Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde jag renskav med trattkantareller och till det mandelpotatis.
Tyvärr körde jag munskölj strax innan jag lagade mat. Inte bra! Allt smakade mint eller ingenting. Så såsen fipplade jag med rätt länge. Hade i 11 tusen olika ingredienser för att försöka rädda det hela. Jag tycker inte det blev så värst bra.
Men matkonnässören sambon tyckte det var en hit. Så antingen spelar han väl eller så smakade det ok. Jag får smaka resterna imorgon, när min tunga är åter.:laugh:
 
Alla lagar mat. Jag lever på fröknäcke, päron, ost och spansk korv och skinka.
Nej. Det finns en anledning till att mina senaste inlägg i den här tråden handlat om någon annans tårta... :p
Det gör de! När farmor fyllde 95 bjöd hon på tårta på hemmet med just chokladtårta och passion.
Jag som egentligen är chokladälskare tycker den är väldigtväldigt god, men just deras passionstårta är det något särskilt med. :)
Kan ju förstås dubbelkolla.. :d
Och jag känner plötsligt att jag har dubbel anledning att masa mig till Malmö snarast. Passionstårta låter inte jätteäckligt faktiskt.
Min sambo är ute och roar sig!
DUMPA!
 
Fyndade en stor sats hemgjord tikka masala/tandoori sizzlar-hybridsås i frysen och bestämde mig därför för indiskt till middag. Snabb-marinerade glad kyckling i delar i yoghurt, spiskummin, tandoorikrydda, kanel, kardemumma och typ hela kryddskåpet. Mixade sen såsbasen med cashewnötter, passerade tomater, lime och hela kryddskåpet igen och lät puttra i ett par timmar på låg värme. Sedan stektes kycklingen och fick sen puttra i såsen i ytterligare kanske en halvtimma till. Partner gjorde ris och raita. Jag strödde stora mängder färsk koriander över det hele, partner gjorde inte på samma vis. Lyckliga och mätta låg vi sen utslagna i soffan resten av kvällen. Indiskt alltså. Indiskt. :heart
 
Fyndade en stor sats hemgjord tikka masala/tandoori sizzlar-hybridsås i frysen och bestämde mig därför för indiskt till middag. Snabb-marinerade glad kyckling i delar i yoghurt, spiskummin, tandoorikrydda, kanel, kardemumma och typ hela kryddskåpet. Mixade sen såsbasen med cashewnötter, passerade tomater, lime och hela kryddskåpet igen och lät puttra i ett par timmar på låg värme. Sedan stektes kycklingen och fick sen puttra i såsen i ytterligare kanske en halvtimma till. Partner gjorde ris och raita. Jag strödde stora mängder färsk koriander över det hele, partner gjorde inte på samma vis. Lyckliga och mätta låg vi sen utslagna i soffan resten av kvällen. Indiskt alltså. Indiskt. :heart

DET FINNS INGA GLADA KYCKLINGAR har buke lärt mig. De är suicidala allihop. Men gud så
Gott det lät!!
 
Men fan, inte ens de som får gå ute? :(

Det var löjligt gott och jag är nästan arg för att vi ska äta rösti med Kalixlöjrom, citroncremefraiche och shalottenlök idag istället för rester från igår.

Näpp! Inte de, inte ekologiska och inte majsuteätarkycklingar. Kanske eventuellt om du föder upp egna.
 
Fredagsmys!
 

Bifogade filer

  • 20190222_180621.jpg
    20190222_180621.jpg
    208,4 KB · Visningar: 22
Jag har i goda vänners sällskap producerat och ätit pizza med glutenfri botten, vilket gick helt ok. Jag hade crème fraîche, mozzarella, karamelliserad lök, rökt fläsk (hittade INGEN lycklig gris på den gigantiska stormarknaden i staden, får bunkra detta när jag är i OBYGDEN hos föräldrarna och ha i frysen tror jag.. :cautious:) pinjenötter och ruccola på min. Chokladmousse till efterrätt. Igår fick jag gratisbaguette på föredrag vid 5-snåret, oklart om detta ska räknas som mellanmål eller middag men jag kompletterade med grönsaksstavar, chips och dipp senare på kvällen.

I övrigt har jag levt på matlådor jag hittat i frysen senaste veckan. De var dock överlag positiva överraskningar då de dels innehöll god mat, dels klarat frysning hyfsat bra.
 
Gjorde sötpotatis- och hallomiburgare. Guacamole och picklad lök till. Och en öl jag stal hos min syster. (Corona. Väldigt passande). Vanilj- och chokladglass med kolasås och jordnötter till efterrätt. Är nu sjukt mätt och funderar på att ta mig samman och putsa en loksele som fredagsnöje.
 
Brysselkålshalvor i ugn, sista 10 minutrarna hystade jag i lite gröna ärtor och hackad schalottenlök. Apelsin+mandelsås samt potatismos till, även en riktigt trött vegoschnitzel. Sambo hävdade att den smakade precis som en vanlig schnitzel. Hua. Brysselkålen var så jäkla god! Bordeaux från 2012 till, också god!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 029
Senast: Bexzor
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp