Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Föräldrafångad torsk igår, enkelt ugnsstekt med lime och pepparrot och lite smör och serverat med svart bönsallad som är min senaste insnöing förutom keso-Waldorf 😁

6567CAC8-3C47-41E4-A097-46163B33F1CE.jpeg
 
Ramlade över en samling salladsrecept från Ica igår under slösurf och hittade ett med rosmarinstekta persikor, getost och rostade pinjenötter. Sagt och gjort! Man gör liksom en dressing i pannan med persikorna och rosmarinen, med citronskal, citronsaft och lite råsocker, fabulöst på min ära.

B0A5B8C3-E7AB-4E64-8AB8-22F1EB20B479.jpeg


Under härligheten finns något så prosaiskt so. Strimlad isbergssallad, riven morot och halverade körsbärstomater. Vi hade ugnsstekt kycklingfilé till.
 
Igår rotade vi fram rester av en köttfärssås och tacoköttfärs. Vi hackade upp knipplök, vitlök som frästes och så hade vi i passerade tomater, ajvar och sist majs som fick behålla krispigheten. Till det libanesiskt ris.
Idag tig vi resterna av det och fräste också upp kycklinglårfilé i lite spicy kryddning och hade i. Idag åt vi utan ris. Supergott!
 
Min geoass ville ha vitlökssås med pitabröd så jag gjorde bröd enligt Zeinas recept, funkar varje gång. Det kändes som om det behövdes något mer så jag grillade fläskfilé, kycklingvingar, fylld svamp samt halloumi också :D Ost av fetatyp till salladen från mejeriet (Oviken ost) tvärs över lägda och den var i vanlig ordning vansinnigt god :d

61386842_344929056206585_9090854227666547421_n.jpg


Jag gjorde en minipita och det kommer jag att göra igen, det var perfekt med ett litet bröd om man gör ett gäng olika rätter:

60532559_868443056824118_4068431663387982485_n.jpg
 
Eid al-Fitr igår. Vänner på middag och VLINET FLÖDADE.

Petit moi lagade maten. Hummus, oliver, libabröd, dadlar och VLIN till alla medan maten blev klar.

Skivor av marinerad lammstek, tillagad i ugnen. Basmatiris på det persiska/kurdiska viset. Bottenplattan blev perfekt! Sällskapets kurd berömde mig. Saffran, berberis och pistagenötter i riset. Sallad som var ezme-ish och en annan, mtabbal-ish.

En av gästerna medförde plommonkaka och grädde.

Gästerna hängde kvar till tresnåret. Underbar kväll!
 
Igår var jag på festival mitt i stan, det var inte svårt att övertyga boyfriend om att gå ut och käka sushi i pausen mellan två block av bra band 😁

F28E4A12-6C87-4EBF-9C99-C1BB7FB94920.jpeg


Idag, fysiskt och psykiskt matt av värme och sjukhusbesök, blev det kall och rätt ful mat. Rostbiff och några skivor rökt skinka med keso, knäckemacka med ost och nu, som kvällsmat, kokoskvarg med blåbär. Någon näve romanticatomater slank ner också, liksom ymniga mängder cola zero, bubbelvatten och ICAs sockerfria citronläsk som jag är mycket förtjust i. Tyvärr är den inte sådär knallgul som det danska citronvandet som fanns i backarna i min barndom, men den duger 😉
 
Även jag åt sushi igår. :love:

Idag har det varit tokvarmt, vilket innebar chips och kallt vatten till lunch. Sedan snodde jag ihop influerad tortellini med karljohansvamp, vitlök, chili och persilja till middag. Råstekt broccoli med citron till. Avslutningsvis kolaglass, toppad med ganska mycket havssalt.
 
Vi har seglat varje kväll den här veckan (går segelkurs!), så middagarna har bestått av falafel- eller halloumirullar innan vi gått ut till sjöss. Igår lyxade vi till det med nationaldagslunch bestående av stekt sill, potatismos, lingon och skirat smör på hamnens restaurang, och till middag firade vi vår avklarade kurs med pizza och italienskt rödvin på Mastio, ett himla trevligt pizzaställe i Malmö.
 
Förresten, något tips på vad som kan lagas av massor paprikor i alla färger, zucchini och aubergine? OBS inte ratatouille för det lagade jag förra helgen :D Behöver inte vara allt i samma rätt alltså. Paprikorna är det mest bråttom med, de börjar bli lite rynkiga i skinnet nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 026
Senast: Bexzor
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp