan och var optimistiskt inte rustad för vädret. Lagade därför robust middag i form stora mängder rostad broccoli och blo kål med det sista av salsicchian. Till det INFLUERAD gnocchi som jag först stekte med salvia och citronzest och sen puttrade i en slatt vitt lådvin.
 
Gjorde kesoröra 'a la @Hyacinth och bakad potatis förstås. BARNET åt keso, plättar och hallon ehuru orkade inte vänta på bakpotatisarna. Jag ville egentligen hellre äta PERFEKT mogen avokado med citron och örtsalt hela dan, så middagen var verkligen en kompromiss. För övrigt äter vi väldigt gott nu sen några veckor tillbaka men jag är dålig på att skriva om det! 🙄

Kesoröra och INFLUENCERtortellini. Mitt bidrag till eftervärlden.
 
I måndags bråkade en visdomstand för mig (den växer bara, så det är mest obekvämt, inte ont och i behov av tandläkare) så jag hällde i mig en färdig smoothie och sedan bjöds det - hör och häpna - på lindblomste och madeleinekaka i Proust-bokcirkeln som just startat! Det var gott, men kanske mest stämningsfullt, så att säga. Och det gick fint att tugga på på andra sidan munnen också ;) Det finns ju goda effekter med att doppa saker i vätskor.

Igår, soppa på resterande rotfrukter från söndagens rostning. Morot, palsternacka, rotselleri och sötpotatis. Lite stekt bacon och vitlök som "strössel". Smaksatt mest med citrus, chili och ingefära. Lämpligt en regnig och mörk kväll, där ena parten är förkyld och den andra hade bjudits på ÄLGLIMPA på Hôtel Eggers till lunch (det var jag).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp