Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde vi folieknyen med smör, kryddor, torskrygg, stavar av purjolök och morötter. Till ddet hade vi knyten med smör, kryddor, mandelpotatis. Och så stekte vi lite räkor i piripiri och toppade med.
Vi åt också marinerade gröna ärtor till. Gott och snabbt/enkelt!
 
Usch, @Petruska , hoppas kolhydrater och ost hjälpte!

Igår kväll åt vi en variant på swacos, fast utan Santa Maria. Stekt strimlad vitkål och morot, diverse grönt (avokado, koriander, tomat, gurka), anammafärs med spiskummin, chipotle och liquid smoke, mosade bönor med lime, sriracha och sesamolja och en yoghurtsås med mer lime och en aning vitlök. Eller jo, förresten, vi åt ovanstående i bröd från... Santa Maria. Ingen orkade baka ens något så enkelt som platta små bröd i stekpannan.
 
Funderar på att baka.
Antingen surdegsbröd, jag har en startdeg i kylen. Jag tänkte baka upp en massa udda mjölslattar som står i skafferiet.

Eller en sockerkaka. Jag har kvar mandelmassa smaksatt med rom sen julbaket.

Lutar åt sockerkakan så vi har fika till kaffet.
 
Funderar på att baka.
Antingen surdegsbröd, jag har en startdeg i kylen. Jag tänkte baka upp en massa udda mjölslattar som står i skafferiet.

Eller en sockerkaka. Jag har kvar mandelmassa smaksatt med rom sen julbaket.

Lutar åt sockerkakan så vi har fika till kaffet.
Mandelmassa med rom i kakan låter inte så dumt, jag röstar för!

Här pågår bak av tre olika sorters surdegsbröd och vi har just ätit lunch bestående av soppa på broccoli, gröns ärtor, bladspenat och grönkål, mixat och smaksatt med en enkel sofritto, vitt vin och crème fraîche. Till soppan rester från igår piffade med riven ost och sriracha och stekt i torr panna mellan två tortillabröd.
 
Mandelmassa med rom i kakan låter inte så dumt, jag röstar för!

Här pågår bak av tre olika sorters surdegsbröd och vi har just ätit lunch bestående av soppa på broccoli, gröns ärtor, bladspenat och grönkål, mixat och smaksatt med en enkel sofritto, vitt vin och crème fraîche. Till soppan rester från igår piffade med riven ost och sriracha och stekt i torr panna mellan två tortillabröd.

Det blev kakan. Och den blev riktigt god :up:
I morgon blir det surdegsbröd.
 
Partner gick just efter restaurangpizza till mig, Quattro formaggio, och de brukar ha GOD ost på det stället. Jag mår inte riktigt bra, ärligt talat. Har legat på soffan i princip hela dagen.

Har inte varit inne här på några dagar. Nu förgås jag av oro @Petruska .:crazy::(
Ska jag skicka några trattisar? Kan det pigga upp?

Gjorde igår en gryta på de grönsaker jag hade. Grovrev morötter, jordärtskockor, palsternackor och lät dem puttra ihop med tomatkross, tomater, lök, champinjoner, vitlök, sritacha, buljongtärning och lite andra kryddor. Stekta pannbröd till. Blev orimligt gott med tanke på den obefintliga arbetsinsatsen.
 
Titta vad jag hittade när jag hackade runt i snön i trädgårdslandet. :banana:
DSC_0110.JPG
Är det inte underbart att kunna skörda egna grönsaker i JANUARI!!! ♥
 
Jag gjorde tomatbaserad linssås till pastan igår, hade i grovt skuren buffel mozzarella som pricken på i-et. Detsamma fick bli till lunch idag.
Körde på linser på burk igår, tycker fastare linser är godare, men tycker det är omöjligt med fasta linser när man kokar egna.
Tänker att den kan kanske ha med sort att göra? Är det någon som har tips så tar jag tacksamt emot!
 
Till lunch blev det "Mammas snabbsoppa". En snabb och enkel soppa min mamma gärna gjorde under min uppväxt.
Basen är alltid: grönsaksbuljong, tomatpuré, timjan, vitlökpulver. Idag åkte det i: risoni, morot och brysselkål.
Blev två ostmackor till. :up:

Annat som kan hamna i den här soppan är broccoli, majs, lök, vitkål. Jag gillar enkelheten i den och att det är en av få saker jag lagar från min barndom.

Till middag blev det: Laxfilé, glaserad med Bongs hot asia fond, chiliflakes och koriander. Blev nudelwok på en halv påse av färdigriven mix av vitkål, broccoli och rödbeta. Lite oystersouse och chilisås i.
Första gången jag bakade lax med termometer, blev så jävla bra! Ingen mer torr lax här inte.
125 grader i ugnen, och termometern upp till 68 grader :d

Och den här påsmixen av rivna grönsaker, innan har jag alltid undrat vilka lata j*vlar som köper dom. Men herregud vad bra de är! Färdigriven vitkål i påse för att slippa köpa 1kg som jag aldrig äter upp, och den här jag idag åt, så enkelt sätt att få in mer grönsaker i vardagsmaten.
 
Hur gör ni andra för att äta vettigt när ni jobbar hemifrån? Tips på bra maträtter? Jag hamnar lätt i ett evigt småätande.
 
Hur gör ni andra för att äta vettigt när ni jobbar hemifrån? Tips på bra maträtter? Jag hamnar lätt i ett evigt småätande.
Det är just de dagarna jag äter ett halvt kilo grönsaker till lunch. Tex broccoli. Tex stekt med lök och lite (god) skinka, eller nåt. Extremt enkelt. Men långsiktigt mättande tack vare fibrer.
 
Det är just de dagarna jag äter ett halvt kilo grönsaker till lunch. Tex broccoli. Tex stekt med lök och lite (god) skinka, eller nåt. Extremt enkelt. Men långsiktigt mättande tack vare fibrer.

Detta har jag lärt mig av dig och det är min go-to-lunch när jag jobbar hemifrån. Ibland gör jag en liten äggröra eller omelett också.
 
Stekte potatis, grönkål, fänkål och lök. Åts med fantastisk vegansk remoulade.
Fick högerhanden tatuerad igår och insåg nyss att jag diskar mycket dåligt med vänster. Även att vika tvätt är stört omöjligt. Hoppas att min sambo är sugen på lite hushållsarbete när han kommer hem. ¯\_(ツ)_/¯
 
Udda kombo till middag. Är ensam hemma så jag behövde inte ta hänsyn till någon annas smak :p
Tog resten av spetskålen och lät den stå i ugnen med smör och flingsalt. Till det sötstarka sparreribs att gnaga på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 147
Senast: Rie
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
950

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp