Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde vi gryta med fläsk- och nöt-kött, barbeque-chorizo, bacon, kålrabbi, palsternacka, kålrot, morötter, rödvin, krossade tomater/körsbärstomater, syltlök, trattkantareller, fond/kryddor/buljong etc. Till det kokt potatis. Blev asgott och skönt med massa käk att frysa in till någon trött dag.
 
I söndags bakade jag en paj på vad som fanns hemma: pajskal på vita bönor (dock även SMÖR och mjöl), med hasselnötsallergi nedtryckta i botten, och en fyllning på timjanstekt rödlök, hyvlad morot och broccoli. Äggstanning, förstås, och ost, lagrad präst och parmesan. Pajen åt jag sen med en sallad med vinägrett och solrosfrön till middag på söndagen, till lunch måndag och tisdag och ändå finns det rätt mycket kvar. Min partner har gjort en god insats, men jag börjar bli trött på paj. Igår kväll åt jag avokado, gurka och två gamla bönbiffar ur frysen med sriracha i ett tortillabröd. Festligt.
 
Jag lagade min första phở, eller tolkning därav, igår kväll!

B174B4F1-5F07-45F8-B6AD-16E4CE92CED6.jpeg


Det var jättegott! Och, vågar jag säga, väldigt likt det man får på min bästa Hisings-vietnames. Lövbiff i ty den var billig, men man kan väl ha ganska precis vad som helst som protein. Ser redan fram emot resterna på fredag (eller ja, vi gör en ny variant på överbliven buljong och sånt).
 
I söndags bakade jag en paj på vad som fanns hemma: pajskal på vita bönor (dock även SMÖR och mjöl), med hasselnötsallergi nedtryckta i botten, och en fyllning på timjanstekt rödlök, hyvlad morot och broccoli. Äggstanning, förstås, och ost, lagrad präst och parmesan. Pajen åt jag sen med en sallad med vinägrett och solrosfrön till middag på söndagen, till lunch måndag och tisdag och ändå finns det rätt mycket kvar. Min partner har gjort en god insats, men jag börjar bli trött på paj. Igår kväll åt jag avokado, gurka och två gamla bönbiffar ur frysen med sriracha i ett tortillabröd. Festligt.
Hasselnötsallergi som ÄR så gott! :love:
 
Ääälskar det nya lunchstället som har öppnat i samma kvarter som mitt kontor. Det var lite kris och panik när allas vårt favoritställe stängde ner i april, men sedan dess har det ersatts med två ännu bättre alternativ så även denna gång hade det där onda något gott med sig. Idag blev det sallad med, eh, sallad, falafel, picklad rödkål, avocado, svart quinoa, rödbetor och vitlöksdressing.

Ikväll tänkte jag laga scaloppine al limone. På en torsdag! <-- (obs Johan Glans-referens p.g.a jätterolig)

Har återfått lite matlagningsmotivation på senaste (läs: har faktiskt energin att laga något vettigt när jag kommer hem från jobbet) vilket känns himla kul! :)
 
Ääälskar det nya lunchstället som har öppnat i samma kvarter som mitt kontor. Det var lite kris och panik när allas vårt favoritställe stängde ner i april, men sedan dess har det ersatts med två ännu bättre alternativ så även denna gång hade det där onda något gott med sig. Idag blev det sallad med, eh, sallad, falafel, picklad rödkål, avocado, svart quinoa, rödbetor och vitlöksdressing.

Ikväll tänkte jag laga scaloppine al limone. På en torsdag! <-- (obs Johan Glans-referens p.g.a jätterolig)

Har återfått lite matlagningsmotivation på senaste (läs: har faktiskt energin att laga något vettigt när jag kommer hem från jobbet) vilket känns himla kul! :)
Jag refererar ideligen till just ”på en torsdag”, men oftast faller det platt:D
 
Ääälskar det nya lunchstället som har öppnat i samma kvarter som mitt kontor. Det var lite kris och panik när allas vårt favoritställe stängde ner i april, men sedan dess har det ersatts med två ännu bättre alternativ så även denna gång hade det där onda något gott med sig. Idag blev det sallad med, eh, sallad, falafel, picklad rödkål, avocado, svart quinoa, rödbetor och vitlöksdressing.

Ikväll tänkte jag laga scaloppine al limone. På en torsdag! <-- (obs Johan Glans-referens p.g.a jätterolig)

Har återfått lite matlagningsmotivation på senaste (läs: har faktiskt energin att laga något vettigt när jag kommer hem från jobbet) vilket känns himla kul! :)
Tråkigt bara att det ju faktiskt bara är Onsdag idag 😂😂😂
 
Igår var hela dagen lite tokig. Syrran ska börja plugga på Universitet (jag ska läsa kurs jag med) men hon gick på en "Tjuvkik" och jag hakade på.
Där blev det sedan lunch på restaurangen, jag valde en Tempura grönsaker, med ris och enkel sallad på rivna morötter, riven kål och böngroddar. En rejäl klick chilimayo blev det dessutom.
Gott, en av mina favoriträtter, dessvärre var det lite lite grönsaker, eller olika sorters grönsaker. Vill gärna ha zucchini och minimajs bl.a., nu var det bara paprika och broccoli samt väldigt god förmarinerad svamp.

Ett par timmar senare blev det en väldigt god fika från Espresso House, men dyr!
En flat white och en caramel cheescake för mig.
 
Ha! Tacos, inte SWACOS, på Mexikanska Monarkin ikväll. Redan om två timmar, faktiskt! Jag gläder mig som ett barn.

(Lunchen idag kan jag dessvärre inte rekommendera dig, @Hyacint . Det var länge sedan en lunch till den grad uppmuntrat till oavbrutet småätande hela eftermiddagen. Tillräckliga portioner är ett tips.)
 
Ha! Tacos, inte SWACOS, på Mexikanska Monarkin ikväll. Redan om två timmar, faktiskt! Jag gläder mig som ett barn.

(Lunchen idag kan jag dessvärre inte rekommendera dig, @Hyacint . Det var länge sedan en lunch till den grad uppmuntrat till oavbrutet småätande hela eftermiddagen. Tillräckliga portioner är ett tips.)

På tal om det här med bra och dåliga luncher. Eftersom jag aldrig har lust att laga mat mitt på dagen (jag jobbar oftast hemma) har jag tidigare bara stoppat i mig det jag passerar, typ. Kan vara frukt eller yoghurt eller en macka. Men nu har jag hittat vad som känns som min optimala lunch. Den håller mig mätt hela eftermiddagen tills jag börjar få lust att laga mat framåt 19.

Det är synnerligen simpelt och snabbt. Två löskokta ägg som jag mosar med salt och har som pålägg på en halv knäckemacka "Min stund" (fånigt namn men sjukt gott poch beroendeframkallande knäckebröd med flingsalt och shiafrön). Till efterrätt varma hallon med keso.

Har ni andra bra tips på mättsamma snabbluncher som helst är hyfsat hälsosamma?
 
Middagen blev en låda av den väldigt goda och krämiga pasta jag förtjänade häromdagen.
Jag förtjänade den inte alls lika mycket idag men orken efter jobbet var typ "3 min i micro" stor.
 
Laddade ner kry appen. Jag ÄLSKART!!! Så jäkla smidigt och trevlig personal (iaf han jag pratade med). Och vips efter 5 min prat så kan jag hämta ut ett recept mot min förbannade uvi som inte vill bli bättre. Ich jag slapp min seeeega och fruktansvärt otrevliga vc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 413
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 157
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 525
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp