Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppsan, fick hämta tråden på sida 2! :eek:
Igår spaghetti med burkpesto och småtomater, idag är jag ledig och har mest ätit blandad sallad. Gött.
Men jag har ett problem: stjälkselleri. Köper emellanåt en stjälkselleri och när jag har gjort av med två, kanske tre stjälkar, så vill jag aldrig mer se den. Har den rå i sallad och överröstar den med andra salladsingredienser som är goda. :o Vad gör ni med stjälkselleri? Är den god varm? Är den god i någon form?

Enda användningsområdet är som drinkpinne i Bloody Mary. Annars - nej.
 
Hoppsan, fick hämta tråden på sida 2! :eek:
Igår spaghetti med burkpesto och småtomater, idag är jag ledig och har mest ätit blandad sallad. Gött.
Men jag har ett problem: stjälkselleri. Köper emellanåt en stjälkselleri och när jag har gjort av med två, kanske tre stjälkar, så vill jag aldrig mer se den. Har den rå i sallad och överröstar den med andra salladsingredienser som är goda. :o Vad gör ni med stjälkselleri? Är den god varm? Är den god i någon form?
Jag använder den i sofritto, dvs jag finhackar den och har den i basen till en massa rätter tillsammans med lök och finhackad morot! Ger djup och smak, utan att vara obehagligt (jag tycker att den är lite obehaglig annars).
 
Familjen fick grytan från i förrgår med bulgur till. Jag var dock så sjukt osugen på den att jag tog upp ett knyte kantareller ur frysen och gjorde en gratinerad macka med västerbottensost.
Det räckte för mig som inte kände någon större matlust öht idag.
 
Jag åt helt ok men på tok för dyr linssoppa med en liten men bra salladsbuffé till lunch. Fick platsen med den åtråvärda fåtöljen i det innersta hörnet på det fiket. Jag har några specifika favorithörn runt om i stan, samt ett i Taormina.
 

Bifogade filer

  • 20181022_164829.jpg
    20181022_164829.jpg
    363 KB · Visningar: 35
Hoppsan, fick hämta tråden på sida 2! :eek:
Igår spaghetti med burkpesto och småtomater, idag är jag ledig och har mest ätit blandad sallad. Gött.
Men jag har ett problem: stjälkselleri. Köper emellanåt en stjälkselleri och när jag har gjort av med två, kanske tre stjälkar, så vill jag aldrig mer se den. Har den rå i sallad och överröstar den med andra salladsingredienser som är goda. :o Vad gör ni med stjälkselleri? Är den god varm? Är den god i någon form?
Den är bra i grytor! (jag har precis samma förhållande till stjälkselleri).
Men typ vegetarisk chili, paj, vegetarisk bouillabaisse, böngryta eller typ köttfärssås (vegetarisk) är sådant där det fungerar och inte blir för mycket sellerismak :)
 
Jag åt helt ok men på tok för dyr linssoppa med en liten men bra salladsbuffé till lunch. Fick platsen med den åtråvärda fåtöljen i det innersta hörnet på det fiket. Jag har några specifika favorithörn runt om i stan, samt ett i Taormina.
Vafalls! Är du ute och svassar i sydeuropa nu igen?!
 
Jag åt helt ok men på tok för dyr linssoppa med en liten men bra salladsbuffé till lunch. Fick platsen med den åtråvärda fåtöljen i det innersta hörnet på det fiket. Jag har några specifika favorithörn runt om i stan, samt ett i Taormina.
Var är det? (Inte Taormina alltså)
 
Hoppsan, fick hämta tråden på sida 2! :eek:
Igår spaghetti med burkpesto och småtomater, idag är jag ledig och har mest ätit blandad sallad. Gött.
Men jag har ett problem: stjälkselleri. Köper emellanåt en stjälkselleri och när jag har gjort av med två, kanske tre stjälkar, så vill jag aldrig mer se den. Har den rå i sallad och överröstar den med andra salladsingredienser som är goda. :o Vad gör ni med stjälkselleri? Är den god varm? Är den god i någon form?

Bloody Mary?


Nä, jag gör lika. Men den går att woka eller ha i fisksoppa med ok resultat.
 
Hoppsan, fick hämta tråden på sida 2! :eek:
Igår spaghetti med burkpesto och småtomater, idag är jag ledig och har mest ätit blandad sallad. Gött.
Men jag har ett problem: stjälkselleri. Köper emellanåt en stjälkselleri och när jag har gjort av med två, kanske tre stjälkar, så vill jag aldrig mer se den. Har den rå i sallad och överröstar den med andra salladsingredienser som är goda. :o Vad gör ni med stjälkselleri? Är den god varm? Är den god i någon form?

Jag har den ofta i grytbaser som smaksättning likt lök :) Gärna sådana lite gojsiga linsgrytor så det inte gör något att den blir genomkokt snabbt.

Edit: tvåa på bollen såg jag nu :D
 
Minusgrader här så jag passade på att frosta av frysen. Hittade infrusna såsslattar i små byttor och en fläskfilé.
Så det fick bli middag ihop med klyftpotatis.

I morgon ska jag laga mat från grunden. Är trött på att vara fiffig på rester.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
6 997
Senast: Bexzor
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 489
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Rosett
·
Hemmet Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har...
2
Svar
25
· Visningar
1 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp