Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och igår; en bourguignon på vildsvin (boar bourguignon?) med massa rödvin från boxen i, serverades med potatis- och jordärtskocksmos, och varsitt glas av det allra sista vinet. En episk saga i hur man tar slut på 3 liter rödvin på en helg!

Och att jag fotat två middagar!
 

Bifogade filer

  • 69111156-F43C-4C33-A3C9-D180AEA4E946.jpeg
    69111156-F43C-4C33-A3C9-D180AEA4E946.jpeg
    253,3 KB · Visningar: 20
Citronmelisspesto, vad tror ni om det förresten?

Min citronmeliss har i många år varit mycket frisk och ståtlig, men i år beter den sig som en invasiv art. Tyvärr är ju recepten på rätter som har citronmeliss som huvudingrediens ganska få. Men nog borde det gå att göra pesto? Och, ja, att då även äta peston sedan utan alltför stora ansträngningar.
 
Citronmelisspesto, vad tror ni om det förresten?

Min citronmeliss har i många år varit mycket frisk och ståtlig, men i år beter den sig som en invasiv art. Tyvärr är ju recepten på rätter som har citronmeliss som huvudingrediens ganska få. Men nog borde det gå att göra pesto? Och, ja, att då även äta peston sedan utan alltför stora ansträngningar.

Ja, men jag skulle nog satsa på att frysa in till drinkar primärt. Men testa!
Jag gjorde en grönkålspesto som smakade tvål, man vet ju aldrig innan man provat. Min är gigantisk, men jag tänkte låta den blomma sen. Bin älskar den:)
 
Ja, men jag skulle nog satsa på att frysa in till drinkar primärt. Men testa!
Jag gjorde en grönkålspesto som smakade tvål, man vet ju aldrig innan man provat. Min är gigantisk, men jag tänkte låta den blomma sen. Bin älskar den:)
Min kommer att blomma. Det är inte en fråga om att låta den. Den blommar varje år.

Men drinkar? Vilka drinkar då? Jag vet knappt vad en drink är. Det jag kan komma på är gin&tonic samt Aperol Spritz. Och så då givetvis min favorit Bitterfitta. I den senare ryms/försvinner citronmelissen, men kan väl se snygg ut.
 
Min kommer att blomma. Det är inte en fråga om att låta den. Den blommar varje år.

Men drinkar? Vilka drinkar då? Jag vet knappt vad en drink är. Det jag kan komma på är gin&tonic samt Aperol Spritz. Och så då givetvis min favorit Bitterfitta. I den senare ryms/försvinner citronmelissen, men kan väl se snygg ut.

Istället för mynta i en mojito? Eller med gin. Allt blir bra med gin.

Glass, sorbet? Lemonad?
 
Citronmelisspesto, vad tror ni om det förresten?

Min citronmeliss har i många år varit mycket frisk och ståtlig, men i år beter den sig som en invasiv art. Tyvärr är ju recepten på rätter som har citronmeliss som huvudingrediens ganska få. Men nog borde det gå att göra pesto? Och, ja, att då även äta peston sedan utan alltför stora ansträngningar.
Jag tror på att mixa gröna ärtor eller bondbönor med citronmeliss till pesto!
 
I helgen år vi marockans-inspirerade lammfärsburgare med harissayoghurt och batbout (stekta bröd med mannagryn i för den som inte orkar googla). Väldigt gott men bröden var kanske inte riktigt värda besväret men ändå trevliga.

Eftersom vi fick några över utgick vi från dessa till dagens middag. Hittade jättebra recept på ärtbiffar med chimichurri-yoghurt (https://undertian.com/recept/artbiffar-med-rotfrukter-och-chimichurriyoghurt/ ) så ihop med picklad rödlök, mandolinade grönsaker, sallad och fetaost blev det en himla god middag. Kan verkligen rekommendera det receptet - så himla gott!


BFE7444A-2ABB-4F1D-A50D-594D2E6629D3.jpeg
 
Gjorde en rabarberkräm idag då jag fick flera rabarberstjälkar av en kollega. Så jäkla gott! :p:love:

Fyra ordentliga stjälkar, nedskurna, med vatten och muscavadosocker som kokar ihop i en kastrull. Hittade frusna jordgubbar i frusen och hällde i dem också, samt några teskedar kanel.

OMG! Åt en stor portion och frös sedan in resten inför framtida sockersug. Kanelen färgar krämen halvtrist brun, men det ger så mycket smak så jag struntar i det.
 
Min kommer att blomma. Det är inte en fråga om att låta den. Den blommar varje år.

Men drinkar? Vilka drinkar då? Jag vet knappt vad en drink är. Det jag kan komma på är gin&tonic samt Aperol Spritz. Och så då givetvis min favorit Bitterfitta. I den senare ryms/försvinner citronmelissen, men kan väl se snygg ut.

:rofl: Vad innehåller en Bitterfitta?
 
Vad har ni ätit idag, kära vänner?

Jag, för min del, tog det här till förrätt:
"lättgravad röding, bakad rotselleri, kräftskum, blomkål och citronkräm" med ett glas vitt naturvin som hade jäst lite som sherry, men som trots det var gott.

Till huvudrätt åt jag "smörstekt gårdslamm, grillad grön sparris, saltbakad knippbeta, gulbeta, rödvinssås med rostad märg och persilja", vilket var ofattbart gott. Ett rött georgiskt naturvin till som tyvärr försvann lite bland smakerna.

Desserten blev "marinerade körsbär med en chokladkräm, torkad choklad, saltrostade mandlar och körsbärssorbet" med något vitt till som.hade en hög och bra smak.

Nu kaffe i hemmet.
 
Vad har ni ätit idag, kära vänner?

Jag, för min del, tog det här till förrätt:
"lättgravad röding, bakad rotselleri, kräftskum, blomkål och citronkräm" med ett glas vitt naturvin som hade jäst lite som sherry, men som trots det var gott.

Till huvudrätt åt jag "smörstekt gårdslamm, grillad grön sparris, saltbakad knippbeta, gulbeta, rödvinssås med rostad märg och persilja", vilket var ofattbart gott. Ett rött georgiskt naturvin till som tyvärr försvann lite bland smakerna.

Desserten blev "marinerade körsbär med en chokladkräm, torkad choklad, saltrostade mandlar och körsbärssorbet" med något vitt till som.hade en hög och bra smak.

Nu kaffe i hemmet.

Låter fantastiskt!


Ehhh. Jag är lite överladdad av olika skäl så har bakat bullar, vattnat växter, målat en vägg och ätit röd curry. Samtidigt.
Kombination av hög dos kortison och myrkrypningar kan åstadkomma underverk:D
 
Låter fantastiskt!


Ehhh. Jag är lite överladdad av olika skäl så har bakat bullar, vattnat växter, målat en vägg och ätit röd curry. Samtidigt.
Kombination av hög dos kortison och myrkrypningar kan åstadkomma underverk:D
PARTNER råkade kolla över sitt bankkonto, och hittade ett julklappsbidrag från sin ömma moder. Det omsattes i ovan nämnda restaurangmeny.
 
Familjen befinner sig i kris sedan en vecka tillbaka och matlust och annat är väldigt upp och ner. Vissa dagar i förra veckan hade jag inget intresse av att äta alls (dock såg folk allt till ATT jag åt), de senaste två dagarna har jag istället haft stort intresse av att äta ALLT. Boyfriend håller lite ordning och serverade i söndags spaghetti och köttfärssås, ty somliga saker skall vara som vanligt, och igår kryddiga korvar med fransk-ish potatissallad. Dessa har varvats med godis, glass, kaffe, massor av sockerfri läsk och typ allt annat som kommit i min väg. Idag, något trevligare besked som skänker lite andrum, och jag ser fram emot sparris, vid någon tidpunkt idag, och gärna lite annat i grönsaksväg också.

This too shall pass *andas*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp