Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde rödbetsrisotto igår! Det har jag aldrig gjort förut men det var gott. Rosmarin och getost fick smaksätta. Till detta blev det kycklinglår i ugnen, även dessa smaksatta med rosmarin samt citron och chili och lite annat, och så stora nävar grönsallad med kulturtantsketchup. Jag hade egentligen en tanke på parmachips (alltså torkad parmaskinka i ugnen) men så talade en kompis sig varm över detta med kycklinglåren så jag provade och egentligen hade det räckt med parmachips. Men gott var det!

mobiluppladdning_5c6e52bfddf2b37aef37d0e4.jpg
 
Jag har mest ätit mazariner, knäckebröd och yoghurt. Ikväll gäster så kanske en nyvaskad torsk på menyn.

Jag hade en otroligt märklig konversation med mamma om att "valla torsk" häromdagen (i någon sorts jämförelse mellan renskötsel och fiskerinäring), så jag läser förstås "nyvallad torsk" här. Vilket nu orsakade kaffe i näsan när jag insåg att valla även kan ha med skidåkning att göra och jag därför ser dig, kära @Hyacinth, framför mig i skidutstyrsel med en stor, välvallad torsk på varje fossing.

Så var det sagt.
 
Jag hade en otroligt märklig konversation med mamma om att "valla torsk" häromdagen (i någon sorts jämförelse mellan renskötsel och fiskerinäring), så jag läser förstås "nyvallad torsk" här. Vilket nu orsakade kaffe i näsan när jag insåg att valla även kan ha med skidåkning att göra och jag därför ser dig, kära @Hyacinth, framför mig i skidutstyrsel med en stor, välvallad torsk på varje fossing.

Så var det sagt.

Så typiskt jag:)
 
Igår var jag på födelsemiddag på en liten vegansk restaurang i Malmö. Tyckte maten var otroligt god och fräsch, mysigt ställe och trevlig personal.
Vi köpte en lite olika förrätter och huvudrätt för att dela. Det var mat från lite olika delar av världen.
Vi fick in bao bröd, koreanska dumplings, seitan, hemgjord vegansk äppelmajonäs, sallad med böngroddar, kimchi, qyoza chips, edamame bönor och papadam med mango chutney.
Till huvudrätt en korean bowl med buljongris, marinerad tofu som grillats, olika grönsaker och en söt sås till. En masala med kikärter och kokosgrädde.
Gult ris kokat med kokosmjölk och citron gräs, rostad karameliserad tempeh, spett, en liten kokosnötsgryta.

En del guldkorn och någon enstaka rätt som inte riktigt hittade hem. Väldigt god sorbet till efterrätt.

Innan dess så var vi bio och åt massvis med popcorn. :d
 
Igår var jag på födelsemiddag på en liten vegansk restaurang i Malmö. Tyckte maten var otroligt god och fräsch, mysigt ställe och trevlig personal.
Vi köpte en lite olika förrätter och huvudrätt för att dela. Det var mat från lite olika delar av världen.
Vi fick in bao bröd, koreanska dumplings, seitan, hemgjord vegansk äppelmajonäs, sallad med böngroddar, kimchi, qyoza chips, edamame bönor och papadam med mango chutney.
Till huvudrätt en korean bowl med buljongris, marinerad tofu som grillats, olika grönsaker och en söt sås till. En masala med kikärter och kokosgrädde.
Gult ris kokat med kokosmjölk och citron gräs, rostad karameliserad tempeh, spett, en liten kokosnötsgryta.

En del guldkorn och någon enstaka rätt som inte riktigt hittade hem. Väldigt god sorbet till efterrätt.

Innan dess så var vi bio och åt massvis med popcorn. :d
Var var ni?
 
Sajvva! Har du varit där?
De ska även ha take away så blev sugen på att prova några andra rätter att äta hemma när det är löning.


Glömde skriva att innan bion så bjöd jag födelsedagsgrisen på fika på Hollandia. Han tog en macka, minisemla och kaffe. Jag tog en bit passionstårta (which is to die for) och en kaffe. :)
 
Sajvva! Har du varit där?
De ska även ha take away så blev sugen på att prova några andra rätter att äta hemma när det är löning.


Glömde skriva att innan bion så bjöd jag födelsedagsgrisen på fika på Hollandia. Han tog en macka, minisemla och kaffe. Jag tog en bit passionstårta (which is to die for) och en kaffe. :)
Åh herregud, nu påminde du mig om den HELT fantastiska chokladtårtan vi brukade beställa från Hollandia till min brors födelsedag när jag var yngre. Jag har till denna dag aldrig ätit en bättre, mer ordentligt chokladig tårta. Undrar om de fortfarande gör den? Jag känner att jag skulle behöva skicka dit dig för att reka, så att jag vet hur bråttom jag ska ha med att åka till Sverige igen!
 
Åh herregud, nu påminde du mig om den HELT fantastiska chokladtårtan vi brukade beställa från Hollandia till min brors födelsedag när jag var yngre. Jag har till denna dag aldrig ätit en bättre, mer ordentligt chokladig tårta. Undrar om de fortfarande gör den? Jag känner att jag skulle behöva skicka dit dig för att reka, så att jag vet hur bråttom jag ska ha med att åka till Sverige igen!
Det gör de! När farmor fyllde 95 bjöd hon på tårta på hemmet med just chokladtårta och passion.
Jag som egentligen är chokladälskare tycker den är väldigtväldigt god, men just deras passionstårta är det något särskilt med. :)
Kan ju förstås dubbelkolla.. :d
 
Jag lagade inte heller mat! Afternoon Tea på Fröken Olssons med bokcirkel. Goda scones och frallor och ost och frukt och grejer samt BAKVERK. Muffins med frosting, prinsesstårta, morotskaka, små brownies, biscotti... jo, jag kan tänka mig att komma tillbaks :angel:
 
Planerar för lyxhelg. Sammanlagt har partner och jag samlat på oss presenter ett tag, så att vi har 1 presentkort på palestinsk restaurang, 1 presentkort på något dyrare restaurang och 1 hotell-/spavistelse. Lutar åt att fira av fucking februari ordentligt med hjälp av dessa generösa gåvor från nära och kära.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 413
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 154
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 009
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp