Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Standard lunch idag.
Halvt äpple och en halv banan, på med kanel, några mandlar, vanilj yoghurt (ibland kör jag osötat) och sedan lite kokos ovanpå. Fantastiskt gott!

Igår när jag handlade så fick jag tag i färdigrätt med kort datum. Pasta med skaldjur och lax. Blir kvällsmaten idag!
 
Planerade för bönchili och istället för att göra som vanligt och bara göra lite på känn så googlade jag och tog Portionen under tians recept. Eftersom jag ändå tänkt göra den någon gång. Framförallt för majskrämen. Sen var det ju inte så att jag gjorde exakt som det stod i receptet, men jag tog iaf med allt som stod där (utom chipotle, för det hade jag ingen) och så lade jag till lite andra grejer. Det blev asgott! Och majskrämen var verkligen svingod! Fler corona till.
 
På Hotell Havanna. Har ätit gravad oxe till förrätt, ankbröst med potatispuré och lite av varje till, och blåbärsglass med italiensk maräng (dvs seg) till.

Och en Zinfandel från USA av alla länder. Men jag höll inte med servitören om att den passade till ankan. Den snarare försvann. Men i övrigt var den god. Nu utmattad och köttmätt.
 
Vegansk dönerrulle till sen lunch. Kommer sakna den som fan när jag flyttar, det är ett hål i väggen nära mitt jobb som gör den.
Till middag gjorde jag en röd curry-kokosmjölkgryta med bl a shiitake, ingefära, paprika och veganska grytbitar i. Blev riktigt bra! Dinkelnudlar till. B&J dairyfree jordnötsglass till efterrätt. Den är så orimligt god!
 
Har ätit födelsedagsmiddag idag och är så mätt! Kommer dessutom kunna leva på rester ett tag :D

Typ Meze-inspirerat med Börek, lammfärsbullar, olika röror (bland annat en med fetaost och kronärtskocka som var så god!), nybakade pitabröd (sambons bidrag), ugnsrostade grönsaker med tomatsås och yoghurt, bulgursallad, labneh och olivsallad med granatäpple pch valnötter.

Sen blev det efterrätt i form av Layali lubnan med nötter och vanilj/citronsirap, apelsin- och granatäpplesallad, vaniljglass och en variant av baklava med filodegstrådar.

Hemgjord citronlemoad till mig som dryck, rött vin och öl för resten av sällskapet.
5BE9A37E-0E6B-4106-8814-2DF4757DB809.jpeg
 
Har ätit födelsedagsmiddag idag och är så mätt! Kommer dessutom kunna leva på rester ett tag :D

Typ Meze-inspirerat med Börek, lammfärsbullar, olika röror (bland annat en med fetaost och kronärtskocka som var så god!), nybakade pitabröd (sambons bidrag), ugnsrostade grönsaker med tomatsås och yoghurt, bulgursallad, labneh och olivsallad med granatäpple pch valnötter.

Sen blev det efterrätt i form av Layali lubnan med nötter och vanilj/citronsirap, apelsin- och granatäpplesallad, vaniljglass och en variant av baklava med filodegstrådar.

Hemgjord citronlemoad till mig som dryck, rött vin och öl för resten av sällskapet.
Visa bifogad fil 25869
Ser fram emot restfesten :d
 
Gjorde sötpotatis- och hallomiburgare. Guacamole och picklad lök till. Och en öl jag stal hos min syster. (Corona. Väldigt passande). Vanilj- och chokladglass med kolasås och jordnötter till efterrätt. Är nu sjukt mätt och funderar på att ta mig samman och putsa en loksele som fredagsnöje.
Hur gjorde du burgarna? Sötpotatis och halloumi låter som en bra kombination :D
 
Alltså hörni, min pappa. Han är alldeles fantastisk! Märklig inledning på ett inlägg i den här tråden, men i alla fall... Vi har ju pratat lite om födelsedagsmiddagar och sådär, och till min mammas födelsedag igår svängde han ihop en sexrätters där mamma fick gissa vad rätterna skulle vara - först via gåtor på svenska, och sedan på italienska:

meny_1_5c731752e087c3248e5f46b5.jpg


meny_2_5c73174f2a6b22765e3ea7f0.jpg


Fint va? :D

Jag kunde tyvärr inte vara där och njuta av spektaklet, men jag har hört från säkra källor att det var precis lika fantastiskt som det låter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp