Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gäster hela helgen, helt fantastiskt kul.
Maten har varit baserad på fisk, vi köpte bland annat svindyr torskrygg som sen troligen försvann på Lindex. Men, redigt huskors hade frusen dito hemma, så bortsett från att vi vaskade 450 kr torsk på Lindex gick middagen att rädda.
Även ätit mycket pepparrot, druckit rosé i solen och baddat blåmärken på KamikazeSkork.
 
Gäster hela helgen, helt fantastiskt kul.
Maten har varit baserad på fisk, vi köpte bland annat svindyr torskrygg som sen troligen försvann på Lindex. Men, redigt huskors hade frusen dito hemma, så bortsett från att vi vaskade 450 kr torsk på Lindex gick middagen att rädda.
Även ätit mycket pepparrot, druckit rosé i solen och baddat blåmärken på KamikazeSkork.
Du täbkte ta traditionen vaskning från storstan och göra den lite mer lokal och lantlig? :nailbiting::rofl:
 
Helg i Hufvudstaden med PARTNER och plastBARNBARN. Middag på Långholmen igår pga promenadstrejk från BARNETS sida. Vuxna valde att gå utanför de invanda spåren och åt galet underbar högrev. I stort sett utan grönsaker, förutom lök och svamp. BARNET höll sig på grunt vatten och åt ketchup med pasta och köttbullar. BARN åt glass med chokladsås till dessert, vuxna crème brûlée resp chokladtryffel. Gott vin och enligt BARNET ypperlig mjölk. Lunch idag blev pannkakor för somliga och macka med lax och pepparrot för andra.
 
Det blev inget godis igår kväll, så i natt fick jag gå upp och stödäta lite yoghurt vid tresnåret:o

I morse var jag tidigt uppe och rostade müsli, filéade apelsiner och råsaftscentrifugerade frukt och grönt. Vi hade frukostgäster och bullade upp med hembakt surdegsbröd, fet yoghurt och lite av varje annat. Min partner stod surrad vid espressomaskinen mest hela förmiddagen, men jag hann klämma både avokadomacka och yoghurt med hasselnötter och apelsinfiléer. På eftermiddagen bytte vi gäster och fick tantbesök och bjöd på rabarberkaka med kardemumma och lättvispad grädde. Turligt nog hade vi hunnit ut med hund mellan varven och jobbat upp lite aptit.

Söndagen har varit behagligt långsam och jag har en söt rabarberhinna på tänderna och är småhungrig men mätt på en och samma gång.
 
Jag har levt på ostmackor hela helgen och mörk choklad med mint eller apelsinsmak.
Druckit jättemycket kaffe var dag.
Funderar dock på om jag ska övertala mamma att vi kan hjälpas åt för att göra Bouillabaisse imorgon. Påminde henne förra helgen att hon lovat att göra en sats till när vi kom hem från England (hon för världens godaste). Sist hon gjorde, gjorde hon världens största sats till kvällsmat dagen innan vi skulle resa hem. Tvingade mig själv att äta lite till frukost innan vi åkte för sakens skull.
Frågan är ju var går gränsen mellan att påminna och tjata? Såg dock att sedan dess så har hon fyllt på så hon har alla ingredienserna hemma..
 
Jättegoda burgare till middag idag där själva burgaren var gjord på kikärtor, inlagd rökt paprika, stekt lök och chili samt smält ost ovanpå. Till det hembakade hamburgerbröd vi hittade i frysen, en gurksallad med dill, lite sallad och klyftpotatis.
Förvånansvärt bra kombination med gurksalladen och den rökta paprikasmaken i burgarna.


Och @Koltrast din frukost och fika låter magisk verkligen!
 
I lördags gjorde vi tabbouleh igen (fick mersmak! Så syrligt och gott) med panerad fetaost ( :love: ), oliver, picklad rödlök och sallad. Rött vin till. Sedan gick jag på en hipstrig ölfestival och drack josiga suröl, smällgoda IPA och smuttade på en märklig stout. Allt från lokala bryggerier.

Igår lagade vi sötpotatissoppa men glömde sötpotatisen!!! Brukar göra soppan på lök, vitlök, mycket ingefära, chili, röda linser, tomat, kokosmjölk och lime. Den blev jättegod ändå, men det var märkligt att komma på att vi glömt huvudingrediensen :D Koriander och rostade cashew till, och trattkantarellmackor med parmesan som gratinerades i ugnen.
 
I torsdags lagades det saffransdoftande fiskgryta med lax och torsk och grönsaker och grejer. Så himla gott! Kokboken ansåg att det skulle serveras ris till men jag ansåg att det var mer en soppa och vi nöjde oss med grekiskt lantbröd. Fint som snus!

I fredags var jag förkyld och lite lagom ynklig och åt mest något kokt ägg och lite yoghurt och lite choklad och sånt löpande under dagen men tog mig i kragen på kvällen och wokade en kycklingfilé med slatten ur ett paket wokgrönsaker. Funkade det med, särskilt som jag hittade sririachamajonnäs tidigare i veckan som gjorde ett bra jobb på min mat.

I lördags, oj oj oj. Först bakade boyfriend kardemummascones, ty han tyckte att det var så roligt sist. Inte mig emot! Åts med ost och blåbärssylt, något oortodoxt men marmeladen hade fått fötter. Sedan startade den stora dagen med hans dotter, som inleddes med Sune vs. Sune på bio (den var fantastiskt rolig och bra faktiskt) med chilipopcorn, så det var väl lunch då. Sedan SWACOS à la extra allt, följt av Mello. Ni hör ju att jag ligger i hårdträning.

Igår, jadu, jo! Restfest till lunch, boyfriend åt fiskgryta och jag åt tacosallad (blanda alla rester från SWACOS, toppa med krossade nachochips och salsa, ät) och till kvällen, dumplings från frysen med slatten ur ett paket wokgrönsaker (tema?) och risnudlar. Till kvällen, en intressant apelsintårta/kaka/dessert ur Hemköps frysdisk till kaffe och Help!-filmen, som var väldigt rolig men kanske inte har åldrats sådär fantastiskt ;)
 
Tjena tråden! Har ätit mest ute senaste dagarna pga lat osv. Dock vaknade jag imorse med ett fett sug efter potatismos (hähä).
När jag gör potatismos så kör jag smör, mjölk/grädde, äggulor, salt och peppar och rejält med muskot. Men vad äter en till? Om en inte vill köra typ köttbullar? Vad är era bästa tips här? Gärna ngt kul! Har liksom kört fast på lax i ugn typ.
 
Tjena tråden! Har ätit mest ute senaste dagarna pga lat osv. Dock vaknade jag imorse med ett fett sug efter potatismos (hähä).
När jag gör potatismos så kör jag smör, mjölk/grädde, äggulor, salt och peppar och rejält med muskot. Men vad äter en till? Om en inte vill köra typ köttbullar? Vad är era bästa tips här? Gärna ngt kul! Har liksom kört fast på lax i ugn typ.

När jag åt fisk gjorde jag ofta denna och åt med mos, så gott!
https://mittkok.expressen.se/recept/torsk-i-panna-med-vitvinsas-och-snabbpicklade-morotter/

Får fortfarande cravings efter den...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 037
Senast: Bexzor
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp