Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådana där har jag också ett gäng av i år, plus vanliga gröna. Som om det inte räcker med skörden av sju gurkplantor. Herregud att jag aldrig lär mig ... :D

Men att slänga jättefina plantor GÅR helt enkelt inte. Jag ger bort till alla jag stöter på, men det blir ändå alltid för mycket.

Idag blåser det och är kallt och mulet. Känns som höst. tänker mig nåt slags lasagneliknande med aubergine, tomatsås och en massa champinjoner. Plus mangold och lite annat grönt. Och svarta oliver och feta. ser fram emot det. har jobbat på jättebra idag och är himla nöjd med mig själv.

Förresten: vad är det godaste man kan göra med nyplockade trädgårdshallon förutom att bara äta upp dem rakt av?

Jag har idkat lite byteshandel. Ångrar mig fortfarande.


Hallon... sylt. Så kan man äta dem varm med vaniljglass sen.
 
Kåldolmar är ju en sorts försvenskade vinbladsdolmar. Vinbladspudding är en en lokal variant av kålpudding.
 

Bifogade filer

  • 20190716_190900.jpg
    20190716_190900.jpg
    345,5 KB · Visningar: 40
Fyndade vilhallonpaj som min syster lämnat kvar i frysen. Fyndade även ett bortglömt ungerskt dessertvin i skafferiet.

Partner hällde en slatt Grönstedts monopol i färdigköpt vaniljsås till pajen, och livet leker.
 

Bifogade filer

  • 20190716_204521.jpg
    20190716_204521.jpg
    235,5 KB · Visningar: 45
Fyndade vilhallonpaj som min syster lämnat kvar i frysen. Fyndade även ett bortglömt ungerskt dessertvin i skafferiet.

Partner hällde en slatt Grönstedts monopol i färdigköpt vaniljsås till pajen, och livet leker.

Haha, det där kunde varit min bild. :D
Hade tänkt fpta dagens middag för den blev så himla snygg. Men jag var så brutalt hungrig att jag glömde och plötsligt var formen nästan tom ...

Min auberginegratäng/lasagne blev i alla fall så jäkla god att jag funderar på att starta värdshus. :)
Och chokladglassen med nyplockade hallon blev också himla bra. (hann inte fota den heller, om någon undrar ...:o
 
Trött efter stadsbesök och ridtur blev det resterna av den supersmaskiga gratängen från igår till middag. Den här gången hann jag fota.... 😎
 

Bifogade filer

  • DSC_0965.JPG
    DSC_0965.JPG
    243,6 KB · Visningar: 24
Jahapp. Tar igen att jag inte reste förra året. (Hälsade på släkt utomlands, men inte mer än så.)
Är på Mallorca, har intagit lokala ostar, cava och Paella inom loppet av ett par timmar.
Börjar fint (och jakten på den godaste paellan har börjat). Hoppas komma iväg på vinprovning en dag och sedan är en mindre båt hyrd för att besöka närliggande öar och för bad.
Dagens paella med skaldjur fick tre bläckfiskar av fem.
Sällskapet åt svart paella med mycket bläckfisk, den fick två bläckfiskar. Väldigt menlös, jag avsmakade, givetvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp