Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mirans humle har planterats, i bästa söderläge! (Oh, så Snajdigt förpackad:love:)
Nu har jag hägnat in ramslök som åker på måndag. Jag är nämligen miserabel på att göra saker i tid.

Får hoppas att den trivs! 😊 Jag tyckte själv att förpackningen var lite kul. Ramslöken måste nog vänta lite. Jag ska till Stockholm på onsdag. Förväntar mig storslaget studenfirande där och min syster är grym på att fixa rolig och god mat. 🍲 Hon har vunnit surdegsbrödsbakartävlingar, bara en sån sak.
 
Varianten på Waldorfsallad återkom igår, till enkelt ugnsstekt majskycklingfilé :)

7BA22926-CA8B-4EF2-9B86-99F5B2B3918A.jpeg
 
Jag lagade kött-sås-potatis till middag igår!

Salsicciakorvar, citronpesto(sås) och potatisgnocchi. Enär jag inte är av den personlighetstyp som "lagar all mat från grunden", varken stoppade jag korv eller knådade gnocchideg. Men peston var desto mer homemade, jag hade rentav egenhändigt odlat basilikan! Dock ej citronen eller valnötterna.
 
Igår var inspiration och ork till matlagningen som bortblåst och jag var inställd på misär :angel: men så hittade jag en överbliven burk kokt quiona i kylen som fick utgöra sallad ihop med broccoli, rödlök och gröna sojabönor. Dressade med olivolja, citron, honung, dijon, salt&peppar. Några skivor stekt halloumi till, rostade solros&pumpafrö på toppen och ett glas vitt.
 
Jag har inte känt mig så inspirerad att skriva här på senaste, men igår lagade jag något så intressant att jag känner för att dela med mig av det här! Vi hade sambons pappa med fru på besök och jag tänkte att jag skulle laga något med en lite svensk touch utan att det blev de stereotypiska köttbullarna. Frågade föräldrarna om råd och det visade sig att de just hade lagat kalkon marinerad i lingonsylt (+timjan, rosmarin och vitlök, bland annat) av alla saker! Passande nog hade vi en burk lingonsylt från Ikea som började sjunga på sista versen, så det fick det bli. Hasselbackspotatis till och hemgjord baklava à la sambon till efterrätt (sambon satsade alltså inte på svenskt tema).
 
Jag har inte känt mig så inspirerad att skriva här på senaste, men igår lagade jag något så intressant att jag känner för att dela med mig av det här! Vi hade sambons pappa med fru på besök och jag tänkte att jag skulle laga något med en lite svensk touch utan att det blev de stereotypiska köttbullarna. Frågade föräldrarna om råd och det visade sig att de just hade lagat kalkon marinerad i lingonsylt (+timjan, rosmarin och vitlök, bland annat) av alla saker! Passande nog hade vi en burk lingonsylt från Ikea som började sjunga på sista versen, så det fick det bli. Hasselbackspotatis till och hemgjord baklava à la sambon till efterrätt (sambon satsade alltså inte på svenskt tema).
Sambon ligger steget före! Svensk mångkultur!
 
Vi hade lite livs-fir att högtidlighålla, så i lördags käkade vi på Lyran, ett av mina absoluta favoritställen i Malmö. Blev inte besviken! Smaskig sjurätters med bland annat grön och vit sparris i olika anrättningar, tartar på ungnöt, krokfångad hälleflundra med späda små gröna ärter, glad gris, olika svampar, och en makalös efterrätt på årets första svenska jordgubbar, stracciatella (som tydligen inte var glass utan det rinniga i en burrata? Vem hade anat?) och semitorkade svarta oliver (vilken kombination! Oj oj!) och svart basilika. Litet nätt vinpaket till detta och sedan var vi väldigt nöjda och väldigt kära! :D
 
Vi hade lite livs-fir att högtidlighålla, så i lördags käkade vi på Lyran, ett av mina absoluta favoritställen i Malmö. Blev inte besviken! Smaskig sjurätters med bland annat grön och vit sparris i olika anrättningar, tartar på ungnöt, krokfångad hälleflundra med späda små gröna ärter, glad gris, olika svampar, och en makalös efterrätt på årets första svenska jordgubbar, stracciatella (som tydligen inte var glass utan det rinniga i en burrata? Vem hade anat?) och semitorkade svarta oliver (vilken kombination! Oj oj!) och svart basilika. Litet nätt vinpaket till detta och sedan var vi väldigt nöjda och väldigt kära! :D
Goda förutsättningar för att bli lite kärare än vanligt!
 
Pannkakor med drottningsylt till brunch. En vecka gammal tortellini och tomatsås det där det hela sjöng på sista versen och smörgåsrån med smör på. Gick ner. Funderar på om jag orkar någon pannkaka till.
Orkade ingen pannkaka med spenderade kvällen med att rapa tortellini och må lite illa. Inte ett av mina briljantare drag att äta gammal matlåda.
Bestämde mig för att ta en pannkaka med lite sylt och grädde till kvällsteet för att glömma (och gömma?) smaken från tidigare. :wtf: :o

@VLMF Lyran som är så gott! För att inte tala om deras vinpaket med goda (och lite ovanliga) viner. Förstår att ni blev som nykära!
 
Roadtrip till Skara igår, åt på Max två gånger. Känner väl att Max är liiite väl hajpat i min umgängeskrets. Men blev mätt i alla fall. Samt kul att dricka Fanta, det gör jag inte så ofta.
Ikväll åt vi.... hamburgare. De två i hushållet som inte åt på Max igår valde maträtt. Kocken hade gjort glaze på bland annat svart vitlök, burgarna bestod av Anammas formbara. Riktigt gott. Varsamt odlad (av mig, hushållets odlingsofficer) och skördad (också av mig) spenat till. Nu ska jag gå ut med hunden och heja på tomatplantorna så att de känner sig älskade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp