Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten, något tips på vad som kan lagas av massor paprikor i alla färger, zucchini och aubergine? OBS inte ratatouille för det lagade jag förra helgen :D Behöver inte vara allt i samma rätt alltså. Paprikorna är det mest bråttom med, de börjar bli lite rynkiga i skinnet nu.
Jag tycker att de går åt i otroliga mängder om man rostar dem i ugnen, skalar av det svarta skalet, skär dem i strimlor och sedan antingen piffar upp dem med kryddor o dyl, eller bara serverar dem som de är.
 
Förresten, något tips på vad som kan lagas av massor paprikor i alla färger, zucchini och aubergine? OBS inte ratatouille för det lagade jag förra helgen :D Behöver inte vara allt i samma rätt alltså. Paprikorna är det mest bråttom med, de börjar bli lite rynkiga i skinnet nu.

Rosta paprikorna lite lätt i ugnen, ta ut och fyll med något gott klet, (jag brukar köra på någon färs, lite solrosfrön/pinjenötter och typ creme cheese blandat med vad som råkar finnas hemma) och sen på med ost och in i ugnen en sväng igen.
 
på Mastio, ett himla trevligt pizzaställe i Malmö.
Är det Sandra som vann mästerkocken som driver det stället? :)

Och angående paprikorna så brukar jag göra kycklingfajitas som meat består av ugnsrostade strimlade paprikor ihop med lite kyckling, lime i en gryta-ish som sen äts med tillbehör.

Även paprikgryta/någon variant på gulasch med ris är gott och kräver ex antal paprikor :D
 
Är det Sandra som vann mästerkocken som driver det stället? :)

Och angående paprikorna så brukar jag göra kycklingfajitas som meat består av ugnsrostade strimlade paprikor ihop med lite kyckling, lime i en gryta-ish som sen äts med tillbehör.

Även paprikgryta/någon variant på gulasch med ris är gott och kräver ex antal paprikor :D

Fajitas är gott, men vi åt det ganska nyss med massa paprika, lök och kyckling.. kanske inte riktigt är redo för mer än.. suck, känner mest "mäh!" för de här paprikorna just nu.
 
Fajitas är gott, men vi åt det ganska nyss med massa paprika, lök och kyckling.. kanske inte riktigt är redo för mer än.. suck, känner mest "mäh!" för de här paprikorna just nu.
Har ni ätit pasta nyligen? Jag gör pastasås med mandlar och paprika ibland som är god! Det sks egentligen vara grillade paprikor på burk men borde gå precis lika bra att grilla dom själv i ugnen och sen ner i såsen! :)
 
Ny variant på salladen med persikor och getost ikväll. Jag glömde rosmarin fast den stod bredvid spisen och använde mâchesallad som bas istället för isberg/morot/tomat. Så gott! Enkel ugnsstekt kycklingfilé till.

22A1C3F7-8D54-4054-B62F-6E4ECC826F02.jpeg
 
Vi har haft gäster, en kväll blev det nudelsallad med massa olika grönsaker och såser, räkor, kyckling osv. Rättika är min nya favoritgrönsak.


Färskpotatis med spenatpestoish var suveränt!
Kokade potatisen, sen mixade jag spenat, massor av vitlök, citronzest och rapsolja (skippade osten) och solroskärnor. Klickade ut över den på ett fat konstnärligt uthällda potatisen.
Åts med torsk sjuden i vitt vin, smör och citron. Salladen var nudelmiddagsrestgrönsaker med en dijonvinägrett.

Sen har jag Skördat;

BFCCD720-6C46-44C8-89F0-1292FB146609.jpeg


Nåt jag glömt att jag odlat:D
 
Rester i bröd.

Stekt halloumi, massa sallad från Die Tunnel, minibasilika och potatisen från i förrgår med spenatpestoishen. Lite vitlöksyoghurtsås och Libabröd. En grön tuborg till.

Tidigare idag frossade vi i rabarberpaj.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp