Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags åt vi japansk avsmakningsmeny för att fira en födelsedagshelg (inte min). Gott riesling till och sashimin var MMMMMgod!

På lördagen prinsesstårta på Hollandia, det var verkligen dagens lunch. På kvällen åt vi middag hos vänner på LANNET, laxpasta med spenat bjöds det på.

Och på söndagen hemgjord pizza med zucchini, tunt skivad vitlök, oliver, tunna salamiskivor, cheddar och efter gräddning: fetaost och ruccola. Tror pizza är vår söndagsmat istället för spaghetti och köttfärssås.
 
Den siffran stämmer för lätt förorenad jord, sådan som ändå är godkänd som villaträdgård och bostadsmark och förskolegård. Mer förorenad... inte 10% ;) och det är procent av ätbara växter-intaget, inte ens totala intag av mat.

Längtar också till ramslöken, men känns som några veckor kvar här.
Va, du bor ju i SÖDERN, har ramslöken inte tittat opp än? Här är den uppe, om än liten och späd, också utanför stans värme.
 
"Hemmagjord" pizza, inspirerad av helgens besök i STADEN.
Färdiga bottnar från Fontana, rekommenderas starkt (miljonen bättre än de färska i kyldisken), hemmagjord tomatsås, sen blev det tryffelsalami, mozzarella, svamp, ruccola, tryffelolja, parmesanost och balsamico.

Himmel! Tur det bara var 2 bottnar var i paketet (2 var till mig och sambo)
 
Ost och kex... ety jag är sjuk. Ingen mancold utan värre, en womancold vilket gjort att jag endast orkat jobba framför datorn idag. Förrådet får vänta, typ. 39 grader and rising för tillfället så jag siktar på att ta mig till 40 grader :up:

Ja, jag driver med mig själv... men jag har också två sjuka karlar i huset och de är SJUKA. Jag är enormt tacksam för att min man inte får mancolds, ligger han i sängen pga sjukdom hade de flesta andra uppsökt akuten (eller iaf en en vc).

Imorgon kanske jag får en leverans av havskräftor (färska, från landets västra kust). Visst måste väl havskräftor och champagne vara bra när man är förkyld?
 
Ost och kex... ety jag är sjuk. Ingen mancold utan värre, en womancold vilket gjort att jag endast orkat jobba framför datorn idag. Förrådet får vänta, typ. 39 grader and rising för tillfället så jag siktar på att ta mig till 40 grader :up:

Ja, jag driver med mig själv... men jag har också två sjuka karlar i huset och de är SJUKA. Jag är enormt tacksam för att min man inte får mancolds, ligger han i sängen pga sjukdom hade de flesta andra uppsökt akuten (eller iaf en en vc).

Imorgon kanske jag får en leverans av havskräftor (färska, från landets västra kust). Visst måste väl havskräftor och champagne vara bra när man är förkyld?
Men men men, havskräftor och champagne när man är förkyld. Är inte det slöseri med smakerna? Eller är det bara jag som tappar alla smaklökar som förkyld?
 
Bulgur kokt med lök, små morotstärningar, persiljestjälkar och paprikabitar som fått svettas i olivolja först som vi åt med stekt tofu, aubergine och portabello kryddad med spiskummin, chipotle, koriander och gurkmeja. En klick grekisk yoghurt, en slatt ajvar och sriracha.
 
I helgen var det dags för nästa födelsedag. Små filodegspajer fyllda med västerbottencrème, toppade med créme fraîche, löjrom, citronskiva och årets första purjolöksskörd till förrätt. Varmrätten var dovhjortsframsadel med hasselbackspotatis, enbärsgräddsås, smörstekt karljohansvamp, bönor och rönnbärsgele. Mandel- och smörkrämstårta till efterrätt.

I söndags hade vi kött över från hjorten, det hamnade i sallad med champinjoner och äppelvinägrett.

Idag bouillabaisse-risoni efter receptet som @G-uldlock delade, det blev gott men hade blivit ännu godare om jag fått till aiolin.
 
Choklad och salmiak. Och rödvin. Klassisk kombo!
Laddar för Malmö-besök på måndag, var ska tant luncha tro? Jag ska till Styrmansgatan, nära universitet.

Har du såpass lång lunch att du hinner promenera ut till Saltimporten för lunch så kommer du vara ruskigt nöjd!

Annars är mitt tips i de kvarteren Saluhallen, satsa gärna på Pink Head Noodle bar för stans bästa ramen, eller Hedvigsdals pizzor.
 
Har du såpass lång lunch att du hinner promenera ut till Saltimporten för lunch så kommer du vara ruskigt nöjd!

Annars är mitt tips i de kvarteren Saluhallen, satsa gärna på Pink Head Noodle bar för stans bästa ramen, eller Hedvigsdals pizzor.

Jag har ett möte 15, men planerar att ha några timmar för strosande och långlunch innan:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp